PREŠOV. Mytologický príbeh o Ikarovi fascinoval v histórii mnohých mužov, ale len málo z nich si sen aj splnilo.
Prešov mal svojho Ikara, bol ním Anton Zděnek a plachtil nad mestom už v roku 1960. Kombinézu mu ušila jeho manželka a aby ho bolo lepšie vidieť, používal dymovnice.
Anton Zděnek bol príslušník 22. paradesantnej brigády a člen Aeroklubu Prešov.
Keď sa v roku 1951 prisťahoval do Prešova, bol už skúsený parašutista, dokonca aj kapitán reprezentačného družstva.
Bol však jediný Ikarus v Českoslosvensku a tretí v Európe. Dokázal sa voľným pádom kĺzať na krídlach. Svoj sen sa rozhodol naplniť v roku 1959.
„Manželka mu ušila kombinézu a krídla podľa jeho návrhu v prešovských Odevných závodoch. Vzor krídla prevzal od bratov Guya a Gérarda Masseliniovcov z Francúzska,“ povedal pamätník udalostí, predseda prešovskej pobočky Slovenského leteckého zväzu (SLZ) Viliam Zbiňovský.
Francúzom to nevyšlo
Na jar v roku 1960 začal s prvými skúšobnými zoskokmi z výšky 2 500 - 2 700 metrov.
Po opustení lietadla AN-2 pár metrov padal voľným pádom, potom roztiahol krídla a kĺzal sa na nich do výšky 1 800 metrov, až potom otváral padák.
„Pri testoch zisťoval, ako sa chová krídlo v rovnom lete. Zistil, že pri zatáčaní je krídlo nestabilné a má snahu ísť do vývrtky. Podobný problém mali aj bratia Guy a Gérard Masseliniovci, ktorí skákali z výšky 4-tisíc metrov, no pri zoskoku ich nebolo vôbec vidieť. Guy pri piatom zoskoku nemohol otvoriť padák a zabil sa. Podobne skončil aj jeho brat po 17. zoskoku v Nemecku. Počas rotácie síce otvoril padák, no ten sa zroloval a katastrofa bola nevyhnutná. Obaja bratia mali krídlo prišité napevno ku kombinéze, Guy ho mal dokonca vystužené plechom,“ pripomenul ich tragické skúsenosti Zbiňovský.
Kombinéza a krídla. Dlho ich vylepšoval a zapojil aj manželku.
Foto: archív
Tono Zděnek techniku zlepšoval
Tono Zděnek, ako ho v Aeroklube volali, nechcel opakovať chyby francúzskych bratov. Pre zlepšenie točenia v kĺzavom lete si našil medzi nohami na kombinézu stabilizačnú plachtu a pre bezpečnosť mal krídla upevnené tak, že sklonením palcov rúk smerom nadol obe krídla odpadli a tak sa vyhol nebezpečnej situácii.
Toto odhadzovanie krídel predviedol v roku 1962 pred komisiou Zväzarmu v Prahe.
Krídlo vylepšoval a overoval aj naďalej a postupne znižoval výšku otvárania padáku na 300 - 200 metrov a aby ho bolo vidieť, používal dymovnice, ktoré vážili okolo dvoch kíl.
Na leteckom dni v Prešove nakoniec predviedol zoskok s novým padákom, ktorý bol v národných farbách.
V tom čase už mal za sebou 35 zoskokov na rôznych akciách. Naposledy skákal v Bratislave pred zahraničnými hosťami v roku 1964.
Štafetu chcel odovzdať ďalšiemu prešovskému odvážlivcovi, majstrovi leteckého športu Milanovi Gdovinovi.
Predviesť sa mal vo Viedni, ale bol silný vietor a tak to nevyšlo. Potom zase pred leteckou inšpekciou v Prahe, ale keď ho videli v Zděnkovej kombinéze, dali mu okamžitý zákaz používania krídel aj zákaz skákať s padákom na tri mesiace.
Vďaka nemu sa však krídla aj kombinéza zachovali a dnes sú súčasťou výstavy v prešovskom Krajskom múzeu.
Fakty
Kto bol Anton Zděnek?
Narodil sa v roku 1924, bol príslušníkom 22. paradesantnej brigády v Prešove a členom Aeroklubu Prešov.
Počas kariéry uskutočnil 1 150 zoskokov, z toho 190 z balóna.
Predvádzal aj takú atrakciu, že mal na sebe pripevnené 4 padáky a počas zoskoku ich postupne odhadzoval. Po dohodení každého pokračoval vo voľnom páde.
Mal za sebou aj zoskoky z dvojmiestneho vetroňa rumunskej výroby aj z Blaníka. Počas premetu vetroňa vyskakoval zo zadnej sedačky.
Navrhol padák a jeho manželka ho ušila aj pre sučku Bobinu, ktorá mala za sebou 34 zoskokov. Hrala vo filme Váhavý strelec.
Zomrel v roku 2012.
ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári