Korzár logo Korzár Prešov

V Bardejovských Kúpeľoch dokončujú digitalizáciu kina

Mesto bude stáť celkovo 112,5-tisíca eur, z toho 35-tisíc eur poskytne Audiovizuálny fond.

Pasívne 3D okuliare. Pre každé oko prepúšťajú vlastný signál.Pasívne 3D okuliare. Pre každé oko prepúšťajú vlastný signál. (Zdroj: mh)

Digitalizácia kina Žriedlo v Bardejovských Kúpeľoch je vo finále.

BARDEJOV/B. KÚPELE. Kino Žriedlo v Bardejovských Kúpeľoch premietalo posledných päť rokov každý druhý týždeň tie isté staré filmy. Len občas pribudol nový titul a návštevnosť kina dramaticky klesala.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To sa však má od februára zmeniť. Kino prešlo v decembri a januári kompletnou digitalizáciou. V pláne je aj výmena sedadiel v kinosále.

Návštevnosť

Keďže návštevnosť kina klesla za posledných päť rokov až o 97 percent (ešte v roku 2009 bola priemerná návštevnosť kina 3-tisíc ľudí mesačne, začiatkom roka 2014 už iba 67), investovalo mesto v novembri 2012 do digitalizácie audiotechniky 28-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Za ďalších 10-tisíc eur zakúpilo poloprofesionálny videoprojektor, z ktorého sa filmy premietali do decembra 2014.

Podľa Mariána Vertaľa, vedúceho kina Žriedlo a člena odbornej komisie pre Rozvoj audiovizuálnych technológií Audiovizuálneho fondu SR, mal pokles návštevnosti dva hlavné dôvody.

Okrem odlivu návštevníkov do novootvoreného digitalizovaného kina v Prešove v roku 2010 to bol najmä definitívny koniec výroby a distribúcie filmov na klasický 35 mm formát, ktorý nahradila digitálna technológia.

Nedigitalizované kiná boli tým pádom odsúdené k prirodzenému zániku.

Digitál

K digitalizácii sa mesto vrátilo tento rok. Na celkovú prevádzku kina Žriedlo mesto Bardejov v roku 2015 vyčlenilo 202 612 eur, z čoho 112 500 eur je určených práve na dokončenie digitalizácie, z toho 35-tisíc poskytne Audiovizuálny fond.

SkryťVypnúť reklamu

S prácami na digitalizácii sa v kine začalo už v decembri. Elektronickou aukciou bola ako dodávateľ vybraná česká firma dcinex.

„Momentálne je už kino v podstate kompletne zdigitalizované, pracuje sa už iba na výmene plátna. Po dokončení máme v pláne požiadať o ďalšiu dotáciu na obnovu sedadiel v kinosále,“ komentoval obnovu technológie vedúci mestského oddelenia kultúry Martin Choma.

„Po digitalizácii v podstate všetko, čo pôjde v Prešove, budeme premietať aj v Žriedle. Predpokladáme síce zvýšenie návštevnosti, na druhej strane sa cena lístkov pravdepodobne zvýši, pretože ju stanovuje spoločnosť, ktorá filmy dodáva,“ dodal Choma.

„Samozrejme sa budeme snažiť filmy aj propagovať cez mestské oddelenie kultúry. Predpokladáme, že prvý 3D film by mohli návštevníci kina vidieť v priebehu februára. Mesto počíta aj z dlhodobejšou víziou presunu kina, do úvahy pripadá sála v budove terajšieho Okresného úradu.“

SkryťVypnúť reklamu

3D okuliare a zmena marketingu

Podľa vedúceho kina Mariána Vertaľa bude súčasťou komplexnej digitalizácie aj 3D stereoskopická projekcia, ktorá je v súčasnosti pre diváka najväčším lákadlom.

„Implementáciou tejto technológie prostredníctvom pasívnych 3D okuliarov umožníme divákovi vychutnať si jedinečnosť 3D zážitkov, ktoré vytvárajú dokonalú plastickú ilúziu trojrozmerného priestoru,“ uviedol Vertaľ.

Digitalizácia nie je len dramatická zmena technológie projekcie, ale umožňuje z kinosály vytvoriť viacúčelové centrum kultúrneho vyžitia, vzdelávania a zábavy, ponúka napríklad možnosť alternatívneho obsahu, filmového klubu, verejných športových 3D prenosov či premietania zdigitalizovanej filmovej klasiky zo slovenskej a svetovej tvorby.

„Aby bola finančne nákladná investícia do digitalizácie kina efektívna a zabezpečila jeho dlhodobú udržateľnosť, sme pripravení na zásadné zmeny nielen v oblasti technológie projekcií, ale aj na zmenu filozofie dramaturgie, marketingu a reklamy,“ dodal Vertaľ.

Zistili sme

Ako funguje 3D projekcia

Film je premietaný dvomi projektormi. Každý z nich vysiela obraz určený pre jedno oko.

Pred každým projektorom je upevnený príslušný polarizačný filter, ktorý je rovnaký ako na okuliaroch, ktoré dostane divák pred vstupom do premietacej sály.

Obrazy sa premietajú na jedno plátno a bez okuliarov by sme ich vnímali ako rozmazané škvrny.

Jedna očnica okuliarov je vybavená filtrom, ktorý prepúšťa iba horizontálne kmitajúce svetlo, druhá potom výhradne vertikálne. Zjednodušene povedané, každému oku je určený vlastný kanál.

Náš mozog si potom tieto dva obrazy zloží a vznikne jeden trojrozmerný. Film tak vnímame podobne, ako by sme sledovali živých ľudí alebo zvieratá.

Na plátno sa film premieta rýchlosťou 24 obrázkov za sekundu. Veľké plátno a plastickosť priestoru upevňujú ilúziu, že ste sa ako diváci ocitli uprostred filmového deja.

mh


b033e20c173457cbfd7e2f82bf09837d_res.jpg

Nová digitálna technika. Srdcom digitalizácie je špeciálny projektor a server. Foto: mh

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 305
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 963
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 232
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 525
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 627
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 491
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 184
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 761
  1. Eva Chmelíková: Svet nie je Čiernobiely
  2. Vladimír Bojničan: Dogmatické náboženstvo ako zdroj xenofóbie: Korene, mechanizmy a historické dôsledky
  3. Ivan Čáni: Fico nie je hlúpy, aby nechápal čo hovorí a robí.
  4. Milan Buno: Aj vaši rodičia starnú? Tu je 50 nápadov, ako ich zvládať... | 7 knižných tipov
  5. Marián Gunár: Rómovia, Cigáni čo ďalej?
  6. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XX
  7. Radoslav Záhumenský: Vodná nádrž na Kysuciach ukrýva príbeh dvoch zatopených obcí. Poznáte jej pravú tvár?
  8. Zuzana Pelaez: O šialenej slovenskej Veľkej noci a o tých zahraničných, nepornografických.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 168
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 76 241
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 55 576
  4. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 24 711
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 100
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 321
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 627
  8. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 9 604
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Chmelíková: Svet nie je Čiernobiely
  2. Vladimír Bojničan: Dogmatické náboženstvo ako zdroj xenofóbie: Korene, mechanizmy a historické dôsledky
  3. Ivan Čáni: Fico nie je hlúpy, aby nechápal čo hovorí a robí.
  4. Milan Buno: Aj vaši rodičia starnú? Tu je 50 nápadov, ako ich zvládať... | 7 knižných tipov
  5. Marián Gunár: Rómovia, Cigáni čo ďalej?
  6. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XX
  7. Radoslav Záhumenský: Vodná nádrž na Kysuciach ukrýva príbeh dvoch zatopených obcí. Poznáte jej pravú tvár?
  8. Zuzana Pelaez: O šialenej slovenskej Veľkej noci a o tých zahraničných, nepornografických.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 168
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 76 241
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 55 576
  4. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 24 711
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 100
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 321
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 627
  8. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 9 604
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu