Národná diaľničná spoločnosť (NDS) organizuje smerový dopravný prieskum. Uskutoční sa v utorok 8. apríla v od 6. do 10. a od 14. do 18. hod. na vjazdoch do mesta a výjazdoch z Prešova. Od jeho výsledku, ktorý by mal byť známy koncom leta, závisí, či Európska únia bude financovať výstavbu diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh.
PREŠOV. Podobný prieskum už NDS cez zmluvnú spoločnosť urobila už aj v Žiline, Bratislave a Banskej Bystrici. Výsledky má spracovať Agentúra Jaspers ako poradný orgán Európskej komisie.
Jeho cieľom je zistiť opodstatnenosť výstavby diaľnice, v našom prípade D1 Prešov západ - Prešov-juh.
Cez anketové otázky vodičom má prieskum zistiť hustotu tranzitnej dopravy cez Prešov. Anketári sa budú vodičov pýtať, odkiaľ vyrazili a kde je ich cieľ cesty.
Výsledky prieskumu môžu výrazne ovplyvniť rozhodnutie o tom, či nám Európska únia pomôže zaplatiť tunelový diaľničný obchvat Prešova, ktorý by sa mal začať stavať už tento rok.
Požiadavky Slovenska totiž prekračujú možnosti, a tak sa z plánovaných stavieb budú musieť vybrať najdôležitejšie úseky.
Mimochodom, podľa prieskumu, o ktorý sa zatiaľ NDS opiera, z celkovej automobilovej dopravy, ktorá prichádza do Prešova, len 15 percent tvorí tranzitná doprava.
Dopravní ekonómovia z toho vyvodzujú záver, že diaľničný obchvat nie je nevyhnutný a dlho nebude dostatočne využitý.
Potrebujeme diaľnicu aj R4
„Náš úsek diaľnice v smere Poprad – Košice je naplánovaný, máme platné územné rozhodnutie, pripravuje sa stavebné konanie aj verejné obstarávanie, ale všetko závisí do toho, či Európska komisia schváli investíciu. Naším cieľom je aj to, aby sa severný obchvat dostal do plánu čím skôr. Potrebujeme aj diaľnicu, aj rýchlostnú cestu R4. Bez posúdenia prieskumu dopravnej realizovateľnosti však nepadne žiadne rozhodnutie,“ povedal nám riaditeľ sekcie stavebného úradu a urbanistiky na prešovskej radnici Marián Harčarík.
Podľa údajov, ktoré má oddelenie dopravy na mestskom úrade, sa za posledných 5 rokov množstvo vozidiel prechádzajúcich cez Prešov zvýšilo minimálne o 40 percent.
Dopravní analytici však tvrdia, že je to cieľová, zdrojová a vnútromestská doprava, nie tranzitná.
„Máme napríklad údaj, že na trase z Kapušian do Prešova denne prejde 30-tisíc áut. Toto všetko nám prichádza do mesta. Podiel tranzitnej dopravy je podľa mňa vyšší ako 15 percent,“ argumentoval hlavný architekt mesta Vladimír Ligus.
Čo hrozí Prešovu
Keby prieskum nedopadol dobre, môže sa stať, že onedlho dopravný systém v meste, najmä v špičke, skolabuje.
„Severný obchvat by nám vyriešil aj dopravu smerom zo Sabinova. Keď nebude, problém nastane na Obrancov mieru, Levočskej, na Sabinovskej, Východnej, Hollého, Rusínskej aj na Sekčove. Ak sa nepostaví a hustota dopravy sa bude každý rok zvyšovať, tak nám hrozí, že sa mesto autami zahltí,“ dodal hlavný architekt mesta Vladimír Ligus.
Bez prieskumu nepadne rozhodnutie, preto by mali vodiči prejaviť ochotu a odpovedať anketárom na otázky.
Zastavia ich pri výjazde z Vydumanca, pri zjazde z diaľnice D1 na odpočívadle pri Malom Šariši aj v smere na Cemjatu, na začiatku zástavby v Haniske, pri zastávke MHD Kvašná voda, pri príjazde z Dulovej Vsi do Prešova, pri letisku v smere z Vranova do Prešova, pri výjazde z Fintíc a na Dúbrave.
Rozhodovať zrejme bude aj výška investícií. Kým na spomínaný úsek diaľnice s tunelom sú plánované výdavky 365 miliónov eur, na rýchlostnú cestu a teda severný obchvat, ktorý sa teraz z vládneho programu na roky 2014 -2020 odsunul, je predpokladaná investícia 600 miliónov eur.
Hlavný architekt. V. Ligus hovorí, že severný obchvat by odbremenil mesto od tranzitnej dopravy.
Obrancov mieru – Levočská. Cez tento uzol prechádza tranzit na Poprad a Vranov nad Topľou.
Marián Harčarík. Podľa neho mesto potrebuje diaľnicu aj obchvat.
Foto k článku: Anna Košuthová
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári