PREŠOV. Prešov je jediné krajské mesto na Slovensku, ktoré nemá obchvat a celá doprava, vrátane tranzitnej, ide cez mesto.
Podľa doterajších dopravných prieskumov prejde denne po komunikáciách 20-30-tisíc áut.
S tým súvisí aj hluk, ktorý ľudí obťažuje, ale prekvapujúco sa naň už prestali sťažovať. Potvrdila nám to aj riaditeľka Regionálneho úradu verejného zdravotníctva (RÚVZ) v Prešove Jana Mýtniková.
Tento rok na hlučnosť spôsobovanú dopravou neevidujú žiadnu sťažnosť. Prešovčania si želajú odklonenie dopravy z centra, vybudovanie severného obchvatu a plynulejšiu dopravu na na miestnych komunikáciách.
Tento rok by tomu mohli pomôcť viaceré zásahy na prešovských cestách. Ovplyvnia možno plynulosť, ale nie hlučnosť.
Podľa informácie riaditeľa Sekcie stavebného úradu a urbanistiky prešovskej radnice Mariána Harčaríka pôjde o vyťažené komunikácie, do ktorých budú investovať Prešovský samosprávny kraj (PSK) aj Slovenská správa ciest (SSC).
Zrekonštruujú tri križovatky
„V pláne je rozsiahla rekonštrukcia križovatky Obrancov mieru - Levočská, aj keď sa už možno nestihne začať tento rok. Ďalej ide o úpravu križovatky z Východnej ulice na Rusínsku, kde by sa mal urobiť odbočovací pruh doprava. Chystá sa aj prestavba križovatky pri Lidli na sídlisku Sekčov. To sú investície, ktoré plánuje Slovenská správa ciest,“ konkretizoval zámery Harčarík.
Ako nám potvrdila hovorkyňa prešovskej župy Veronika Fitzeková, z rozpočtu kraja sú už vyčlenené financie na prepojenie Rusínskej a Kuzmányho ulice.
„Ide o 1 milión eur a stavba sa už pripravuje. Ďalej je vyčlenených 100-tisíc eur na rekonštrukciu križovatky Solivarská - Švábska, kde by sa mal urobiť odbočovací pruh v smere na Šváby. Stavba je teraz v procese verejného obstarávania,“ upresnila plánované investície Fitzeková.
Sekčov. Hustá doprava, vrátane tranzitnej, prekračuje limity hluku.
Foto: ako
Mesto nemá hlukovú mapu
V minulých rokoch sa obyvatelia mesta hromadne sťažovali na hlučnosť dopravy. Zaujímalo nás preto, či má mesto vypracovanú hlukovú mapu.
„Nemá, zákon nám to neukladá. Majú ju len mestá Bratislava a Košice,“ povedala nám riaditeľka RÚVZ Jana Mýtniková.
V rokoch 1995-96 a následne 2007-2010 na základe interných meraní zmapovali najrušnejšie lokality v meste.
Medzi najhlučnejšie zaradili sídlisko Sekčov, Levočskú ulicu, Šafárikovu aj Ulicu 17. novembra.
Prekročené limity
Medzitým sa však situácia trochu zmenila a z Ul. 17. novembra zmizla tranzitná doprava, čiastočne aj zo Šafárikovej, ale o to viac sú zaťažené štvorprúdová cesta cez Sekčov, Solivarská, Levočská a teraz už aj Sabinovská ulica. V týchto lokalitách boli namerané vyššie hodnoty hluku, ako je limit.
„Na cestách pri husto zastavanej obytnej zóne sú prípustné limity cez deň a večer 60 a v noci 50 decibelov,“ informovala Mýtniková. Tieto limity sa však dodržiavajú prevažne v tichých lokalitách, ako sú Sídlisko II, Pod Kalváriou, Rúrky, Šidlovec a podobne.
Reálny hluk na frekventovaných tranzitných cestách zvyčajne prekračuje 90 až 100 decibelov. Odborníci pritom tvrdia, že hladina hluku nad 120 decibelov už dosahuje prah bolesti. Napríklad ak ide po diaľnici auto rýchlosťou 80-120 km/h, pri otvorenom okne hluk dosahuje až 126 decibelov.
Príklady hluku
Ulica s dopravným ruchom predstavuje 90-100 decibelov
Osobný automobil - 70-80 dB
Nákladné auto - 84-93 dB
Hluk motorky - 100 dB
Štartujúce lietadlo - 120 dB
Vlak - 80 dB
Štandardný vysávač - 70 dB
Kuchynský robot - 74 dB
Tlmený rozhovor, zapnutý počítač, chladnička - 40 dB
Šum lístia - 20 dB
Ticho na dedine - 10 dB
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári