Dvadsať rokov čakali na opravu cesty. Keď mesto Prešov konečne získalo peniaze, znovu ostali mimo hry. Obyvatelia ulice Ku Kyslej vode cítia krivdu. Dlhoročná stavebná uzávera „odrezala“ túto dlhovekú časť mesta od civilizácie.
PREŠOV. Obyvatelia ulíc Ku Kyslej vode a Terchovská v mestskej časti Prešova č. 2 sú rozhorčení. Tvrdia, že 50 rokov čakali na dobudovanie vodovodu, ktoré zastavila dlhoročná stavebná uzávera a najmä na opravu miestnych komunikácií.
Peniaze sú, ale nevyčlenili ich
Očakávali, že keď prídu peniaze od Národnej diaľničnej spoločnosti za lesné pozemky, práve v ich časti budú prioritne použité na opravy ciest u nich. Nestalo sa tak.
Miestna komunikácia na ulici Ku Kyslej vode má len 266 metrov, ale je v dezolátnom stave. Nejde o novú okrajovú štvrť Prešova, táto ulica a domy na nej preukázateľne stoja minimálne sto rokov. V posledných desaťročiach sa tam však akoby zastavil čas.
„Je to miestna komunikácia, teleso cesty i pozemok pod ňou sú v majetku mesta. Mesto ju neudržiava ani neopravuje,“ hovorí obyvateľka tejto ulice Zdena Bulnová.
„Dookola sme počúvali, že nie sú peniaze. Teraz peniaze prišli a minuli sa na iné veci. Tam, kde sú široké cesty, chodníky, dáme ešte cyklochodník,“ vraví.
Peniaze pritom prišli práve za lesy, nachádzajúce sa nad tou ulicou. Drevo z desiatich pozemkov vykúpeného pozemku pritom musia zvážať práve po tejto ceste a po ulici Za Kalváriou. Už teraz sa po ceste premávajú nákladné autá technických služieb naložené drevom.
Robia, čo môžu
Pred dvoma rokmi si ju miestni, so súhlasom majiteľov pozemkov, na vlastné náklady rozšírili.
„Pred dvoma rokmi by sa tu dve autá nedokázali vyhnúť. Do rozšírenia v roku 2012 sme domov chodili tak, že keď išlo nejaké auto, museli ste 150 metrov cúvnuť,“ popisuje situáciu priamo na mieste Z. Bulnová.
Najhoršia situácia býva po prietrži mračien. Vtedy je všetko vymyté, vzniknú polmetrové diery a dole pod cestou sa hromadí štrk. Vtedy musia obyvatelia tejto ulice objednať bager, aby dal komunikáciu ako–tak do poriadku.
Vlani sa taká situácia vyskytla trikrát. Podľa domácich táto cesta nespĺňa ani protipožiarne normy.
Brzdou bola stavebná uzávera
S týmto problémom bojujú už dvadsať rokov. „Mŕtva“ zóna sa z tejto lokality stala po tom, čo bola vyhlásená dnes už zrušená stavebná uzávera.
„Tu sa od roku 1957 nesmeli opravovať domy, budovať. Boli sme poškodení uzáverou kvôli projektu diaľnice a nič sa nestavalo. A my už 20 rokov vieme, že ten projekt tu nemôže ísť,“ vysvetľuje Z. Bulnová a dodáva: „Niečo podobné zažila dedinka Ďubákovo, keď mala stavebnú uzáveru pre priehradu a Ústavný súd SR sa vyslovil, že to možno prirovnať k teroru zo strany štátu...“
Obyvatelia očakávajú, že ich diskriminácia skončí. Ešte v roku 2010 sa zástupcovia okolitých ulíc stretli a apelovali na mesto, aby túto lokalitu riešilo.
Teraz požadujú, aby bola cesta opravená ihneď po tom, ako bude vyťažené drevo zo spomínaných pozemkov pre diaľnicu.
„Je tam rezerva, tuším 760-tisíc eur, tak chceme, aby nám z týchto peňazí, ktoré sú reálne, nie virtuálne, urobili cestu,“ žiadajú obyvatelia tejto lokality.
Radnica: Rozhodujú poslanci
Zisťovali sme na radnici, či má mesto vo svojom pláne investícií opravu miestnych komunikácií, resp. občianskej vybavenosti v tejto lokalite. Ak áno, kedy k tomu dôjde a ak nie, prečo neboli akceptované požiadavky občanov.
„Priority investičných zámerov v jednotlivých lokalitách navrhujú poslanci vo výboroch mestských častí,“ tlmočila vyjadrenie primátora Pavla Hagyariho (nez.) Anna Polačková z Mestského úradu v Prešove.
„Navrhované investičné aktivity následne schvaľuje mestský parlament zohľadňujúc urgentnosť daných investícií, ich výšku či počet obyvateľov, ktorí v danej lokalite bývajú,“ doplnila.
V tejto súvislosti radnica tvrdí, že mesto Prešov má PPP projekt väčšieho rozsahu na opravu miestnych komunikácií a „záleží už len na iniciatíve poslancov mestskej časti, či bude spomínaná lokalita zahrnutá do uvedeného projektu“.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári