Vianoce sa skončili a začala hystéria výpredajov. Obchodné centrá lákajú zákazníkov zaručene výhodnými zľavami a výpredajmi na každom kroku. Niektorí ľudia na ne čakajú v nádeji, že nakúpia výhodnejšie. Prepadnúť lákavým nákupom sa však nie vždy oplatí. Lepšie je pripraviť sa na triky obchodníkov vopred.
PREŠOV. Mnoho Prešovčanov si nákupy elektroniky, nábytku, športových potrieb, ale aj oblečenia necháva až na január, kedy je čas výpredajov.
Obchodníci potrebujú vyprázdniť sklady, aby mohli dovážať nové výrobky, preto lákajú ľudí na veľmi výhodné zľavy.
„Niekedy mám pocit, že nám ten tovar až vnucujú. Slabšie povahy určite podľahnú, keď vidia, že je čosi o 70 percent lacnejšie, ako bolo predtým. Na druhej strane ma vie nahnevať, keď v jednom obchode núkajú sedačky s údajne 50-percentnou zľavou a vo vedľajšom obchode ten istý tovar stojí ešte o 10-15 eur menej s jednoduchým nápisom výpredaj. Myslím, že si treba vždy zachovať rozvahu, investovať čas a urobiť si prieskum cien,“ povedala nám o svojej skúsenosti Lenka Gumanová.
Čo je výhodné?
„Vyhliadol som si zimnú bundu, ale stála 80 eur a to sa mi zdalo veľa. Čakal som na výpredaje a keď začali, s prekvapením som zistil, že obchod síce predáva vraj všetko s 80 percentnou zľavou, ale bunda stojí rovnako, len je tam uvedené, že predtým stála vyše 100 eur. Tak som si nekúpil nič a odišiel sklamaný,“ popísal nám svoju skúsenosť Jaroslav Majdák.
„Chcel som kúpiť plazmový televízor a tiež som čakal na zľavy. Urobil som si prehľad o cenách ešte pred dvoma mesiacmi. Lenže podľa mňa žiadne zľavy neboli, hoci letáky to tvrdili. Rozdiel v cene bol len 2 eurá,“ myslí si Juraj Harčár.
Zaujímalo nás, ako sa na výpredaje pozerajú odborníci a oslovili sme riaditeľku Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) pre Prešovský kraj Ľubicu Geczikovú.
„Pre zľavu by mala byť východiskovou cenou tá, za ktorú sa predával tovar tesne pred akciou. Tak by to malo byť najmä preto, aby zákazník mohol posúdiť výhodnosť kúpy po zľave. V mnohých prípadoch to tak naozaj funguje. Spotrebiteľ si však musí uvedomiť fakt, že výpredaje nie sú akciou pre zákazníkov, ale pre samotných obchodníkov,“ upozornila riaditeľka krajského Inšpektorátu SOI.
Obchodníkom nahráva aj Najvyšší súd SR
Obchodníci jednoducho skúšajú so zákazníkmi manipulovať. Paradoxne im k tomu pomohol aj Najvyšší súd Slovenskej republiky.
„Jedným zo svojich rozhodnutí tento súd nabúral niekoľkoročnú prax Slovenskej obchodnej inšpekcie a 'nahral' tak predajcom. Spomínané rozhodnutie je na úkor a škodu spotrebiteľov, ktorí si to nie vždy uvedomia a myslia si, že každá akciová cena je nižšia ako predchádzajúca. Najvyšší súd SR totiž pripomína, že právna úprava ochrany spotrebiteľa na Slovensku nehovorí o tom, vo vzťahu ku ktorej cene musia obchodníci zľavu uvádzať, či k predchádzajúcej cene pred akciovou, alebo k inej, ktorá platila pred rokom či dvomi a bola výrazne vyššia. Obchodníkom tak súd vlastne povedal, že zľavy môžu vypočítať z ktorejkoľvek ceny, ktorú majú uvedenú v cenovej evidencii daného výrobku,“ vysvetlila Gecziková.
V praxi sa teda môže pokojne stať, že tovar „v akcii“ môže byť v skutočnosti drahší, ako bol pred ňou.
Skontrolujte kvalitu tovaru
Chyták na zákazníkov zvyknú obchody uplatniť aj v prípade záruky. Medzi výpredajový tovar radi „prepašujú“ aj kúsky, ktoré sú z nejakých dôvodov v akciovej cene. Napríklad aj preto, lebo už nespĺňajú všetky kritériá predávaného produktu.
„Keď doma odhalíte túto chybu, v obchode vás potom môžu nepríjemne prekvapiť informáciou, že vaša reklamácia nemôže byť vybavená, pretože tovar bol chybný už pri samotnej kúpe. Aby sa takto mohli obrániť, musia však do záručného listu, respektíve do dokladu o kúpe jasne uviesť tento kaz, prípadne pri odevoch na to jasne upozorniť. Kupujúci tým dáva zároveň aj súhlas, že o tom vie a napriek tomu si túto vec kupuje. Taktiež platí pravidlo, že záruka sa nevzťahuje len na uvedenú chybu, na ostatné poruchy platia dvojročné lehoty,“ upozornila krajská riaditeľka SOI.
Pozor si dávajte aj na lákavo uvedené percentá zliav na oznamoch. Hoci predajcovia tvrdia, že sa týkajú všetkého tovaru, nemusí to byť pravda.
Gecziková radí tiež sledovať prelepené cenovky. Pod nimi sa totiž môže prekvapivo uvádzať celkom iná cena ako uvádza zľava. Rovnako si treba skontrolovať účty z pokladní, najmä pri väčšom nákupe.
„Pri veľkom preceňovaní môže dôjsť aj k nevedomej chybe personálu. Pri nákupe viacerých vecí odporúčame sledovať aj výslednú sumu na bločkoch, lebo ak nesedia, tak si potom môžete doma už len ticho zanadávať a poučiť sa pre budúcnosť,“ dodala Gecziková.
Poznáma
Tiež ste podľahli?
Vianoce finančne vyšťavili rodinné rozpočty, ale niektorí ľudia si peniaze šetrili na januárové výpredaje v očakávaní, že neskôr nakúpia výhodnejšie. Napríklad elektroniku, nábytok, bytové doplnky aj oblečenie.
Obchodné centrá praskajú vo švíkoch a ľudia nemôžu odolať lákavým ponukám, ktoré hovoria o 50–, 70– aj 80-percentných zľavách.
Obchodníci to však majú dobre zrátané. Tak trochu počítajú s tým, že do ich predajne vstúpi zákazník nepripravený a podľahne momentálnej ponuke. Vtedy sa kupujúcemu môže ľahko stať, že svoj nákup oľutuje.
Inokedy je to vec náhody, lebo v obchode s elektronikou predávajú aj sedacie súpravy, v potravinách svietidlá, v butikoch s oblečením aj bytové doplnky... No nekúp to, keď je to také lacné.
Doma sa však uhol pohľadu zmení a radosť z výhodného nákupu zatieni zistenie, že výrobok má nejakú chybu, alebo že pri pokladni predavačka narátala inú cenu, ako bola v letáku.
Dobrý pocit a radosť je razom preč. Kto sa raz popálil, rovnakú chybu už nezopakuje, ale my ostatní by sme mali nechať emócie doma a odolať lákadlám v akejkoľvek podobe.
Každý nákup je lepšie dôkladne premyslieť, aby sme svojimi ťažko zarobenými peniazmi nedávali šancu zbohatnúť nepoctivým obchodníkom.
Anna Košuthová
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári