Téma parkovania v meste nie je stále doriešená. Nové všeobecne záväzné nariadenie (VZN) síce prinieslo isté zmeny, ale prevádzkovateľ ešte nie je známy. Parkoviská má od septembra 2013 stále v rukách Vinci Park Slovakia (VPS), s. r. o. na základe dočasnej koncesnej zmluvy. Nová súťaž, ktorú radnica sľubuje už takmer rok, ešte nebola vyhlásená.
PREŠOV. Vo VZN sa zmenilo len to, že za parkovanie v meste sa nebude platiť cez víkendy a sviatky.
Skráti sa tiež čas s tým, že platiť sa nebude do 18.00, ale len do 17.00 hodiny.
Je tam aj klauzula o tom, že prevádzku parkovísk na území mesta má mať firma založená alebo zriadená mestom.
Podľa poslanca Stanislava Kahanca (KDH), počas päťročnej zmluvy s VPS príjmy pre mesto boli okolo 50-tisíc eur ročne, čo považuje za nevýhodné pre mesto. Tento systém pokračuje aj teraz.
„Mali byť niekoľkokrát vyššie, čo potvrdilo aj provizórium, keď po skončení koncesnej zmluvy týždeň prevádzkoval parkoviská aj automaty Prešov Real, s. r. o. Vtedy len za týždeň vybrali z automatov 4 600 eur. Potvrdilo sa, že príjem mesta bol minimálny,“ povedal o situácii Kahanec.
To je zásadný dôvod, prečo poslanci chcú, aby v novej verejnej súťaži dostali šancu mestské firmy ako je dopravný podnik, technické služby alebo aj Prešov Real.
Hagyari: Parkovanie nie je o výbere peňazí
Lehotu na podpísanie VZN má primátor Pavel Hagyari (nez.) do dnešného dňa. Zaujímalo nás, či ho podpíše aj s podmienkou, že súťažiť budú len mestské firmy.
„Už som ho podpísal. Beriem pozitívne, že došlo k dohode o skrátení času parkovného a očakávam väčšiu návštevnosť mesta, ktorá bude prospešná pre podnikateľov,“ konštatoval primátor.
V súvislosti s novou verejnou súťažou dodal, že preňho nie je podstatné, kto vyberá parkovné.
„Podstatná je kvalita služieb, lebo parkovanie nie je o výbere peňazí, ale o regulácii statickej dopravy,“ poznamenal primátor.
VPS ponúka tisíc parkovacích miest
Riaditeľ a konateľ VPS Mário Grega na kritické argumenty reagoval takýmto vysvetlením:
„Ak aj mesto, alebo ktorýkoľvek iný prevádzkovateľ dostane do kasy tržbu z parkovného 300-tisíc eur ročne, ide o sumu bez DPH. Navyše, značnú časť z týchto peňazí musí dať na prevádzku parkovísk,“ zdôraznil Grega.
„Dnes môžeme povedať, že mesto má vybudovaný systém, po 5 rokoch vlastní 300-tisícovú investíciu a môže si to robiť samo. Lenže parkovanie nie je skostnatený systém, ktorý sa raz nastaví a funguje navždy. Investície budú potrebné aj naďalej,“ hovorí Grega.
Názory
Väčšina obyvateľov mesta má na poplatky za parkovanie svoj názor. V centre zaplatia za pol hodiny 50 centov a za hodinu 1 euro. Zdá sa im to veľa.
„Keď idem ku kaderníčke a kozmetičke, musím rátať s tým, že len za parkovanie zaplatím minimálne 4 eurá a keď sa chcem zdržať v meste dlhšie, tak je to poriadny výdavok,“ myslí si Adriana Rohaľová.
„Minule som bola zaplatiť dane v pokladni na mestskom úrade a keďže tam bol pomerne veľký rad, dvakrát som odbehovala kúpiť si nový lístok z obavy, aby mi nedali papuču. Stálo ma to 2,5 eura,“ dodala Jana Kamenčíková.
Iní vodiči zase hromžia na situáciu na sídliskách. Mesto vraj nerobí dosť pre to, aby sa zúfalá situácia zmenila.
Vznikajú len provizórne parkoviská na bývalých detských ihriskách, ale to nerieši reálnu potrebu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári