Korzár logo Korzár Prešov

Aj dopravný prieskum rozhodne o diaľnici pri Prešove

Od výsledku výskumu závisí, či Európska únia zaplatí diaľničný obchvat Prešova.

Doprava. Cez Sekčov prechádza čoraz viac kamiónov.Doprava. Cez Sekčov prechádza čoraz viac kamiónov.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) organizuje smerový dopravný prieskum. Uskutoční sa v utorok 8. apríla v od 6. do 10. a od 14. do 18. hod. na vjazdoch do mesta a výjazdoch z Prešova. Od jeho výsledku, ktorý by mal byť známy koncom leta, závisí, či Európska únia bude financovať výstavbu diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh.

PREŠOV. Podobný prieskum už NDS cez zmluvnú spoločnosť urobila už aj v Žiline, Bratislave a Banskej Bystrici. Výsledky má spracovať Agentúra Jaspers ako poradný orgán Európskej komisie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jeho cieľom je zistiť opodstatnenosť výstavby diaľnice, v našom prípade D1 Prešov západ - Prešov-juh.

Cez anketové otázky vodičom má prieskum zistiť hustotu tranzitnej dopravy cez Prešov. Anketári sa budú vodičov pýtať, odkiaľ vyrazili a kde je ich cieľ cesty.

Výsledky prieskumu môžu výrazne ovplyvniť rozhodnutie o tom, či nám Európska únia pomôže zaplatiť tunelový diaľničný obchvat Prešova, ktorý by sa mal začať stavať už tento rok.

Požiadavky Slovenska totiž prekračujú možnosti, a tak sa z plánovaných stavieb budú musieť vybrať najdôležitejšie úseky.

Mimochodom, podľa prieskumu, o ktorý sa zatiaľ NDS opiera, z celkovej automobilovej dopravy, ktorá prichádza do Prešova, len 15 percent tvorí tranzitná doprava.

Dopravní ekonómovia z toho vyvodzujú záver, že diaľničný obchvat nie je nevyhnutný a dlho nebude dostatočne využitý.

SkryťVypnúť reklamu

Potrebujeme diaľnicu aj R4

„Náš úsek diaľnice v smere Poprad – Košice je naplánovaný, máme platné územné rozhodnutie, pripravuje sa stavebné konanie aj verejné obstarávanie, ale všetko závisí do toho, či Európska komisia schváli investíciu. Naším cieľom je aj to, aby sa severný obchvat dostal do plánu čím skôr. Potrebujeme aj diaľnicu, aj rýchlostnú cestu R4. Bez posúdenia prieskumu dopravnej realizovateľnosti však nepadne žiadne rozhodnutie,“ povedal nám riaditeľ sekcie stavebného úradu a urbanistiky na prešovskej radnici Marián Harčarík.

Podľa údajov, ktoré má oddelenie dopravy na mestskom úrade, sa za posledných 5 rokov množstvo vozidiel prechádzajúcich cez Prešov zvýšilo minimálne o 40 percent.

Dopravní analytici však tvrdia, že je to cieľová, zdrojová a vnútromestská doprava, nie tranzitná.

SkryťVypnúť reklamu

„Máme napríklad údaj, že na trase z Kapušian do Prešova denne prejde 30-tisíc áut. Toto všetko nám prichádza do mesta. Podiel tranzitnej dopravy je podľa mňa vyšší ako 15 percent,“ argumentoval hlavný architekt mesta Vladimír Ligus.

Čo hrozí Prešovu

Keby prieskum nedopadol dobre, môže sa stať, že onedlho dopravný systém v meste, najmä v špičke, skolabuje.

„Severný obchvat by nám vyriešil aj dopravu smerom zo Sabinova. Keď nebude, problém nastane na Obrancov mieru, Levočskej, na Sabinovskej, Východnej, Hollého, Rusínskej aj na Sekčove. Ak sa nepostaví a hustota dopravy sa bude každý rok zvyšovať, tak nám hrozí, že sa mesto autami zahltí,“ dodal hlavný architekt mesta Vladimír Ligus.

Bez prieskumu nepadne rozhodnutie, preto by mali vodiči prejaviť ochotu a odpovedať anketárom na otázky.

Zastavia ich pri výjazde z Vydumanca, pri zjazde z diaľnice D1 na odpočívadle pri Malom Šariši aj v smere na Cemjatu, na začiatku zástavby v Haniske, pri zastávke MHD Kvašná voda, pri príjazde z Dulovej Vsi do Prešova, pri letisku v smere z Vranova do Prešova, pri výjazde z Fintíc a na Dúbrave.

Rozhodovať zrejme bude aj výška investícií. Kým na spomínaný úsek diaľnice s tunelom sú plánované výdavky 365 miliónov eur, na rýchlostnú cestu a teda severný obchvat, ktorý sa teraz z vládneho programu na roky 2014 -2020 odsunul, je predpokladaná investícia 600 miliónov eur.



pk_doprava2_ligus_040414_ako_r338_res.jpg
Hlavný architekt. V. Ligus hovorí, že severný obchvat by odbremenil mesto od tranzitnej dopravy.

pk_doprava3_levocska_040414_ako_r3960_res.jpg

Obrancov mieru – Levočská. Cez tento uzol prechádza tranzit na Poprad a Vranov nad Topľou.

pk_doprava4_harcarik_040414_ako_r5502_res.jpg

Marián Harčarík. Podľa neho mesto potrebuje diaľnicu aj obchvat.
Foto k článku: Anna Košuthová

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 341
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 471
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 267
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 306
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 923
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 453
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 554
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 090
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu