Filmový festival POcity presvedčil svojich divákov, že aj nemý film sa dá vidieť s hudbou a že Prvý slovenský horor je v skutočnosti vydarenou komédiou.
PREŠOV. Piaty ročník kinematografického festivalu POcity priniesol na prešovské plátna multižánrovo pestré filmové snímky. Premietali sa komédie, skutočné príbehy, ale aj dokumentárne filmy.
„Cieľom tohto festivalu bolo priniesť do Prešova snímky, ktoré nemožno vidieť bežne. Išlo o filmy, ktoré chodia po festivaloch a vo väčšine prípadov majú menšinového diváka. Sme však presvedčení o tom, že majú väčšiu kvalitu ako bežný mainstream,“ ozrejmil jeden z organizátorov Maroš Ďuraš.
Okrem domácich a zahraničných autorských filmov si mohli diváci pozrieť výstavu Grafik či započúvať sa do autorského čítania Braňa Jobusa. Festival sa odohrával na troch miestach.
Netradičný Jánošík zaujal
Festival otvoril pôvodný nemý film režiséra Jaroslava Siakeľa z roku 1921. Išlo o unikátne predstavenie, ktoré sprevádzala živá hudba. O tento netradičný zážitok sa postarala skupina Coco Café s poľskou speváčkou Indiou Czajkowskou.
„Bolo fascinujúce vidieť vôbec prvý slovenský film, ktorý síce dnešného diváka nemá veľmi čím ohúriť, ale v kombinácii so živou hudbou to bol neuveriteľný zážitok,“ nešetrila chválou krátko po predstavení Lucia Cingelová.
Dramaturgička Nina Šilanová doplnila: ,,Je to také špecifické, že na východe sa toho veľmi veľa nedeje. Preto sme radi, že sme túto filmovú kultúru a vôbec túto legendárnu snímku o Jánošíkovi mohli priniesť práve my.“
Úspech zožala snímka z väzenského prostredia
Najväčším ťahákom tohtoročného festivalu bol film o ilavských väzňoch, ktorí sa snažili zaradiť späť do spoločnosti. Snímku Comeback predstavil samotný tvorca, režisér Miro Remo, ktorý si prácu s väzňami pochvaľoval.
„Basisti sú ľudia, ktorí majú samozrejme kopec času a čokoľvek, čo sme tam s nimi robili, bolo pre nich rozptýlenie. Skracovalo a možno im to aj spríjemňovalo dobu, ktorú musia stráviť za mrežami. Takže bolo pre nich úplne prirodzené, že spolupracovali,“ uviedol Remo, ktorý zároveň priznal, že už ako malé dieťa mal tendenciu zazerať na múry ilavskej basy a chcel vedieť, čo sa tam odohráva.
Celovečerný film tak ponúkol nielen skutočný príbeh slovenských väzňov, ale poskytol divákom aj priestor na zamyslenie či otvorenú debatu.
„Bolo hrozné pozorovať ľudí, ktorí si myslia, že ich život nemá zmysel a v podstate skončil. Neexistuje pre nich žiadna motivácia, nič. Len prežívanie. Človek si začne uvedomovať a vážiť si v akej rodine vyrástol a ako bol vychovaný,“ uvažovala nahlas Andrea Imrichová.
Z hororu komédia
Najpestrejšia bola sobota, ktorá priniesla celkovo šesť autorských filmov. Išlo o snímky Ida, Kňazove deti, Prvý slovenský horor, Socialistický Zombie Mord, Ľudský rozmer a Nick Cave: 20 000 dní na Zemi.
Spomedzi týchto filmov si diváci najviac pochvaľovali film Róberta Slováka, Prvý slovenský horor, ktorý sa síce tváril ako horor, no vykľula sa z neho jedna veľká komédia.
Autor snímky si zahral sám seba, ako neúspešného producenta, ktorý pre nedostatok peňazí Fabriku smrti ako prvý slovenský horor nikdy nenakrútil. Prepísal reálne zážitky, vynechal tie zlé a dopísal vtipné. V niektorých momentoch dokonca divák netušil, či ide o skutočnosť alebo film. Vo filme mohli diváci vidieť ako Slovák hľadal sponzorov, amerických koproducentov, alebo ako sa snažil ušetriť.
„V čase, keď som sa snažil vyprodukovať skutočný horor a nemal som peniaze na rozhadzovanie, zdal sa mi nápad osloviť telesne postihnutých na to, aby hrali naporciované obete kanibala, celkom k veci. Teraz už viem, že to bola hlúposť a pôjdem za to minimálne do pekla,” uviedol Slovák.
Dokumenty na záver
Posledný deň festivalu si mohli diváci pozrieť na Veľkej scéne DAD islandský film O koňoch a ľuďoch, francúzsky film Osem a pol a Kubrickovu filozoficko-filmovú operu Vesmírna odysea.
Festival uzavreli slovenské dokumenty z hudobného prostredia, najlepšie animované filmy či španielsky titul Under Pressure.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári