Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 20. november, 2017 | Meniny má Félix
Pridajte si svoje mesto

Aj dopravný prieskum rozhodne o diaľnici pri Prešove

Od výsledku výskumu závisí, či Európska únia zaplatí diaľničný obchvat Prešova.

Doprava. Cez Sekčov prechádza čoraz viac kamiónov.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) organizuje smerový dopravný prieskum. Uskutoční sa v utorok 8. apríla v od 6. do 10. a od 14. do 18. hod. na vjazdoch do mesta a výjazdoch z Prešova. Od jeho výsledku, ktorý by mal byť známy koncom leta, závisí, či Európska únia bude financovať výstavbu diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh.

PREŠOV. Podobný prieskum už NDS cez zmluvnú spoločnosť urobila už aj v Žiline, Bratislave a Banskej Bystrici. Výsledky má spracovať Agentúra Jaspers ako poradný orgán Európskej komisie.

Jeho cieľom je zistiť opodstatnenosť výstavby diaľnice, v našom prípade D1 Prešov západ - Prešov-juh.

Cez anketové otázky vodičom má prieskum zistiť hustotu tranzitnej dopravy cez Prešov. Anketári sa budú vodičov pýtať, odkiaľ vyrazili a kde je ich cieľ cesty.

Výsledky prieskumu môžu výrazne ovplyvniť rozhodnutie o tom, či nám Európska únia pomôže zaplatiť tunelový diaľničný obchvat Prešova, ktorý by sa mal začať stavať už tento rok.

Požiadavky Slovenska totiž prekračujú možnosti, a tak sa z plánovaných stavieb budú musieť vybrať najdôležitejšie úseky.

Mimochodom, podľa prieskumu, o ktorý sa zatiaľ NDS opiera, z celkovej automobilovej dopravy, ktorá prichádza do Prešova, len 15 percent tvorí tranzitná doprava.

Dopravní ekonómovia z toho vyvodzujú záver, že diaľničný obchvat nie je nevyhnutný a dlho nebude dostatočne využitý.

Potrebujeme diaľnicu aj R4

„Náš úsek diaľnice v smere Poprad – Košice je naplánovaný, máme platné územné rozhodnutie, pripravuje sa stavebné konanie aj verejné obstarávanie, ale všetko závisí do toho, či Európska komisia schváli investíciu. Naším cieľom je aj to, aby sa severný obchvat dostal do plánu čím skôr. Potrebujeme aj diaľnicu, aj rýchlostnú cestu R4. Bez posúdenia prieskumu dopravnej realizovateľnosti však nepadne žiadne rozhodnutie,“ povedal nám riaditeľ sekcie stavebného úradu a urbanistiky na prešovskej radnici Marián Harčarík.

Podľa údajov, ktoré má oddelenie dopravy na mestskom úrade, sa za posledných 5 rokov množstvo vozidiel prechádzajúcich cez Prešov zvýšilo minimálne o 40 percent.

Dopravní analytici však tvrdia, že je to cieľová, zdrojová a vnútromestská doprava, nie tranzitná.

„Máme napríklad údaj, že na trase z Kapušian do Prešova denne prejde 30-tisíc áut. Toto všetko nám prichádza do mesta. Podiel tranzitnej dopravy je podľa mňa vyšší ako 15 percent,“ argumentoval hlavný architekt mesta Vladimír Ligus.

Čo hrozí Prešovu

Keby prieskum nedopadol dobre, môže sa stať, že onedlho dopravný systém v meste, najmä v špičke, skolabuje.

„Severný obchvat by nám vyriešil aj dopravu smerom zo Sabinova. Keď nebude, problém nastane na Obrancov mieru, Levočskej, na Sabinovskej, Východnej, Hollého, Rusínskej aj na Sekčove. Ak sa nepostaví a hustota dopravy sa bude každý rok zvyšovať, tak nám hrozí, že sa mesto autami zahltí,“ dodal hlavný architekt mesta Vladimír Ligus.

Bez prieskumu nepadne rozhodnutie, preto by mali vodiči prejaviť ochotu a odpovedať anketárom na otázky.

Zastavia ich pri výjazde z Vydumanca, pri zjazde z diaľnice D1 na odpočívadle pri Malom Šariši aj v smere na Cemjatu, na začiatku zástavby v Haniske, pri zastávke MHD Kvašná voda, pri príjazde z Dulovej Vsi do Prešova, pri letisku v smere z Vranova do Prešova, pri výjazde z Fintíc a na Dúbrave.

Rozhodovať zrejme bude aj výška investícií. Kým na spomínaný úsek diaľnice s tunelom sú plánované výdavky 365 miliónov eur, na rýchlostnú cestu a teda severný obchvat, ktorý sa teraz z vládneho programu na roky 2014 -2020 odsunul, je predpokladaná investícia 600 miliónov eur.



pk_doprava2_ligus_040414_ako_r338_res.jpg
Hlavný architekt. V. Ligus hovorí, že severný obchvat by odbremenil mesto od tranzitnej dopravy.

pk_doprava3_levocska_040414_ako_r3960_res.jpg

Obrancov mieru – Levočská. Cez tento uzol prechádza tranzit na Poprad a Vranov nad Topľou.

pk_doprava4_harcarik_040414_ako_r5502_res.jpg

Marián Harčarík. Podľa neho mesto potrebuje diaľnicu aj obchvat.
Foto k článku: Anna Košuthová

Neprehliadnite tiež

Košice musia vracať eurofondy za vyše 5,6 milióna eur

Audit neuznal predĺženie prác na Kulturparku.

Humenského prokurátora obžalovali za alkohol za volantom

Prokurátor v januári tohto roka šoféroval opitý a prekročil rýchlosť.

Zavretie nemocnice v Kvetnici rieši Generálna prokuratúra

Špecializovaný ústav nefunguje od roku 2008.

V Košiciach majú prvé podzemné kontajnery na odpad

Pilotný projekt spustia v mestskej časti Juh.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁRE

Fico útokom na Kisku škodí hlavne sebe

Všetky pokusy o priamu konfrontáciu sa doteraz vždy skončili porážkou Fica.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 371
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 230
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 606
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 186
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 557
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 404
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 331
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 123
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 085
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 003

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop