Piatkové rokovanie medzi odborármi z Dopravného podniku mesta Prešov (DPmP), predstavenstvom a primátorom mesta (jediný akcionár) Pavlom Hagyarim (nez.) malo priniesť odpoveď na to, či vodiči budú pokračovať v štrajkovej pohotovosti. Nedohodli sa.
PREŠOV. Štrajkový výbor za zamestnancov žiadal od akcionára predĺženie kolektívnej zmluvy, zvýšenie hodinovej mzdy o 20 centov a mesačnej mzdy o 30 eur.
Predstavenstvo im pri prvých rokovaniach ponúkalo kompromis v podobe zvýšenia hodinovej mzdy o 10 centov a mesačnej o 15 eur. Tentoraz predložili upravenú ponuku.
„Ponúkli sme im navýšenie hodinovej mzdy o 12 centov, ale ani tento návrh nebol prijatý. Z našej strany tu sú ústretové kroky, ale neprijali žiadny z návrhov, ktorý by bol akceptovateľný pre obe strany. Už sme zašli za hranicu, ktorú je schopné akceptovať mesto a rozpočet dopravného podniku. Ďalšieho žolíka už nemáme,“ konštatovala po rokovaní predsedníčka predstavenstva DPmP Štefánia Andraščíková.
Štrajkový výbor ponuku odmietol
Podľa predsedu odborového združenia DPmP Milana Gálla budú o novej situácii informovať zamestnancov a v pondelok sa rozhodnú, ako budú ďalej postupovať. Nevylúčil ostrý štrajk.
„Neprijímame tých 12 centov na hodinu, trváme na 20 centoch. Ponúkli sme aj sociálny zmier na rok 2015, keby nám tarifné mzdy od 1. mája stúpli. Myslíme si, že tých 20 centov k hodinovej mzde by rozpočet mesta zvládol,“ dodal Gáll.
Jeden z ich argumentov bol aj fakt, že na jednej strane mesto tvrdí, že nemá na zvyšovanie miezd peniaze, ale na druhej strane sa v administratíve podniku vytvorila nová pracovná pozícia, na ktorú sa peniaze našli.
„Toto miesto sa vytvoriť muselo, integrovanú dopravu potrebujeme naštartovať, lebo VÚC nás tlačí do takej spolupráce. Tento argument je vytrhnutý z kontextu a s kolektívnym vyjednávaním nemá nič spoločné,“ oponovala Andraščíková.
Odborári sa rozchádzali z radnice nespokojní. Netajili, že očakávali viac pochopenia.
Dopravný podnik má 300 zamestancov, z toho 170 vodičov. Priemerný hrubý mesačný plat v DPmP je 850 eur.
To však ešte neznamená, že ho majú aj vodiči. Naposledy boli v štrajkovej pohotovosti v roku 2012, kedy sa s predstavenstvom dohodli na zvýšení platov.
Ich kolektívna zmluva, ktorá mzdy, dovolenky a iné sociálne bonusy garantovala, stratila platnosť v roku 2013. To bol aj dôvod, prečo žiadali o predĺženie do roku 2015.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári