Už takmer rok si prešovská cestujúca verejnosť zvyká, že väčšina zastávok MHD je na znamenie a že dvere si musia otvoriť sami, signálnym tlačidlom. Nie všetci si na to už zvykli. Dopravný podnik mesta Prešov (DPmP), a. s., chcel zavedením tohto režimu šetriť na pohonných hmotách. Úspory zatiaľ ešte len analyzujú.
PREŠOV. V meste je 217 zastávok MHD, z nich ostalo len 49 stálych. Tie spájajú najväčšie sídliská s centrom mesta na nosných linkách 4, 8 a 38, ale aj spojov 34 až 49.
Na všetkých ostatných od septembra minulého roku platí pravidlo, že vodič zastaví len vtedy, ak na zastávke stojí cestujúci a dá znamenie alebo pred vystupovaním dá dopytovým tlačidlom zvnútra vodičovi pokyn, že bude vystupovať.
Od tohto kroku si dopravný podnik sľuboval úspory pohonných hmôt v pracovných dňoch najmenej o 0,5 %, cez víkendy do 2 %.
Vozidlá totiž nemusia plytvať naftou brzdením pri príjazde a odjazde zo zastávky, ak je prázdna. Po takmer roku sme sa zaujímali, či sa úspory prejavili.
„Náklady na pohonné hmoty nám mierne klesli, ale ešte sme nevyhodnotili, či to bolo v dôsledku zastávok na znamenie. Chce to podrobnejšiu analýzu a dlhšie obdobie testovania, podľa mňa najmenej 1,5 až 2 roky,“ reagoval na otázku riaditeľ DPmP Peter Janus.
Na signálne tlačidlá si ľudia ešte zvykajú
Niektorí ľudia si na nutnosť použiť signálne a dopytové tlačidlá ešte stále nezvykli.
„Nie všetky trolejbusy a autobusy majú rovnaký systém. Už sa mi stalo, že som stála na zastávke, autobus prišiel, ja som neurobila nič, vodič neotvoril dvere a odišiel. Zaskočilo ma to, až neskôr som si uvedomila, že to bola moja chyba. Odvtedy si dávam pozor,“ prezradila nám jeden zo svojich zážitkov v mestskej doprave Mária.
Mladí ľudia zase často netrpezlivo predbiehajú starších pri otváraní dverí na zastávkach a šomrajú, že sú pomalí, dlho im to trvá, že otvárajú viac dverí ako je potrebných, klimatizácia „nestíha“, že zbytočne otvárajú okná a podobne.
Podľa riaditeľa DPmP Petra Janusa za celé obdobie nemali od cestujúcich ani jedinú sťažnosť či pripomienku na tento systém.
V súvislosti s klimatizáciou povedal, že otváranie všetkých dverí nemá na ňu žiadny vplyv, ale je pravda, že horúci vzduch sa počas státia na zastávke premieša s chladnejším, čo môžu cestujúci pociťovať ako menej komfortné. To však vedenie podniku nemôže ovplyvniť.
Autor: ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári