Patrí medzi najväčšie na Slovensku, pričom dominantné postavenie má práve u východniarov. Stratégia prihlásiť sa späť k regiónu a jeho dedičstvu sa ukazuje ako úspešná.
VEĽKÝ ŠARIŠ. Pivovar vo Veľkom Šariši (okres Prešov) patrí medzi najväčších hráčov na trhu. Vyrába niekoľko značiek, vlajkovou loďou je pivo Šariš.
„Značka Šariš má dominantné postavenie na východnom Slovensku. Každý šiesty Slovák nad 18 rokov je náš - srdcom východniar,“ hovorí manažérka Denisa Pernicová s tým, že oproti minulému roku zaznamenali trojpercentný nárast predaja.
Značka Šariš je prepojená s regiónom. Preto je stratégiou výrobcu komunikovať hodnoty východniarov.
„V rokoch 2000 - 2007 sa budovala ako silná celoslovenská značka. Z analýzy však vyplynulo, že najvernejší spotrebitelia sú východniari. Preto sme sa v roku 2008 rozhodli, že značku vrátime k jej koreňom a hodnotám,“ objasňuje stratégiu, ktorá sa ukázala ako úspešná.
Pôvodná receptúra
Technický riaditeľ pivovaru Ján Čerkala pripisuje zákaznícku vernosť, ktorá sa odráža v číslach predaja, kvalite piva. „Za celý ten čas sme nezmenili receptúru,“ zdôrazňuje
Pivo tvoria len z troch zložiek, vody, sladu a chmeľu, bez prímesí. Nemenia ani dodávateľov, napriek výkyvom cien počas jednotlivých sezón.
Vodu čerpá pivovar z prameňov Torysy, slad pripravuje vo vlastnej sladovni zo slovenského jačmeňa, chmeľ berie zo Žatca, plus jeden špeciálny druh chmeľu na dosiahnutie horkosti z Nemecka.
„Nemôžeme si dovoliť zahrávať sa s chuťou zákazníka,“ hovorí.
Vyrábajú aj na export
Základný kameň pivovaru bol položený pred 50 rokmi, prvá várka vyrobená v roku 1967. Pivovar mal vyrábať pivo pre východoslovenský región a na export.
Tretina až polovica produkcie vtedy putovala do krajín bývalého Sovietskeho zväzu a do Maďarska. Kapacita bola 600-tisíc hektolitrov.
Dnešná kapacita je 1,5 milióna hl (vyťaženosť na 1,2 až 1,5 milión hl) a pivovar varí pivo aj pre Rumunov či Maďarov. Relatívnou novinkou je stáčanie cisternového, nepasterizovaného piva.
„Je to jeden z najmodernejších pivovarov. Každý rok investujeme zhruba dva a pol milióna eur do výrobných zariadení. Tým sme zvýšili produktivitu a znížili náklady, no celá technológia by nebola nanič, keby tu nepracovali špičkoví ľudia,“ dodáva Ján Čerkala.
On sám robil v tomto pivovare celý život a tvrdí, že ľudia v ňom berú svoju prácu osobne a na pivo Šariš sú hrdí, „lebo má dušu“.
Prieskum
Akí sú východniari
Na východniarov sa sústreďujú aj s ďalšími aktivitami, napríklad s prieskumom, v ktorom zisťovali, akí sú východniari.
Z online prieskumu na vzorke 829 respondentov zo šiestich východoslovenských miest (Bardejov, Humenné, Michalovce, Snina, Spišská Nová Ves, Stropkov) vyplynulo, že najtypickejšími vlastnosťami východniarov sú „pohostinnosť, priateľskosť a radosť zo života“.
Prieskum priniesol aj ďalšie zaujímavosti. Ideálnym miestom na rande sú Sninské rybníky, najkrajší chlapi sú v Humennom a najväčší záletníci v Stropkove. Tam sú podľa výsledkov i najväčší „špekulanti“, kým Spišiaci sú najpracovitejší.
Východniari sú hrdí na svoje mestá, prírodné krásy i pivo, turistom by však neukázali niektoré sídliská či autobusové a vlakové stanice.
frk
Foto k článku: frk
Autor: frk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári