Časť ľudí prestala vyhľadávať malé mäsiarstva. Zákazníci zvyčajne kupujú mäsové výrobky v obchodných reťazcoch popri iných nákupoch, hoci ich kvalitu vedia len ťažko posúdiť. Musia sa spoliehať na predajcov, že im ponúkajú čerstvé výrobky a na vlastné posúdenie. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR chce nastaviť nové pravidlá.
PREŠOV. V chladiacich pultoch je zvyčajne množstvo druhov nakrájaných mäsových výrobkov. Niektorí ľudia si kladú otázku, ako dlho tam stoja, iní sa predajcov pýtajú, čo obsahujú, ale nie vždy dostanú odpoveď.
„Ja spravidla nakupujem len akciové výrobky. Na jednej strane kvôli cene, ale tiež preto, lebo tie sa predávajú rýchlo a je tam predpoklad, že boli čerstvo nakrájané,“ myslí si Viera Gregušová.
„Mne sa napríklad stalo, že som sa pýtala predavačky koľko mäsa obsahuje šunka Remier a nevedela mi odpovedať. Nakupujem zvyčajne tak, že sa rozhodujem podľa vzhľadu a ceny. Radšej si vyberiem drahšiu šunku a verím, že je v nej menej sóje a múky, ako v tých lacnejších,“ dodala Júlia Sláviková.
Dôchodca František Čekan vraj vôbec neverí obchodným domom a keď má na mäsové výrobky chuť, zájde radšej do mäsiarstva.
„Nič už nemá takú chuť ako si pamätám, všetko je akési umelé. Ani len poriadna slanina na halušky sa nedá kúpiť. Treba dlho hľadať, lebo už aj tie malé mäsiarstva nakupujú od Poliakov, ale aspoň je tam väčšia záruka, že je to čerstvé,“ povedal o svojej skúsenosti.
Predajca by mal zákazníka informovať
Podľa potravinovej inšpektorky z Regionálnej veterinárnej a potravinovej správy Kvetoslavy Balčákovej, predajca má zo zákona už teraz povinnosť po rozbalení výrobku z originálneho obalu čo najviac skrátiť čas spotreby.
Inak povedané, nakrájať len toľko, koľko sa predá a pravidelne doplniť do pultu. Na okraj skúseností zákazníkov o tom, že predavači nevedia informovať o obsahu výrobku uviedla, že je to ich povinnosť.
„Na vyznačenom mieste by mali mať v predajni všetky údaje o zložení daného mäsového výrobku. Väčšie obchodné domy si vedú zvyčajne knihy a majú ich umiestnené tak, aby k nim mal zákazník prístup. Ak predavač nevie, treba si takú knihu vyžiadať. Je to ich povinnosť,“ vysvetlila nám Balčáková.
Novinka z dielne ministerstva
Novinkou je vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, podľa ktorej v prípade vopred nakrájaných mäsových výrobkov bude povinnosťou predajcu označiť aj čas a dátum krájania.
„Čakáme, kedy tento návrh schváli Európska komisia a potom ho zavedieme do praxe. Ide tu predovšetkým o ochranu spotrebiteľa,“ uviedla hovorkyňa rezortného ministerstva Radka Kulaviaková.
Ako sme si všimli, niektorí zákazníci tieto informácie už na obaloch hľadajú. Zatiaľ márne. Nájdu len údaj o názve výrobku, množstve a cene, lebo tak majú obchody nastavené váhy. Na vákuovo balených výrobkoch je uvedený aj výrobca a dátum najneskoršej spotreby. Zaujímalo nás, aká je prax v mäsiarstvach.
„My vôbec nekrájame výrobky vopred, až na požiadanie zákazníka, takže v tom nevidím žiadny problém. Podľa môjho názoru by sa to tak malo robiť všade,“ reagoval na novinku manažér jednej z prešovských predajní Štefan Poláček.
V inom mäsiarstve na sídlisku Sekčov sme sa zase dozvedeli, že to pre nich nebude žiadna novinka.
Nikdy nechystajú do pultov veľké zásoby, lebo zákazníci chcú všetko čerstvo nakrájané. Keď aj najžiadanejšie druhy krájajú, vždy si zaznamenajú čas a dátum krájania, dokonca aj meno predavačky.
Novinka sa teda dotkne najmä veľkých obchodných reťazcov, kde je aj najviac zákazníkov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári