Korzár logo Korzár Prešov

Vo Svidníckom okrese podpisujú petíciu za rýchlostnú cestu R4

Neúnosná tranzitná kamiónová doprava ľuďom znepríjemňuje život a ničí ich súkromné majetky.

Na súčasnej ceste spájajúcej Prešov so Svidníkom často vzniká dopravný kolaps, ktorému by mala zamedziť „erštvorka“.Na súčasnej ceste spájajúcej Prešov so Svidníkom často vzniká dopravný kolaps, ktorému by mala zamedziť „erštvorka“. (Zdroj: frk)

Agentúrny text sme doplnili informáciami redakcie Korzára.

SVIDNÍK/GIRALTOVCE. Obyvatelia dvoch miest, Giraltovce a Svidník, ako aj 64 obcí vo Svidníckom okrese spisujú petíciu za urýchlené začatie výstavby rýchlostnej cesty R4 Prešov Vyšný Komárnik v červenom variante. Cesta má nadviazať z Prešova do Košíc a odtiaľ na maďarskú hranicu a má slúžiť ako spojnica sever – juh.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po 20 rokoch, čo sa podľa iniciátorov petície, teda Združenia miest a obcí pod Duklou, výstavba komunikácie odďaľuje, to ich región stále viac obmedzuje a spôsobuje jeho zaostalosť.

SkryťVypnúť reklamu

Ako uviedol primátor mesta Giraltovce Ján Rubis, petičné hárky sú k dispozícií na stránkach miest a obcí Svidníckeho okresu, ale kolujú už aj medzi ľuďmi. Podpísať ich možno aj v uliciach Svidníka.

Žiadajú vládu, aby sa výstavba už neodďaľovala

"Petíciu sme spustili po našom rokovaní s ministrom dopravy. Neúnosná tranzitná kamiónová doprava totiž znepríjemňuje a ohrozuje životy občanov a ničí ich súkromné majetky. Chýbajúca rýchlostná cesta značne ochudobňuje náš región a pre zlú cestnú dopravu chýba príliv investorov. Okres nemá železničnú dopravu, preto je rozvoj značne obmedzený. Táto stavba sa už odďaľuje viac ako 20 rokov. Žiadame vládu SR, aby sa výstavba R4 už neodďaľovala. Štúdií už bolo veľa, no realizácia sa stále odkladá, hovorí primátor Rubis.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor Svidníka Ján Holodňák ako člen petičného výboru na stránke mesta zverejnil výzvu, v ktorej sa tiež obracia na občanov, aby podporili petíciu. „Týmto podpisom prejavíme jednoznačný záujem o komunikáciu, ktorá prinesie hospodársky rast do kraja pod Duklou. Chceme, aby naša aktivita bola úspešná, preto, prosím, neváhajte a podpíšte sa," oslovuje Svidníčanov.

Vo Svidníku aktivisti zbierajú podpisy aj na stálom stanovišti. Petičné hárky s podpismi môžu dobrovoľníci odovzdávať v kancelárii prvého kontaktu na mestskom úrade vo Svidníku.

Podpisy by chceli zbierať do 26. augusta, kedy zorganizujú spoločné stretnutie v obci Okrúhle.

Potom plánujú petíciu odniesť priamo na ministerstvo dopravy.

Petíciu za urýchlené dokončenie "erštvorky" podpisujú aj v Stropkove a okolí. Ide o nezávislú inciatívu od tej svidníckej.

SkryťVypnúť reklamu

Foto: frk

Počítajú aj s obchvatom Prešova

Vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou ministerstva dopravy Gabriela Jarošová uviedla, že podľa takzvaného Masterplanu, ktorý určuje dopravné priority do roku 2020, sa na trase R4 počíta s vybudovaním severného obchvatu mesta Prešov, ktorý by sa mal začať stavať v roku 2016.

"Ostatné úseky tejto rýchlostnej cesty sú značené žltou farbou, teda v prípade, ak sa nám na ne podarí zohnať finančné krytie, bude možné ich stavať. Aj preto, aby sa nám v prípade potreby podarilo obhájiť financovanie týchto úsekov z eurofondov, sa dnes robí štúdia realizovateľnosti, ktorá jasne a definitívne určí nielen trasovanie, ale aj ekonomickú obhájiteľnosť financovania zo zdrojov EÚ," vysvetlila Jarošová.

Poznamenala však, že v regióne, kade by v budúcnosti mala viesť R4, prebiehajú v súčasnosti viaceré modernizácie komunikácií. V posledných rokoch sa tu opravilo 45 kilometrov ciest a ďalších takmer 34 je naplánovaných do roku 2015.

Momentálne napríklad prebieha dôkladná rekonštrukcia cesty I/15 Sedliská Holčíkovce a v rámci Operačného programu Doprava sa ešte plánuje modernizácia úseku Šarišský Štiavnik Hunkovce. Tento projekt je podľa Jarošovej tesne pred ukončením verejného obstarávania.

V budúcom roku by mala prebehnúť oprava takmer 10-kilometrového úseku I/73 Lipníky Giraltovce.

Na výstavbu komunikácie stále chýba štúdia a peniaze

Problém s výstavbou R4 nie je nový. Ministerskou mantrou sa stala „štúdia realizovateľnosti“, ktorá má potvrdiť nutnosť výstavby tejto cesty a možnosti jej financovania.

O osud prípravy a výstavby rýchlostnej cesty R4 sa zaujíma poslanec Národnej rady SR Pavol Zajac (KDH) z Vranova nad Topľou. Viackrát v tejto veci interpeloval ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD).

Naposledy reagoval na informácie Národnej diaľničnej spoločnosti, že podľa vysúťažených podmienok mala byť štúdia realizovateľnosti výstavby rýchlostnej cesty R4 za vyše pol milióna eur dodaná v decembri 2013, čo sa nestalo.

Ministra Počiatka oslovil otázkami: „Pýtam sa, kedy začnete stavať rýchlostnú cestu R4? Ľudia v obciach okolo Svidníka, Giraltoviec a Hanušoviec už strácajú trpezlivosť, praskajú im domy, ploty a určite aj nervy z vás. Cesty sú tam úzke, zničené a na mnohých miestach bez krajníc. Dokedy majú títo ľudia trpieť, že sa narodili na Hornom Zemplíne alebo Šariši?

Minister mu odpovedal, že pri výstavbe R4 sú kľúčové dva faktory: „Okrem projektovej pripravenosti je veľmi dôležité mať zabezpečené financovanie. Dnes najvýhodnejším modelom financovania výstavby diaľnic a rýchlostných ciest sú jednoznačne eurofondy. Aby však mohla byť stavba financovaná z európskych peňazí je nutné splniť prísne kritériá, ktoré si Brusel stanovil. Jedným z takýchto kritérií je aj vypracovanie štúdie realizovateľnosti, ktorá jednoznačne preukáže opodstatnenosť realizácie danej rýchlostnej cesty alebo diaľnice.“

Verejné obstarávanie na túto štúdiu bolo vyhlásené 25. mája 2013 a týkalo sa zákazky cesty R4 Štátna hranica - Slovenská republika - Poľská republika - Kapušany. Zmluva na vypracovanie štúdie bola so zhotoviteľom podpísaná 2. septembra 2013, dodaná mala byť do 3. marca 2014.

„Avšak na základe dodatočnej požiadavky Európskej komisie a Jaspers bolo potrebné zapracovať do štúdie aktuálne výsledky z prenosných čítacích zariadení a zo smerového dopravného prieskumu,“ doplnil minister s tým, že finálna verzia bude hotová do 30. septembra 2014.

Potom bude rozhodnuté o definitívnej trase „erštvorky“. Na základe tohto rozhodnutia chce ministerstvo vytýčiť harmonogram jej prípravy a výstavby.

„Ak štúdia realizovateľnosti preukáže možnosť financovať výstavbu tejto rýchlostnej cesty z eurofondov, budem nesmierne rád. V opačnom prípade, budeme nútení hľadať stovky miliónov eur potrebných na výstavbu z iných zdrojov, najmä a iste viete hlavne zo štátneho rozpočtu, čo je dnes samozrejme veľký problém,“ doplnil Počiatek, ktorý zároveň obvinil predchádzajúcu pravicovú vládu z nečinnosti: „Po mojom nástupe na ministerstvo som totiž nenašiel jediný dokument svedčiaci o tom, že by ste sa snažili na túto cestu zabezpečiť financovanie. Jediný jeden taký dokument neexistuje.“

frk

Rozpory: Modrá alebo červená

Pri diskusii o rýchlostnej ceste R4 sa skloňujú aj farby. Modrý, resp. červený variant, príznačne pomenované podľa politického zafarbenia bývalej a terajšej vlády.

„Červení“ presadzujú úspornejší variant (Prešov - Kapušany - Giraltovce - Svidník), za skoré začatie tejto alternatívy bojujú aj signatári petície.

„Modrí“ presadzovali dlhšiu trasu, ktorá by zahŕňala aj Petič, Stropkov a Domašu. Stále ju považujú za vhodnejšiu.

Oba tábory sa zároveň vzájomne obviňovali z nečinnosti, počas ich vládneho povolenia.

S cestou R4 súvisí aj so severným obchvatom Prešova. Jeho výstavba sa z roka na rok presúva. Najnovšie je z roku 2015 posunutá o rok neskôr, podmienená je zabezpečením financovania.

Na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti má európska agentúra Jaspers, zaoberajúca sa využívaním eurofondov, odporučiť alebo neodporučiť Európskej komisii podporu výstavby diaľničného obchvatu Prešova i celej R4 z fondov Európskej únie.

frk

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 980
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 6 280
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 879
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 796
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 126
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 577
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 141
  1. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  2. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  3. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  4. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  5. Marek Namešpetra: J.K. Love SuperStar
  6. Dominik Sumbal: Ficove opatrenia vedú Slovensko do špirály ekonomického úpadku. Riešenia existujú – a volajú sa zodpovednosť a zdravý rozum.
  7. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  8. Otilia Horrocks: Ak by bola platenou persónou zastávajúcou záujmy Ruska, neprekvapilo by.
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 034
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 901
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 644
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 332
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 16 165
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 11 709
  7. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 667
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 587
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Areál Harvardovej univerzity.

Snyder by za demokraciu bojovať zostal.


27
Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Posolstvo Veľkej noci je radikálne: nezomrieť znamená nezmeniť sa.


1
Ľudová manifestácia na Sofijskom námestí v Kyjeve v marci 1917 počas Februárovej revolúcie. Jednou z požiadaviek bolo presadenie širokej autonómie pre Ukrajinu.

Vznik Ukrajinskej SSR a úloha ukrajinského národného komunizmu.


Anastasiia Luzhanytsia a 1 ďalší
Mazda EZ-60 príde aj do Európy.

Tretia generácia je za rohom.


2
  1. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  2. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  3. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  4. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  5. Marek Namešpetra: J.K. Love SuperStar
  6. Dominik Sumbal: Ficove opatrenia vedú Slovensko do špirály ekonomického úpadku. Riešenia existujú – a volajú sa zodpovednosť a zdravý rozum.
  7. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  8. Otilia Horrocks: Ak by bola platenou persónou zastávajúcou záujmy Ruska, neprekvapilo by.
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 034
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 901
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 644
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 332
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 16 165
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 11 709
  7. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 667
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 587
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu