Radnica uzavrela koncesnú zmluvu na prevádzkovanie parkovacích miest so spoločnosťou Vinci Park Slovakia (VPS) ešte v roku 2008. Po piatich rokoch, vlani v auguste zmluva skončila, ale VPS aj naďalej vyberá v meste parkovné. Umožnila to dočasná koncesná zmluva. Platiť má až do skončenia novej súťaže na prevádzkovateľa a práve tá je teraz terčom kritiky. Slovenská parkovacia asociácia podala na prokuratúru protest.
PREŠOV. Mestské zastupiteľstvo (MsZ) prijalo nové všeobecne záväzné nariadenie (VZN) o parkovaní v máji a účinnosť nadobudlo v júli tohto roku.
Podľa neho sa môže do novej súťaže na prevádzkovateľa prihlásiť len mestská firma. Tak rozhodli poslanci s tým, že to bude pre mesto výhodnejšie a budú môcť lepšie kontrolovať toky príjmov z tržieb.
Slovenská parkovacia asociácia však proti tomu podala na prokuratúru protest.
„Ani my sa s tým nevieme stotožniť, je to diskriminačné pravidlo. Súťaž by mala byť otvorená. V proteste sú námietky voči tomu, že zastupiteľstvo porušilo zákon o pozemných komunikáciách, zákon o obecnom zriadení aj o verejnom obstarávaní,“ popísal výhrady konateľ VPS Mário Grega.
„Sme o tom informovaní, ale nemáme ešte rozhodnutie prokuratúry, preto budeme pokračovať tak, ako to schválilo zastupiteľstvo,“ reagoval na situáciu primátor Pavel Hagyari (nez.).
Tržby za víkendy klesli
Grega sa kriticky vyjadril aj k novému VZN, ktoré podľa neho obmedzilo obyvateľov mesta v tom, že bolo zrušené modré pásmo, čo je úzke centrum mesta, kde si mohli ľudia kúpiť parkovacie karty.
Po novom si ich už môžu kúpiť len podnikatelia a cena stúpla zo 160 na 990 eur, pričom možnosť zakúpenia celoročnej karty celkom stratili ľudia, ktorí v tejto zóne nebývajú alebo tam nesídli ich firma.
VZN však prinieslo aj takú novinku, že sa v pracovných dňoch skrátil čas platenia parkovného o hodinu, teda platí sa len do 17. hodiny a počas víkendov je parkovania zdarma.
Chceli investovať
Podľa Gregu predložili mestu dodatok k zmluve ešte v júni 2013. Ponúkli v ňom investíciu vo výške 1,8 milióna eur do ďalších parkovacích miest, najmä na sídliskách, ak s nimi mesto uzavrie zmluvu na 15 rokov.
Malo ísť o 400 miest na Sekčove, 40 na Šváboch, 30 na Sídlisku III a tiež chceli opraviť panelové parkoviská na Baštovej a Vajanského ulici, aj na Pavlovičovom námestí.
„Parkovanie na sídliskách by nebolo platené a po 15 rokoch sme parkoviská chceli odovzdať do užívania mestu. Zastupiteľstvo náš návrh vtedy odmietlo,“ pripomenul udalosti z minulého roka konateľ VPS Grega.
Ročne vybrali na parkovnom okolo 300-tisíc eur. Faktom však je, že mestu odvádzali z tržieb okolo 50-tisíc eur ročne, čo poslanci považovali za nedostatočnú sumu a prejavili nespokojnosť so súkromným prevádzkovateľom.
Dočasná koncesná zmluva síce platí, ale podľa VZN by príjem z tržieb mal plynúť mestskej firme a tá by ju mala odvádzať do mestského rozpočtu.
Reálne to funguje tak, že parkoviská má v správe Prešov Real, s. r. o., no automaty a teda aj tržby má stále v rukách VPS.
„Je to v súlade s aktuálnou dočasnou koncesnou zmluvou. Len čo bude známy nový prevádzkovateľ, všetkých 35 automatov odovzdáme mestu za jedno euro,“ vysvetlil Grega.
Súťaž ešte nevyhlásili
O podmienkach novej súťaže na prevádzkovateľa parkovísk v meste majú rozhodnúť poslanci. Návrhom sa budú zaoberať na najbližšom zastupiteľstve, a to 8. septembra.
„To, či prevádzkovateľom bude súkromná alebo mestská firma je na rozhodnutí mestského parlamentu. Mnohí nechcú, aby sa zvyšovala úverová zaťaženosť a mesto má iné zákonné priority ako stavať parkovacie miesta,“ myslí si primátor.
Dodal, že reálna súťaž vygeneruje najlepšiu cenu a najlepšiu ponuku. On osobne by dal priestor aj súkromnej firme.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári