Korzár logo Korzár Prešov

Prešov ako jediné krajské mesto nemá obchvat

Aj tranzitná doprava prechádza priamo cez mesto. Zlepšiť dopravnú situáciu majú viaceré zásahy.

Levočská ulica. Hustá doprava komplikuje vodičom aj obyvateľom obytných domov život.Levočská ulica. Hustá doprava komplikuje vodičom aj obyvateľom obytných domov život. (Zdroj: ako)

PREŠOV. Prešov je jediné krajské mesto na Slovensku, ktoré nemá obchvat a celá doprava, vrátane tranzitnej, ide cez mesto.

Podľa doterajších dopravných prieskumov prejde denne po komunikáciách 20-30-tisíc áut.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S tým súvisí aj hluk, ktorý ľudí obťažuje, ale prekvapujúco sa naň už prestali sťažovať. Potvrdila nám to aj riaditeľka Regionálneho úradu verejného zdravotníctva (RÚVZ) v Prešove Jana Mýtniková.

Tento rok na hlučnosť spôsobovanú dopravou neevidujú žiadnu sťažnosť. Prešovčania si želajú odklonenie dopravy z centra, vybudovanie severného obchvatu a plynulejšiu dopravu na na miestnych komunikáciách.

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok by tomu mohli pomôcť viaceré zásahy na prešovských cestách. Ovplyvnia možno plynulosť, ale nie hlučnosť.

Podľa informácie riaditeľa Sekcie stavebného úradu a urbanistiky prešovskej radnice Mariána Harčaríka pôjde o vyťažené komunikácie, do ktorých budú investovať Prešovský samosprávny kraj (PSK) aj Slovenská správa ciest (SSC).

Zrekonštruujú tri križovatky

„V pláne je rozsiahla rekonštrukcia križovatky Obrancov mieru - Levočská, aj keď sa už možno nestihne začať tento rok. Ďalej ide o úpravu križovatky z Východnej ulice na Rusínsku, kde by sa mal urobiť odbočovací pruh doprava. Chystá sa aj prestavba križovatky pri Lidli na sídlisku Sekčov. To sú investície, ktoré plánuje Slovenská správa ciest,“ konkretizoval zámery Harčarík.

Ako nám potvrdila hovorkyňa prešovskej župy Veronika Fitzeková, z rozpočtu kraja sú už vyčlenené financie na prepojenie Rusínskej a Kuzmányho ulice.

SkryťVypnúť reklamu

„Ide o 1 milión eur a stavba sa už pripravuje. Ďalej je vyčlenených 100-tisíc eur na rekonštrukciu križovatky Solivarská - Švábska, kde by sa mal urobiť odbočovací pruh v smere na Šváby. Stavba je teraz v procese verejného obstarávania,“ upresnila plánované investície Fitzeková.

Sekčov. Hustá doprava, vrátane tranzitnej, prekračuje limity hluku.
Foto: ako

Mesto nemá hlukovú mapu

V minulých rokoch sa obyvatelia mesta hromadne sťažovali na hlučnosť dopravy. Zaujímalo nás preto, či má mesto vypracovanú hlukovú mapu.

„Nemá, zákon nám to neukladá. Majú ju len mestá Bratislava a Košice,“ povedala nám riaditeľka RÚVZ Jana Mýtniková.

V rokoch 1995-96 a následne 2007-2010 na základe interných meraní zmapovali najrušnejšie lokality v meste.

Medzi najhlučnejšie zaradili sídlisko Sekčov, Levočskú ulicu, Šafárikovu aj Ulicu 17. novembra.

SkryťVypnúť reklamu

Prekročené limity

Medzitým sa však situácia trochu zmenila a z Ul. 17. novembra zmizla tranzitná doprava, čiastočne aj zo Šafárikovej, ale o to viac sú zaťažené štvorprúdová cesta cez Sekčov, Solivarská, Levočská a teraz už aj Sabinovská ulica. V týchto lokalitách boli namerané vyššie hodnoty hluku, ako je limit.

„Na cestách pri husto zastavanej obytnej zóne sú prípustné limity cez deň a večer 60 a v noci 50 decibelov,“ informovala Mýtniková. Tieto limity sa však dodržiavajú prevažne v tichých lokalitách, ako sú Sídlisko II, Pod Kalváriou, Rúrky, Šidlovec a podobne.

Reálny hluk na frekventovaných tranzitných cestách zvyčajne prekračuje 90 až 100 decibelov. Odborníci pritom tvrdia, že hladina hluku nad 120 decibelov už dosahuje prah bolesti. Napríklad ak ide po diaľnici auto rýchlosťou 80-120 km/h, pri otvorenom okne hluk dosahuje až 126 decibelov.

Príklady hluku

  • Ulica s dopravným ruchom predstavuje 90-100 decibelov

  • Osobný automobil - 70-80 dB

  • Nákladné auto - 84-93 dB

  • Hluk motorky - 100 dB

  • Štartujúce lietadlo - 120 dB

  • Vlak - 80 dB

  • Štandardný vysávač - 70 dB

  • Kuchynský robot - 74 dB

  • Tlmený rozhovor, zapnutý počítač, chladnička - 40 dB

  • Šum lístia - 20 dB

  • Ticho na dedine - 10 dB

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 368
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 872
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 570
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 459
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 653
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 500
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 255
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 653
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu