Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Prešov trpí dopravnými zápchami, riešenie je v nedohľadne

Cesty sú plné kamiónov, nákladných a osobných áut a mestská hromadná doprava spravidla mešká.

Kolapsy. Zápchy trápia Prešovčanov už celé týždne.Kolapsy. Zápchy trápia Prešovčanov už celé týždne. (Zdroj: Anna Košuthová)

Pondelkové rána sú od začiatku septembra pre Prešovčanov hororové. Cesty sú plné kamiónov, nákladných vozidiel, osobných áut a mestská hromadná doprava spravidla mešká. Stačí jedna dopravná nehoda či pokazený kamión a doprava skolabuje aj na tri hodiny. Študenti meškajú do školy, zamestnaní do práce, nezamestnaní na pracovné pohovory, chorí na objednané vyšetrenia.

PREŠOV. „V škole sú s tým tiež problémy, zapisujú nám neskoré príchody a niekedy aj neospravedlnia prvú hodinu. Spolužiaci z dedín docestujú do školy skôr, ako Prešovčania,“ podelila s s nami o obavy z nepríjemností študentka Zuzana Janigová.

„Hľadám si prácu už tri mesiace a keď som konečne dostala šancu, meškám na pracovný pohovor už viac ako hodinu. Ani neviem či tam mám ísť. Budú si myslieť, že nemám záujem,“ dodala Jana Mihoková.

Čo sa vlastne stalo?

Podľa dopravného projektanta Slavomíra Sopúcha sú ranné zápchy dôsledkom skokového nárastu dopravy, čo sa citeľne prejaví preplnenosťou ciest.

Odborníci zo skúseností vedia, že v septembri sa doprava zvýši zhruba o 30 percent a vtedy začína doprava kolabovať.

V lete je prázdninový režim aj na cestách a vtedy si ľudia problém nevšímajú, lebo premávka je plynulá.

„Problémom je hlavne uprednosťňovanie individuálnej automobilovej dopravy, pokles dopravných výkonov mestskej hromadnej dopravy a chýbajúce podmienky pre rozvoj cyklodopravy aj pešej. Tento problém je v Prešove už roky. Cestná sieť je zastaralá, lebo sa stavala v 60-70-tych rokoch a nemôže pokryť súčasné potreby. Nová sieť, alebo obnova existujúcej napreduje vo veľmi malom rozsahu a do toho ešte vstupuje do mesta tranzitná doprava, ktorá výrazne znižuje priepustnosť cestnej siete. To všetko sú hlavné príčiny toho, čo sa na cestách práve deje,“ popísal reálne dôvody odborník na dopravu Sopúch.

Podľa jeho skúseností z hľadiska sezónnosti sa v najbližších týždňoch hustota dopravy trochu upokojí, ale stúpne znova okolo Vianoc, potom príde zase mierny pokles a problém nanovo prepukne okolo marca budúceho roku.

Intenzity dopravy sa menia aj počas týždňa. Najväčšie sú v pondelok, lebo na cesty vyrážajú kamióny a zásobovacie vozidlá po víkendovej prestávke a v piatok zase preto, lebo sa presúvajú z mesta na vidiek a študenti zo škôl odchádzajú domov.

Prebiehajú tri dopravné stavby

V meste prebieha niekoľko dopravných stavieb. Všetky tri by mali byť ukončené na budúci rok.

Po dokončení kruhového objazdu pri ZVL sa na Košickej rozširuje cesta, ale stavebné práce napredujú slimačím tempom. Premávka je tam teraz zúžená z dvoch do jedného jazdného pruhu v oboch smeroch.

Dokončuje sa Nábrežná komunikácia a začalo sa so stavbou Kuzmányho ulice, ktorá má prepojiť Sekčov s centrom mesta.

Tie však rozhodne nie sú jedinou príčinou. Zápchy sú totiž na každom vjazde aj výjazde z mesta, na hlavných ťahoch aj na priľahlých komunikáciách. Jednoducho, akoby bolo vozidiel odrazu viac.

„Bývam na Sekčove a každý deň vidím čoraz viac kamiónov, ktoré idú v kolónach. Dokonca aj v noci. Podľa mňa to ovplyvnila aj situácia na Ukrajine. Vodiči sa jej vyhýbajú a svoje cesty trasujú cez Poľsko a Maďarsko na Slovensko,“ myslí si Jaroslav Hudák.

Situáciu rozhodne spomaľuje nákladná doprava. Keď na semaforoch zasvieti zelená, prejdú 2-3 kamióny a zase naskočí červená. Za rovnaký čas by prešlo povedzme 6-8 osobných áut.

Riadená doprava sa osvedčila

Situáciu sa radnica pokúšala vyriešiť tak, že požiadala dopravnú políciu o spoluprácu.

V prvý októbrový pondelok dali kompetentní vypnúť svetelnú signalizáciu a križovatky riadili dopravní policajti.

Osvedčilo sa to, doprava bola plynulejšia a preto sa v tom rozhodli pokračovať až do konca mesiaca, ale s tým, že semafory budú opäť zapnuté.

Vodičov varovali, aby si všimli, že v takom prípade má pred svetelnou signalizáciou prednosť pokyn policajta.

Zatiaľ je to jediné riešenie pre zvýšenie priepustnosti vnútromestskej dopravy, ktoré iniciovala radnica. Toto však nie je systémové riešenie.

Čo mohlo mesto urobiť?

Mesto sa celé roky spoliehalo na štát, na dobudovanie diaľnice D1 Prešov, západ- Prešov, juh a R4, teda severný obchvat.

Tieto dopravné stavby sú síce pre nás významné, ale nevyriešia celkom aj tak prehustenú vnútromestskú dopravu.

Keby diaľnica D1 aj severný obchvat už boli, čo ešte niekoľko rokov nebudú, keby do Prešova prišlo potrebných 800 miliónov eur, čo je málo pravdepodobné, väčšina vozidiel by aj tak prechádzala cez mesto.

To za Prešovčanov ani štát, ani Národná diaľničná spoločnosť, ani Slovenská správa ciest nevyriešia. Pritom, prognóza je taká, že počet áut na cestách bude stále stúpať.

Na radnici však dobrých 20 rokov vôbec neuvažovali o akýchkoľvek opatreniach, ani o vízii do budúcnosti.

Seriál o prešovskej doprave

Prečo nemáme takzvanú zelenú vlnu, ktorá by pomohla spriepustniť dopravu?

Prečo sa z roka na rok obmedzuje mestská hromadná doprava namiesto motivácie k tomu, aby ľudia menej používali autá?

Čo by pomohlo spružniť verejnú dopravu?

Uvažuje radnica ako by mohla zlepšiť vnútromestský okruh komunikácií, alebo sa spolieha len na štát?

Myslí v územnom pláne aj na to, že zahusťuje obytnú výstavbu okolo komunikácií a akékoľvek rozširovanie ciest sa môže v budúcnosti ukázať ako problém?

Na tieto a ďalšie otázky odpovie seriál o doprave v prvých ôsmich vydaniach Prešovských novín, ktoré začnú vychádzať v utorok 28. októbra.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  3. Pomáhajte čítaním
  4. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  5. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 217
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 490
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 445
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 997
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 856
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 706
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 997
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 816
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 547
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 9 531
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Finančník s pyramídovou hrou sa chcel dostať z väzby, rozmyslel si to

Dávid Gedeon bude na slobode najskôr v januári 2021.

Dávid Gedeon. Z väzby sa dostane najskôr na budúci rok v januári.

Časť hradieb v Kežmarku je v zlom stave. Ľudia sa boja úrazu

Vlastníci múr zabezpečili, pamiatkari zásahy nepovolili.

Mestský múr na Baštovej ulici v Kežmarku.

Do piatich rokov by mohol byť humenský park pri kaštieli ukážkový

Po parku sme sa prešli s mestskou odborníčkou na verejnú zeleň.

Františka Mudra v parku pri dube, ktorý vyschol a do novembra ho zrežú.
Rozhovor

Študuje astrofyziku. Pri zatmení Slnka v Čile sa jeho predstavy zrútili

Na Slovensko sa musia vrátiť šikovní ľudia a nakopnúť to tu.

Marko Mesarč sa zúčastnil expedície v Čile, kde pozoroval úplné zatmenie Slnka.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Čistá dobrovoľnosť

Najnovším premiérovým sebaklamom je tvrdenie, že obyvatelia chudobnej Oravy prišli na testovanie dobrovoľne.

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Koronavírus: V štyroch nemocniciach Žilinského kraja sú covidové oddelenia plné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Ilustračná fotografia.
Píše Martin Kugla

Akcia má význam v najzasiahnutejších regiónoch

Niekoľko dobrých a horších správ z víkendového testovania.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop