PREŠOV. Zamestnanci Dopravného podniku mesta Prešov (DPmP) a.s. v piatok vstúpili do štrajkovej pohotovosti.
Od vedenia žiadajú predĺženie kolektívnej zmluvy do roku 2016 a zvýšenie miezd.
Doterajšie vyjednávania s predstavenstvom dopravného podniku neboli úspešné.
„Chceme len slušnú mzdu“
V dopravnom podniku pracuje v súčasnosti 300 zamestnancov. Zhruba pred dvoma rokmi si vybojovali mierne zvýšenie platov.
Životné náklady pracovníkov však stúpajú, preto sa rozhodli žiadať o zvýšenie miezd znova. Tiež predĺženie kolektívnej zmluvy, ktorá by to garantovala, do roku 2016.
Priemerná mzda v podniku je síce 820 eur, ale vodiči reálne zarobia okolo 500-600 eur. Ak majú viac nadčasov, tak prinajlepšom 700 eur.
„Chceme len slušnú mzdu,“ povedal nám jeden z vodičov. Keď sme sa zaujímali o argumenty odborárov, veľa sme sa nedozvedeli.
„Základnou požiadavkou je predĺženie kolektívnej zmluvy. Rokovania ešte neskončili, teraz je priestor na vyjednávanie, preto nechceme vopred hovoriť o argumentoch. Štrajkový výbor sa stretne s predstavenstvom 13. mája, dovtedy budeme v štrajkovej pohotovosti,“ informoval nás stručne predseda Základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu Milan Gáll.
„Požiadavky sú nereálne“
Podľa predsedníčky predstavenstva dopravného podniku Štefánie Andraščíkovej (nez.) požiadavky odborárov sú v súčasnej finančnej situácii nereálne.
„Žiadajú navýšiť tarifnú hodinovú mzdu o 20 centov a mesačnú mzdu o 30 eur. Mali sme rokovanie aj so sprostredkovateľom a navrhli sme im kompromis. To znamená zvýšiť hodinovú mzdu o 10 centov a mesačnú o 15 eur, kolektívnu zmluvu predĺžiť do konca roka 2014. Ročne by sa tak zvýšili náklady podniku o 100-tisíc eur, a to by sa dalo akceptovať. Aj keď im sprostredkovateľ odporúčal túto ponuku prijať, odmietli,“ vysvetlila Andraščíková.
Nevylúčila však, že pri rokovaní na budúci týždeň sa ešte situácia môže zmeniť. Vodiči majú totiž hodinovú tarifu a administratíva aj dielenskí zamestnanci majú mesačnú mzdu.
Zaujímalo nás, ako sa na požiadavky odborárov pozerá riaditeľ DPmP Peter Janus.
„Naše najväčšie náklady sú na mzdy, ale je tiež pravda, že už niekoľko rokov sa výška dotácií od mesta nemenila, ani sme nehýbali s cenou cestovného lístka, ale výdavky na pohonné hmoty stúpajú,“ poznamenal Janus.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári