Korzár logo Korzár Horný Zemplín

V rýchliku Šarišan sa platí za zápach, hrdzu a špinu

Železnice pre nápor cestujúcich nasadzujú najstaršie vozne do víkendových posilových vlakov.

Toalety. Hoci vyčistené a vyumývané, pôsobia odpudzujúco.Toalety. Hoci vyčistené a vyumývané, pôsobia odpudzujúco. (Zdroj: Jana Otriová)

Nespokojným odporúčajú prestúpiť na iné.

HUMENNÉ. Rýchlik Šarišan z Bratislavy do Humenného jazdí v piatok a v nedeľu v opačnom smere.

„Vozne sú staré, hrdzavé. Vnútri je špina a prach. Aj keď vozne upratujú, sú také zničené, že to ani nevidno. Toalety sú vyslovený hnus. Niekedy netečie voda a po vozni sa šíri zápach,“ hovorí študentka Jana Židziková, ktorá Šarišanom cestuje často.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Od Popradu v zime vypínajú kúrenie. Okná zle tesnia a fúka cez ne,“ pridáva sa 22-ročná Veronika, študentka v Ružomberku.

SkryťVypnúť reklamu

„Ceny lístkov stúpajú, ale úroveň cestovania je otrasná,“ dodáva Ľubica Židziková.

„Špina, hrdza, smrad. Takto pocestujem až do Žiliny. Nemôžem ísť iným vlakom, lebo cestujem z práce na školenie a musí tam byť včas,“ hovorí pracovníčka banky Zuzana.

Všetci oslovení cestujúci nastupovali v nedeľu o 14.15 do Šarišanu na humenskej hlavnej stanici.

Vozne sú staré a opotrebované

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) argumentuje tým, že pre uspokojenie dopytu cestujúcich po doprave cez víkendy nasadzuje do vlakov aj najstaršie vozne, ktoré bežne cez pracovné dni po koľajniciach nepremávajú.

„Šarišan je posilový rýchlik. Je radený z vozňov, ktoré majú tridsať a viac rokov,“ zdôrazňuje Jana Morháčová, riaditeľka odboru komunikácie ZSSK.

Nespokojnosť s čistotou podľa nej môže súvisieť s celkovým stavom vozňov.

SkryťVypnúť reklamu

„Také staré a opotrebované vozne jednoducho už nie je možné vyčistiť a odstrániť zápach tak, aby pôsobili komfortne,“ hovorí.

Od tohto roka sa do vlakov a na železničných staniciach zavádzajú štandardy na zlepšenie úrovne cestovania.

„Štandardy vo vlakoch sa zavádzajú postupne a majú svoje výnimky, okrem iného aj posilové vlaky,“ dodáva.

Foto: Jana Otriová

Železnice sa sťažujú na peniaze

Základným problémom je podľa nej celkový stav vozňového parku ZSSK a najmä zanedbávanie investícií do jeho výmeny posledných 20 rokov.

„Vozňový park ZSSK je zastaraný, až muzeálny. Vlastníme vyše tisíc vozňov, ich priemerný vek je 22 rokov. Len 38 percent klasických vozňov je vo veku do 20 rokov. Z celkového počtu vozňov je asi tretina starších ako 30 rokov,“ vysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Štát podľa slov Jany Morháčovej nachádza v rozpočte prostriedky len na prevádzku, aj to nie na celý rozsah výkonov, ktorý si objednáva, a tržby sú zasa limitované regulovaným cestovným. Na investície zdroje nie sú.

„Obmedzené možnosti štátu v štátnom rozpočte nám umožňujú ročne modernizovať len 20 – 25 vozňov v priemere z počtu tisíc vozňov, ktoré vlastníme. Nákup nových vozňov je ešte v nižšom počte ročne. ZSSK nekúpila jedinú ucelenú súpravu pre diaľkovú dopravu od roku 1989,“ dopĺňa.

Rada: Cestujte iným vlakom

Cestujúcej verejnosti odporúča Morháčová využiť na uvedenej trase, pravdaže s prestupom, aj iné vlaky radené z nových či modernizovaných vozňov.

„Sú to štyri IC vlaky, alebo osem rýchlikov, ktoré idú pravidelne každé dve hodiny. Následne možno prestúpiť na regionálne vlaky do Humenného, ktoré sú zväčša radené z nových regionálnych vlakov nakúpených z eurofondov,“ hovorí.

Nové komfortné vlaky za európske peniaze môžu podľa jej slov premávať len na regionálnych tratiach.

„Tieto vlaky sú prísne viazané podľa pravidiel Únie na regionálnu dopravu, a to len na trasách, ktoré boli Bruselom odobrené. Po dodaní všetkých vlakov bude približne polovica regionálnej dopravy, alebo necelých 25 percent všetkých výkonov ZSSK za rok, realizovaných eurovlakmi. Tieto súpravy nie je možné nasadzovať na rýchliky,“ vysvetľuje.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 229
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 259
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 080
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 126
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 791
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 240
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 544
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 515
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu