Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

Prešovský diaľničný obchvat by mali začať stavať na budúci rok

Prešovčania hromžia na zápchy aj na meškanie MHD. Nad severným obchvatom visí otáznik.

(Zdroj: ako)

Dopravná situácia v meste sa z týždňa na týždeň zhoršuje. Obyvatelia mesta hromžia na zápchy aj pravidelné meškanie spojov MHD. Kolapsy totiž ovplyvňujú ich životy dosť podstatne. Pracujúci meškajú do práce, študenti do školy a iní na dohodnuté stretnutia. V meste rezonujú otázky o tom, kedy bude prepojenie diaľnice a severný obchvat mesta, aby sa hustota tranzitnej dopravy znížila.

PREŠOV. Aktuálne informácie o týchto dvoch významných dopravných stavbách prezentoval v utorok na zasadnutí komisie pre územný plán, výstavbu, dopravu a životné prostredie na prešovskej radnici zástupca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., Martin Šima.

Podľa jeho slov je proces prípravy projektovej dokumentácie pre diaľnicu D1 Prešov, západ – Prešov, juh pripravený, vrátane majetkovoprávneho vysporiadania pozemkov.

NDS chce požiadať o vydanie stavebného povolenia a začať proces verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby.

Ako Šima zdôraznil, ak sa nevyskytnú komplikácie v týchto dvoch procesoch, do pol roka by mali so stavbou za 300 miliónov eur začať, teda v lete 2015. S ukončením sa počíta v roku 2019.

O osude severného obchvatu sa ešte len má rozhodnúť

Menej pozitívne vyzneli správy o stavbe R4, teda severného obchvatu mesta. Podľa Šimu je dokumentácia pre stavebné povolenie tiež pripravená, ale budú v nej robiť ešte zmeny.

Križovatka Prešov-sever pri Šarišských Michaľanoch (okres Sabinov) bola pôvodne v plánoch SSC, ale presunuli ju do tohto projektu. Tiež križovatku pri Kapušanoch (okres Prešov), preto NDS bude musieť požiadať o zmenu územného rozhodnutia.

S tým súvisí aj majetkové vysporiadanie pozemkov, na ktoré však štát zatiaľ nevyčlenil peniaze. Odhaduje sa, že by malo ísť o 50 miliónov eur.

Od rýchlosti vysporiadania pozemkov závisí, kedy bude môcť NDS požiadať o stavebné povolenie a následne začať proces verejného obstarávania.

Môže to trvať aj dva roky, ale rovnako podstatné je finančné krytie stavby, na ktorú je potrebných 500 miliónov eur.

Po tejto trase by mala viesť diaľnica D1 Prešov, západ - Prešov, juh. Foto: NDS

Rozhodujúce budú výsledky prieskumu

Obe stavby, na ktoré Prešovčania čakajú už veľa rokov, sú teda v konkrétnom štádiu prípravy, ale keďže by mali byť financované predovšetkým z európskych zdrojov, všetko bude závisieť aj od záverov dopravného prieskumu, ktorý v Prešove aj iných mestách urobila agentúra Jaspers ako požiadavku Európskej komisie o opodstatnenosti stavby.

Od záverov, ktoré údajne odprezentujú koncom októbra, sa bude odvíjať konečné rozhodnutie.

Podľa neoficiálnych informácií sa ukazuje, že tranzit nákladnej dopravy cez mesto predstavuje len 15 - 20 %, zvyšok je vnútromestská a cieľová doprava.

Keby sa tento fakt preukázal, financovanie severného obchvatu by bolo ohrozené a iná alternatíva nie je pripravená.

Potrebujú diaľnicu aj obchvat

Členovia komisie aj riaditeľ Sekcie stavebného úradu a urbanistiky Marián Harčarík konštatovali, že mesto nutne potrebuje obe dopravné stavby. Argumentovali, že dopravná situácia je už neúnosná a stále sa bude zhoršovať.

„Závery prieskumu síce ešte nepoznáme, ale v našom prípade aj pokles hustoty dopravy o 15 - 20 % by bol výrazným prínosom. Na budúci rok by mala byť doriešená Nábrežná komunikácia, tiež Kuzmányho ulica ako spojnica Sekčova s centrom, čo nám výrazne pomôže vo vnútromestskej doprave, ale nutne potrebujeme z mesta odkloniť tranzit. Východiskom je R4, teda severný obchvat, ale aj diaľnica D1 Prešov, západ - Prešov, juh,“ zhodnotil situáciu Harčarík.

Faktom však je, že obe stavby by stáli 800 miliónov eur, preto je otázka opodstatnenosti, ktorú má preukázať dopravný prieskum v réžii agentúry Jaspers, kľúčová.

V Regionálnom operačnom programe na dopravu na toto obdobie sú pre dopravné stavby vyčlenené 2 miliardy eur. Z nich potrebuje len Prešov 800 miliónov eur.

Trasovanie dopravných stavieb

D1 Prešov, západ – Prešov, juh

Ide o úsek 7 870 metrov, ktorý sa začína v križovatke Vydumanec a napojí sa na predchádzajúci úsek diaľnice D1 a rýchlostnú cestu R4. Následne prechádza v blízkosti obytnej zóny a vstupuje do tunela Prešov.

Koniec úseku je v križovatke (Prešov, juh) za obcou Haniska, kde pokračuje úsek D1 Prešov, juh - Budimír.

Plánovaný začiatok je leto 2015 a výstavba by mala trvať 4 roky.

Súčasťou stavby je 18 mostov a tunel v dĺžke 2 244 metrov.

Prešov, severný obchvat

Trasa začína za križovatkou Kapušany, pokračuje severným obchvatom mesta smerom k mestu Veľký Šariš, kde sa križovatkou Dúbrava pripája na cestu 1/68. Končí pred križovatkou Prešov (západ) na diaľnici D1.

Začiatok úseku pri obci Kapušany je riešený dočasne križovatkou s cestou 1/18.

Dĺžka úseku je 14 680 metrov.Trasa vedie cez katastre Kapušian, Vyšnej Šebastovej, Fintíc, Veľkého Šariša, Malého Šariša a Prešova.

Plánovaný začiatok výstavby je rok 2016-2017, ukončenie 2019.

Súčasťou stavby je 18 mostov, tunel Okruhliak (1 913 m) Bikoš ( 1 153 m).

Zdroj: NDS

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  4. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  5. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  6. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  7. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  8. Svalovice sa netreba obávať
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 189
  3. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 6 447
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 120
  6. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 415
  7. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 323
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 315

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Že by sa dvaja tak dlho hľadali, až sa našli?
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Tupou Ceruzou: Bukovský vs. Hanajík
  4. Toto je rovnosť: Autorka kurzu o rodovej rovnosti: Po vykročení z komfortnej zóny toho môžeme veľa objaviť
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá)
  7. Ľuboš Vodička: Slovenské múzeum ochrany prírody a jaskyniarstva v Liptovskom Mikuláši
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova?
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 085
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 295
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 704
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 634
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 552
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 2 882
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 877
  8. Ján Valchár: When the Leopards broke free (jubilejný stý blog) 2 624
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jozef Brhel na súde.

V kauze oligarchu blízkeho Smeru sa angažuje takmer celý právny tím Ficovej strany.


2 h
Ľudovít Jurinyi.

Rozhovor s riaditeľom HK Poprad Ľudovítom Jurinyim.


3 h
Zuzana Kepplová.

Keď načúvame fundamentalistom, môžeme získať skreslenú predstavu, kde sa nachádza kompromis.


23 h
Arsen Avakov.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 15 h

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Že by sa dvaja tak dlho hľadali, až sa našli?
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Tupou Ceruzou: Bukovský vs. Hanajík
  4. Toto je rovnosť: Autorka kurzu o rodovej rovnosti: Po vykročení z komfortnej zóny toho môžeme veľa objaviť
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá)
  7. Ľuboš Vodička: Slovenské múzeum ochrany prírody a jaskyniarstva v Liptovskom Mikuláši
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova?
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 085
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 295
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 704
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 634
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 552
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 2 882
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 877
  8. Ján Valchár: When the Leopards broke free (jubilejný stý blog) 2 624
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu