Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 22. november, 2017 | Meniny má Cecília
Pridajte si svoje mesto

Podpisy pod petíciu za cestu R4 zbierajú už aj v Prešove

Signatári žiadajú vládu, aby urýchlene riešila kritickú situáciu. Cestu zahlcujú poľské a ruské kamióny.

Zber podpisov. Rozbehli ho už aj v krajskom meste.(Zdroj: frk)

Petícia za začatie výstavby rýchlostnej cesty R4 Prešov - Vyšný Komárnik pokračuje aj v krajskom meste. Signatári žiadajú vládu, aby urýchlene riešila kritickú situáciu. Terajšiu cestu zahlcuje kamiónová doprava, k Poliakom navyše pribudli Rusi.

PREŠOV. Rýchlostná komunikácia R4 má byť kľúčovou dopravnou tepnou regiónu severovýchodného Slovenska, kde je dopravná sieť značne zanedbaná. Petíciu za jej urýchlené začatie začali mestá a obce pod Duklou, podpisy už pripájajú aj Prešovčania.

Terajšia situácia na ceste medzi Svidníkom a Prešovom je podľa vodičov katastrofálna. Niektorí ju dokonca radšej obchádzajú cez Stropkov, pretože na ceste zo Svidníka cez Giraltovce je neúnosne veľa kamiónov. K tým poľským navyše pribudlo veľa ruských, v súvislosti so situáciou na Ukrajine a jej obchádzaním.

Holodňák: Je to kľúčová komunikácia

Tieto cesty nie sú dimenzované na kamiónovú dopravu,“ povedal primátor Svidníka Ján Holodňák (nez., s pod. SDKÚ-DS), ktorý prišiel do Prešova s členmi petičného výboru zbierať podpisy.

„Vážime si, že túto podporu máme aj v Prešove, lebo R4 sa týka aj krajského mesta a ide o prepojenie Poľska, Slovenska a Maďarska. Sme odkázaní na vzájomnú spoluprácu, rozvoj regiónu je bez tejto R4 nemysliteľný,“ uviedol.

Terajší stav považuje za neúnosný. „Je tam obrovské množstvo kamiónov, havárií. Z tohto dôvodu združenie miest a obcí pod Duklou prišlo s iniciatívou a jednoznačnou podporou R4,“ povedal, s tým, že „erštvorka“ má byť súčasťou aj medzinárodnej trasy Via Carpathia, od Baltiku po Grécko.

Červený? modrý? Varianty už neriešia...

V súvislosti s budúcou výstavbou rýchlostnej komunikácie R4 sa hovorilo o dvoch variantoch: červenom (Prešov – Giraltovce – Svidník) a modrom (zahŕňajúcom aj Petič a Domašu). V Stropkove sa rozbehla petícia za modrý variant, kým Svidník a Giraltovce prefereujú ten červený.

„Postoj nášho mesta i všetkých signatárov petície je, že dnes už neriešime, či bude modrý, alebo červený variant. Nech rozhodnú odborníci, ktorý je lepší. O tom, ktorý sa bude robiť, nerozhodujú ani samosprávy, ani občania. Každý z nich je pre nás prijateľný,“ reagoval Holodňák.

Potešilo ho, že petíciu rozbehli aj Stropkovčania: „Predpokladám, že budú stretnutia s aktivistami, ktorí zbierajú petíciu v Stropkove, aby sme ju spoločne, možno aj pod jednou hlavičkou, odovzdali na ministerstve dopravy.“

Nákladnej dopravy by v Prešove ubudlo

Signatári petície teda tvrdia, že téma variantov už ide do úzadia a všetky sily sústreďujú na to, aby R4 vôbec bola.

„Pre nás Prešovčanov je jedno, ktorý variant to bude, pretože trasa z Prešova do Lipníkov je rovnaká pri oboch. Nám pomôže to, že sa odľahčí dopravná situácia v meste, pretože tranzit nepôjde cez mesto. To je pre nás podstatné. A ak sa rýchlejšie dostaneme z Prešova, je to pre nás len výhoda,“ povedala poslankyňa Prešovského samosprávneho kraja Andrea Turčanová (KDH), ktorá sa pridala do zberu podpisov.

Podľa jej slov Prešovčania záujem majú: „Zatiaľ mi to vychádza tak, že zo všetkých oslovených mi jedna pani povedala, že ju to nezaujíma.“

Chcú vyvinúť pozitívny tlak

Ján Holodňák ako jeden z iniciátorov petície konštatoval, že momentálne sa stále robia štúdie cesty, preto sa termín odsúva.

„My chceme práve vytvoriť pozitívny tlak. Nie je to petícia proti niečomu, ale za niečo, za R4. Boli sme aj v Európskom parlamente, vieme, aký význam má táto cesta. Ľuďom v tomto regióne na tejto ceste veľmi záleží, stretávam sa s tým dennodenne,“ podotkol.

Na margo reakcií zo strany ministerstva, povedal: „Zatiaľ máme len všeobecné vyjadrenia, ale odozvy sme ešte ani neočakávali, lebo predpokladáme, že začiatkom septembra odnesie petičný výbor túto petíciu na ministerstvo dopravy. Verím, že nás pán minister prijme a budeme debatovať čo a ako.“

Ministerstvo ešte zháňa peniaze

Ako sme už informovali, ministerstvo tvrdí, že na trase R4 sa počíta s vybudovaním severného obchvatu mesta Prešov, ktorý by sa mal začať stavať v roku 2016.

„Ostatné úseky tejto rýchlostnej cesty sú značené žltou farbou, teda v prípade, ak sa nám na ne podarí zohnať finančné krytie, bude možné ich stavať. Aj preto, aby sa nám v prípade potreby podarilo obhájiť financovanie týchto úsekov z eurofondov, sa dnes robí štúdia realizovateľnosti, ktorá jasne a definitívne určí nielen trasovanie, ale aj ekonomickú obhájiteľnosť financovania zo zdrojov EÚ," uviedla pre TASR Gabriela Jarošová z ministerstva dopravy.



Neprehliadnite tiež

Raši chce zopakovať voľby. Trnka hovorí o škôlkarovi

Zastupiteľstvo má byť o dvanásť dní, Ústavný súd má deväťdesiat.

Tempus zmietol návrhy poslancov. Už nechce čakať, ale pritvrdiť

Ohrozených je 90 miliónov eur z eurofondov.

Profesori na medicíne boli diskriminovaní. Rozhodol súd

Lekárska fakulta im má doplatiť odmeny 13-tisíc eur.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Poplatky za objednanie? Nápad sa tvári životaschopne

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

DOMOV

Prečo štát stavia drahšie nemocnice ako súkromný investor?

Penta ide niekedy až na úkor štátu.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 434
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 369
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 033
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 962
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 2 666
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 367
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 292
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 229
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 456
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 245

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop