Korzár logo Korzár Prešov

Prešovský diaľničný obchvat by mali začať stavať na budúci rok

Prešovčania hromžia na zápchy aj na meškanie MHD. Nad severným obchvatom visí otáznik.

(Zdroj: ako)

Dopravná situácia v meste sa z týždňa na týždeň zhoršuje. Obyvatelia mesta hromžia na zápchy aj pravidelné meškanie spojov MHD. Kolapsy totiž ovplyvňujú ich životy dosť podstatne. Pracujúci meškajú do práce, študenti do školy a iní na dohodnuté stretnutia. V meste rezonujú otázky o tom, kedy bude prepojenie diaľnice a severný obchvat mesta, aby sa hustota tranzitnej dopravy znížila.

PREŠOV. Aktuálne informácie o týchto dvoch významných dopravných stavbách prezentoval v utorok na zasadnutí komisie pre územný plán, výstavbu, dopravu a životné prostredie na prešovskej radnici zástupca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., Martin Šima.

Podľa jeho slov je proces prípravy projektovej dokumentácie pre diaľnicu D1 Prešov, západ – Prešov, juh pripravený, vrátane majetkovoprávneho vysporiadania pozemkov.

NDS chce požiadať o vydanie stavebného povolenia a začať proces verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby.

Ako Šima zdôraznil, ak sa nevyskytnú komplikácie v týchto dvoch procesoch, do pol roka by mali so stavbou za 300 miliónov eur začať, teda v lete 2015. S ukončením sa počíta v roku 2019.

O osude severného obchvatu sa ešte len má rozhodnúť

Menej pozitívne vyzneli správy o stavbe R4, teda severného obchvatu mesta. Podľa Šimu je dokumentácia pre stavebné povolenie tiež pripravená, ale budú v nej robiť ešte zmeny.

Križovatka Prešov-sever pri Šarišských Michaľanoch (okres Sabinov) bola pôvodne v plánoch SSC, ale presunuli ju do tohto projektu. Tiež križovatku pri Kapušanoch (okres Prešov), preto NDS bude musieť požiadať o zmenu územného rozhodnutia.

S tým súvisí aj majetkové vysporiadanie pozemkov, na ktoré však štát zatiaľ nevyčlenil peniaze. Odhaduje sa, že by malo ísť o 50 miliónov eur.

Od rýchlosti vysporiadania pozemkov závisí, kedy bude môcť NDS požiadať o stavebné povolenie a následne začať proces verejného obstarávania.

Môže to trvať aj dva roky, ale rovnako podstatné je finančné krytie stavby, na ktorú je potrebných 500 miliónov eur.

Po tejto trase by mala viesť diaľnica D1 Prešov, západ - Prešov, juh. Foto: NDS

Rozhodujúce budú výsledky prieskumu

Obe stavby, na ktoré Prešovčania čakajú už veľa rokov, sú teda v konkrétnom štádiu prípravy, ale keďže by mali byť financované predovšetkým z európskych zdrojov, všetko bude závisieť aj od záverov dopravného prieskumu, ktorý v Prešove aj iných mestách urobila agentúra Jaspers ako požiadavku Európskej komisie o opodstatnenosti stavby.

Od záverov, ktoré údajne odprezentujú koncom októbra, sa bude odvíjať konečné rozhodnutie.

Podľa neoficiálnych informácií sa ukazuje, že tranzit nákladnej dopravy cez mesto predstavuje len 15 - 20 %, zvyšok je vnútromestská a cieľová doprava.

Keby sa tento fakt preukázal, financovanie severného obchvatu by bolo ohrozené a iná alternatíva nie je pripravená.

Potrebujú diaľnicu aj obchvat

Členovia komisie aj riaditeľ Sekcie stavebného úradu a urbanistiky Marián Harčarík konštatovali, že mesto nutne potrebuje obe dopravné stavby. Argumentovali, že dopravná situácia je už neúnosná a stále sa bude zhoršovať.

„Závery prieskumu síce ešte nepoznáme, ale v našom prípade aj pokles hustoty dopravy o 15 - 20 % by bol výrazným prínosom. Na budúci rok by mala byť doriešená Nábrežná komunikácia, tiež Kuzmányho ulica ako spojnica Sekčova s centrom, čo nám výrazne pomôže vo vnútromestskej doprave, ale nutne potrebujeme z mesta odkloniť tranzit. Východiskom je R4, teda severný obchvat, ale aj diaľnica D1 Prešov, západ - Prešov, juh,“ zhodnotil situáciu Harčarík.

Faktom však je, že obe stavby by stáli 800 miliónov eur, preto je otázka opodstatnenosti, ktorú má preukázať dopravný prieskum v réžii agentúry Jaspers, kľúčová.

V Regionálnom operačnom programe na dopravu na toto obdobie sú pre dopravné stavby vyčlenené 2 miliardy eur. Z nich potrebuje len Prešov 800 miliónov eur.

Trasovanie dopravných stavieb

D1 Prešov, západ – Prešov, juh

Ide o úsek 7 870 metrov, ktorý sa začína v križovatke Vydumanec a napojí sa na predchádzajúci úsek diaľnice D1 a rýchlostnú cestu R4. Následne prechádza v blízkosti obytnej zóny a vstupuje do tunela Prešov.

Koniec úseku je v križovatke (Prešov, juh) za obcou Haniska, kde pokračuje úsek D1 Prešov, juh - Budimír.

Plánovaný začiatok je leto 2015 a výstavba by mala trvať 4 roky.

Súčasťou stavby je 18 mostov a tunel v dĺžke 2 244 metrov.

Prešov, severný obchvat

Trasa začína za križovatkou Kapušany, pokračuje severným obchvatom mesta smerom k mestu Veľký Šariš, kde sa križovatkou Dúbrava pripája na cestu 1/68. Končí pred križovatkou Prešov (západ) na diaľnici D1.

Začiatok úseku pri obci Kapušany je riešený dočasne križovatkou s cestou 1/18.

Dĺžka úseku je 14 680 metrov.Trasa vedie cez katastre Kapušian, Vyšnej Šebastovej, Fintíc, Veľkého Šariša, Malého Šariša a Prešova.

Plánovaný začiatok výstavby je rok 2016-2017, ukončenie 2019.

Súčasťou stavby je 18 mostov, tunel Okruhliak (1 913 m) Bikoš ( 1 153 m).

Zdroj: NDS

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 430
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 355
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 028
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 771
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 566
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 069
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 203
  1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  5. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 006
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 012
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 395
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 794
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 743
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  5. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 006
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 012
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 395
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 794
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 743
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu