BARDEJOV. V našich národných dejinách patrí 17. storočie k jednému z najbúrlivejších.
V tomto období sa konali stavovské povstania súvisiace s náboženskými problémami, starosti boli aj s vpádmi Turkov.
Zhruba v tomto období sa aj v meste Bardejov začala honba na čarodejnice.
Kladivo na čarodejnice
Ľudia si oddávna vysvetľovali nepoznané rôzne. Vďaka tomu začali vznikať kulty prírody a neskôr mnohobožné náboženstvo.
V stredovekej Európe panovali obavy z nešťastia a smrti. Tie vytvárali v povedomí ľudí vieru v mágiu a čarodejnice.
V Hornom Uhorsku sa verilo, že čarodejnice ako spojenci diabla dokážu privolať nešťastie, škodu na poliach a hospodárskych zvieratách, ale dokonca že vedia vyhotoviť zázračné hojivé masti.
Tradovalo sa, že na objednávku vedia namiešať nápoj lásky či krave zlej susedy odobrať mlieko.
Hon na bosorky sa v celej Európe začal v 15. storočí po vydaní buly pápeža Inocenta VIII., ktorou rozšíril právomoci inkvizície v hornom Nemecku.
Súčasťou tejto buly bol aj text, akási príručka lovcov čarodejníc Malleus Maleficarum (Kladivo na čarodejnice), ktorá prispela k poznatkom o mučení a smrti tisícov nevinných. Najčastejšími obvinenými boli ženy.
Prípady z bardejovskej Súdnej knihy
V roku 1614 ženu Gabrusken z Tarnova pre podozrenie, že zabila svoje dieťa, ktoré sa našlo pohodené v snehu, zatvorili do väznice.
Napriek tomu, že sa dokázalo, že dieťa nezabila, podarilo sa im ju usvedčiť z mágie, k čomu sa vraj sama priznala. Za to ju upálili na hranici. Čo sa touto mágiou myslelo, o tom už zápis nehovorí.
Ďalšiu Bardejovčanku magistrát uväznil v roku 1629. Obvinená sa vraj dobrovoľne priznala k počarovaniu mestského fyzikusa, vtedajšieho mestského lekára.
Priznala sa aj k tomu, že chcela počarovať krave, aby ju mohla neskôr lacno kúpiť a zaobstarať tak jedlo pre seba a svojich šesť detí.
Súd s ohľadom na jej obhajobu prijal mierny trest a vypovedal ju z mesta.
Nevinné obete
Medzi obete honu na čarodejnice v meste patrili najčastejšie podozriví, ktorí sa zaoberali liečením ľudí a hospodárskych zvierat.
Stačila nešťastná náhoda, neúspech pri liečení a uctievaná liečiteľka putovala do väzenia.
Podozrenie z čarodejníctva však vznikalo aj na základe nápadnej krásy, pri nedostatku fyzického vzhľadu, duševnej obmedzenosti, zlej povesti alebo pri susedskom spore.
Jednoducho vás mohli obviniť z čohokoľvek. Kuriozitou bolo, že ženy mohli byť označené za čarodejnice v prípade, keď chodili do kostola zriedka, ale aj vtedy, ak ho naopak navštevovali príliš často a ľudia si začali šuškať, čo za tým môže byť.
Autor: Damián Michalco
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári