Dopravný podnik mesta Prešov pôvodne plánoval nakúpiť 6 midibusov. Hodnota jedného je vyše 99–tisíc eur. Nákup dvoch z nich však odsunul na budúci rok. Spolu s novými vozidlami má teraz dopravca vo vozovom parku k dispozícii osem midibusov. Zaradené budú na pravidelné linky v špičke a v čase sedla, prípadne aj tam, kde výrazne poklesol počet cestujúcich.
PREŠOV. Ide o midibusy Iveco Fisrt FCLLI 70C17 a ich celková hodnota je 399 960 eur.
„Urobili sme analýzu dopravnej obslužnosti a tento počet midibusov nám zatiaľ stačí. Sú už v areáli dopravného podniku a momentálne riešime pridelenie evidenčných čísel. Je to krok ku vyššej kvalite prepravy cestujúcich, vozidlá sú klimatizované, čo ľudia v lete ocenia. Uvidíme, aká bude reálna potreba. Máme schválený ešte nákup dvoch midibusov, ale tie kúpime až na budúci rok,“ informoval nás riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov, a. s., (DPMP) Peter Janus.
Na rôznych diskusných fórach sa veľa hovorí o tom, že midibusy sú poruchové vozidlá a hoci by mali prinášať úsporu, keďže sú nimi pokryté linky, kde je menej cestujúcich, v skutočnosti usporené peniaze idú na opravy.
Túto domnienku však riaditeľ Peter Janus odmieta.
„Nie sú poruchové viac ako ostatné a náklady na opravy sú štandardné, porovnateľné s inými vozidlami,“ argumentuje Janus.
Nevyhovujú všetkým cestujúcim
Cestujúci tiež tvrdia, že jazdné vlastnosti midibusov nie sú ani zďaleka najlepšie.
„Sú síce nízkopodlažné, ale je tam málo miesta. Keď niekto chce naložiť kočiar, už obmedzuje iných cestujúcich. Vadí mi aj to, že sa dvere otvárajú smerom vonku, preto midibus musí zastaviť trochu ďalej od nástupnej plochy. Nastupovanie je potom nepohodlnejšie. Vpredu sú dva schodíky a napríklad dôchodcovia s barlami s tým majú problém,“ myslí si Alžbeta Tarcalová.
Pätina daní ide na dopravu
Faktom však je, že komfort musí niekedy ustúpiť podmienkam. Midibusy prinášajú nielen úsporu v nákladoch, ale sú nevyhnutné aj preto, že obsluhujú lokality, kde nie je možné vyslať štandardný autobus.
Dôvodom je, že sú v niektorých štvrtiach úzke cesty, chýba obratisko, ako to bolo donedávna na Terchovskej ulici, prípadne je v nich preukázateľne väčší odliv cestujúcich. Posledné roky potvrdili klesajúci trend tržieb dopravcu.
„Jeden kilometer jazdy vozidla MHD stojí niečo vyše 1,5 eura. Z toho cestujúci zaplatia asi polovicu, zvyšok platí mesto z rozpočtu z prijatých podielových daní. V rámci rozpočtu je to takmer pätina celého balíka podielových daní a dopravný podnik už oficiálne deklaroval, že to nebude stačiť. Myslím, že dopravca očakáva, že sa poslanci koncepčne vyjadria, ako a na čo má verejná doprava v meste slúžiť,“ uviedol mestský poslanec Richard Drutarovský (Nova).
Linky 22, 12, 42. Oblsuhovať budú lokality, kde nie je možné vyslať dlhý autobus. Foto: imhd
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári