BARDEJOV. Zatiaľ čo seniori si cestovanie grátis chvália, občianski aktivisti a opozícia ho kritizujú.
Ako toto opatrenia vnímajú miestni dôchodcovia i železniční profesionáli sme sa zašli opýtať na bardejovskú železničnú stanicu.
Pre a proti
„Dosť bolo populizmu“, „Stop vlakom zadarmo“ alebo „Radšej nové IC-čko ako drahé CT-čko,“ skandovali začiatkom novembra v Bratislave aktivisti z občianskeho združenia Nová generácia.
Ich petíciu proti cestovaniu zadarmo už podpísalo takmer 30-tisíc ľudí.
No väčšina študentov a dôchodcov možnosť cestovať zadarmo víta. Vláda ho schválila v októbri v rámci finančného, sociálneho a ekonomického balíčka pre deti do 15, študentov do 26 rokov, seniorov nad 62 rokov a poberateľov invalidných, vdovských, vdoveckých a sirotských dôchodkov.
Zadarmo budú môcť cestovať druhou triedou na vnútroštátnych linkách spoločnosti Železničná spoločnosť Slovensko a RegioJet. Daňových poplatníkov bude celá „zábava“ stáť 13 miliónov eur.
Slovenské Železnice dnes prepravia 43 miliónov ľudí ročne. Vláda predpokladá, že po zavedení bezplatného cestovania sa ich počet zvýši minimálne o desať percent.
Opozícia naopak vyčíta Ficovi diskrimináciu ľudí, ku ktorým koľajnice nevedú, možné zvýšenie cestovného v autobusoch odlivom cestujúcich do vlakov, výhody pre súkromných dopravcov alebo fakt, že na tomto opatrení už teraz zarábajú napríklad České dráhy, od ktorých si Slováci museli pre veľký záujem prenajať staré vlakové vozne.
Nič nie je zadarmo
Na bezplatnú jazdu sa už zaregistrovalo viac ako 200-tisíc cestujúcich. Aj na bardejovskej železničnej stanici boli pred osobnou pokladňou minulý týždeň kvôli vydávaniu preukazov na bezplatné cestovanie dlhé rady.
„Cestovanie zadarmo vítam, aj keď vlakom cestujem iba párkrát do roka. Konečne urobili naši politici niečo pre dôchodcov a študentov. Preto som si prišiel vybaviť aj preukaz. Za ten rad mi to stojí,“ povedal nám 63-ročný Bardejovčan Jozef.
55-ročná Jana z Bardejova cestuje vlakom na trase Bardejov – Prešov pravidelne.
„Čakám už viac ako pol hodinu, je tu dnes veľa ľudí čo si chcú vybaviť preukaz, ja navyše musím predložiť aj fotografiu. Pre mňa je to veľká výhoda, vlakom cestujem každý týždeň. Na druhej strane si uvedomujem, že nič nie je zadarmo, takže dúfam, že vláda si dobre uvedomila, koľko to bude stáť a z čoho to zaplatí.“
Vladimír (65) z neďalekej obce bol ešte kritickejší.
„Názory sú rôzne. Určite je to krok vpred, teda aspoň z pohľadu študentov a dôchodcov. Aj keď uznávam, že niektorí ľudia sa môžu cítiť ukrivdení. Napríklad z obcí, kde vlak nechodí a oni musia cestovať normálne autobusom alebo autom. Naopak, súkromnému dopravcovi, ktorý podniká na lukratívnejšej trase ako je tá z Bardejova do Prešova a nemusí sa starať o údržbu trate, sa to určite vyplatí."

Kto to zaplatí?
Rušňovodič Lukáš pracuje na železnici šesť rokov. Na otázku, čo si myslí o cestovaní zadarmo, odpovedal: „Je to podľa mňa blbosť. Je jasné, že ak bude cestovanie zadarmo, niečo iné zdražie. Aj teraz tu prišiel s nami jeden 'zadarmo' cestujúci až z Trnavy. Vlakvedúca sa sťažovala, že dosť zapáchal. Tvrdil, že cestuje až do Bardejovských kúpeľov, v Bardejove vystúpil a teraz som ho videl ako na stanici pije s bezdomovcami. Viete, takíto bezdomovci si to vybavia a budú v teple, v zime sa budú voziť.“
Ani vlakvedúcej Márii sa bezplatné cestovanie nepáči.
„Na Železnici robím 34 rokov, posledných šesť ako vlakvedúca na tratiach Košice, Prešov, Bardejov, Humenné. Môj názor je, že cestovanie vlakmi zadarmo nie je správne. Príjem pre železnice bude oveľa nižší. Vozový park je starý. Kto potom zaplatí potrebné opravy? Ja napríklad bývam tam, kde koľajnice nie sú. Takže aj týmto spôsobom sa cítim diskriminovaná, môj syn musí dochádzať do školy za peniaze. A budú sa množiť aj takéto prípady cestovania bezdomovcov.“
Cestujúci si opatrenie pochvaľujú. Pracovníci železníc majú výhrady. Foto: mh
Autor: mh
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári