Úprava cesty na križovatke Veľký Šariš – Kanaš (okr. Prešov) je stále otvorená.
VEĽKÝ ŠARIŠ. Realizácia križovatky na ceste z Prešova do Sabinova, v úseku Veľký Šariš – Kanaš, je stále otázna.
Podľa slov hovorkyne Slovenskej správy ciest (SSC) Zuzany Hromcovej by mala byť súčasťou pripravovanej stavby „I/68 Šarišské Michaľany – Prešov rekonštrukcia cesty“.
Tá by prechádzala okresmi Sabinov, Prešov a katastrami Prešov, V. Šariš, Gregorovce, Šarišské Michaľany, s dĺžkou 7,2 km.
Spracovaná je dokumentácia na územné rozhodnutie (rok 2009) a dokumentácia na stavebný zámer a tiež rozhodnutie o umiestnení stavby (2010). Problémom sa stali financie, stavbu odložili.
Mimoúrovňová križovatka
V kontexte tejto výstavby sa často spomína "kruháč" medzi Kanašom a Veľkým Šarišom. Nie je to však celkom presné, nebola by to kruhová križovatka.
„Išlo by o typ mimoúrovňovej križovatky deltovitého tvaru so situovaním dvoch okružných križovatiek na oboch stranách cesty I/68. Z okružnej križovatky Kanaš bolo navrhnuté napojenie poľnej cesty zabezpečujúcej prístup ku pozemkom severne od križovatky a napojenie navrhovanej zástavby pri ceste do Kanaša. Z okružnej križovatky Veľký Šariš je napojená obslužná komunikácia k pivovaru Šariš a priemyselnej zóny za pivovarom,“ informoval Ján Šťastný, vedúci oddelenia prípravy zo SSC, Investičná výstavba a správa ciest Košice.
Nie sú peniaze
Realizáciu brzdia financie, Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR nepridelilo v rokoch 2011 – 2014 žiadne.
„Prioritou ministerstva dopravy je čo najskôr ukončiť rozostavané stavby a vyčerpať financie z fondov EÚ do roku 2015 na stavby zaradené do zásobníka projektov v programovacom období 2007 – 2013,“ vysvetlil deficit finančných prostriedkov Ján Šťastný. Napriek tomu sa podľa jeho slov naďalej snažia stavbu zaradiť do rozvojového programu verejných prác na roky 2014-2020, čím by získali finančné prostriedky na spolufinancovanie stavby z fondov EÚ.
Nie je to nehodový úsek
Pri dostatku financií by vo fáze príprav bolo potrebné zabezpečiť ešte viacero krokov: dokumentáciu na stavebné povolenie, geometrické plány, znalecké posudky, výkup pozemkov, projektovú dokumentáciu na ponuku, ktorá by bola súčasťou súťažných podkladov pre proces verejného obstarávania na výber zhotoviteľa stavby. Začať so stavbou by sa tak mohlo najskôr o 3–4 roky.
„V prípade dostatočného finančného krytia v celom procese prípravy stavby je možné stavbu začať realizovať v roku 2017 resp. 2018,“ informovala Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest v Bratislave.
Križovatka Veľký Šariš – Kanaš, podľa jej slov, nie je zo strany Správy ciest evidovaná ako kritická nehodová lokalita, ktorú by bolo nutné riešiť samostatne a urýchlene z dôvodu bezpečnosti dopravy.
„SSC ju vníma ako súčasť celku rekonštrukcie cesty z 2-pruhu na 4-pruh z dôvodu nedostatočnej kapacity súčasnej cesty I/68 a jej plynulého napojenia na pripravovanú preložku cesty I/68 ako obchvat mesta Sabinov a R4,“ informovala Hromcová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári