Vlani sa stavba prvej etapy cyklochodníka na Šváboch v Prešove skončila, keď už robotníkom sťažovali prácu sneh aj mrazy. Začali totiž až na jeseň. Tohto roku sa rovnaká chyba nezopakuje. Dodávateľ je už vysúťažený, zmluva podpísaná a dnes mu má mesto odovzdať stavenisko.
PREŠOV. Práce na cyklochodníku na sídlisku Šváby budú teda pokračovať. Druhá etapa prác bude postupovať od Švábskej ulice okolo kotolne na biomasu po zákrutu smerom na Delňu. Vlani bolo preinvestových 49-tisíc eur.
„Na stavbu bolo schválených 70-tisíc eur a práce by mali byť ukončené do troch mesiacov. Pôjde o úsek v dĺžke 373 metrov. Ak budú schválené ďalšie prostriedky, doplní sa ešte o 211 metrov,“ informovala hovorkyňa prešovskej radnice Veronika Kmetóny Gazdová.
Švábčania sú trochu sklamaní, že sa v prácach nepokračovalo skôr.
„Bolo by fajn, keby sme nemuseli schádzať z chodníka na cestu a potom sa na Sekčove napojiť na chodník. Premávka je hustá a nie je to nič príjemné,“ myslí si Vladimír Jacko.
„Tých pár metrov, čo teraz je, ani nevyužívam. Keď sa chcem korčuľovať, idem radšej na Sekčov alebo na Sídlisko III, kde je cyklochodník súvislý a nemám stres z toho, že sa musím prepletať pomedzi ľudí na chodníku pre peších. Teším sa, že stavba bude pokračovať, ale myslím, že ani tento rok ho nedokončia,“ dodala Mariana Straková.
Ak ušetria, cyklochodník predĺžia
Celá trasa je rozdelená na 6 etáp, ale podľa poslanca za túto mestskú časť Stanislava Ferenca (KDH) by sa tento rok mohli stihnúť aj dva úseky.
S ďalšími sa bude musieť čakať. K etape cez Jesennú ulicu ku Delni ešte nie je vypracovaná ani projektová dokumentácia a rovnako v časti smerom ku križovatke Solivarská - Švábska - Arm. generála Svobodu.
„Chodník okolo križovatky sme odsunuli na koniec aj preto, že ešte nevieme, ako bude riešená rekonštrukcia križovatky. Rozhodnutie ešte nepadlo a mala by to byť združená investícia mesta a župy,“ vysvetlil Ferenc.
Podľa poslanca, výbor mestskej časti ešte zvažuje, že vyčlenené peniaze na niektoré opravy chodníkov, ktoré sa nebudú môcť urobiť tento rok, použijú aj na dostavbu časti cyklochodníka.
„Je tu taká možnosť. Napríklad chodník na Solivarskej sa zrejme nebude dať urobiť, lebo ešte nie sú vysporiadané vlastnícke vzťahy k pozemku, možno presunieme prostriedky, lebo cyklochodník je pre nás priorita,“ dodal Ferenc.
Vedeli ste?
Korčuliar je ako chodec
Zákon o cestnej premávke považuje korčuliara za chodca a ako taký má určité povinnosti.
Ak korčuliar používa cyklochodníky, musí si byť vedomý, že nesmie prekážať cyklistom, ani ich nijako ohroziť a používať zásadne pravú stranu chodníka.
Ak sa pohybuje po chodníku pre peších, platí rovnako pravidlo, nesmie ohrozovať chodcov.
„Zákon neukladá korčuliarom nosiť prilbu alebo chrániče. V záujme vlastnej bezpečnosti však ich používanie odporúčame. Zabudnúť netreba ani na používanie reflexných prvkov,“ radí hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove Daniel Džobanik.
Realita je však iná a kolízie medzi korčuliarmi, cyklistami aj chodcami sú na dennom poriadku.
Cyklisti tvrdia, že majú výsostné právo prejazdu po cyklochodníku a majú pravdu, no vstupujú naň aj chodci.
Korčuliari zase tvrdia, že sa po často rozbitých chodníkoch pre peších jazdiť nedá. Nedostatočná alebo žiadna znalosť predpisov a zákonov spôsobuje zbytočné konflikty, v horšom prípade úrazy.
Korčuliari sú na ceste, na chodníku aj na cyklochodníku len hosťami a v prípade zdravotných či majetkových dôsledkov akejkoľvek kolízie budú ťahať za kratší koniec.
Jedinou radou je dodržiavať základné pravidlá, tolerantnosť a vzájomný rešpekt, aby vyznávači tohto športu dorazili do cieľa bezpečne.
ak
V pláne je ďalších 373 metrov. Zmluva s dodávateľom je už podpísaná.
Foto: ako
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári