Na parkovisku v centre Prešova otvorili prvú nabíjačku na elektromobily. Nabíjanie je bezplatné, iba v cene parkovania. Zároveň radnica bezplatne dostala jeden malý elektromobil na mesačné testovanie.
PREŠOV. Na Slovensku sa v súčasnosti nachádza deväť verejných nabíjačiek s európskym nabíjacím štandardom (Mennekes Type 2). Slovensko má aj ďalšie nabíjacie stanice, s iným štandardom.
V Prešove v stredu otvorili prvú verejne prístupnú nabíjaciu stanicu pre elektrické autá, ďalšia rýchlonabíjačka iného štandardu je na parkovisku pri obchodnom dome.
Verejná nabíjačka s európskym štandardom sa nachádza na parkovisku medzi Metodovou a Slovenskou ulicou a je bezplatná, v rámci parkovného.
Pumpa zadarmo, garantované parkovanie
„Je to ako pumpa. Prídete, pripojíte sa, natankujete a zasa odídete. Akurát to tankovanie trvá dlhšie,“ povedal Thomas Hejcman, generálny riaditeľ spoločnosti Východoslovenská energetika (VSE) Holding, ktorá je dodávateľom technologickej časti stanice.
„Parkovacie miesto by malo by byť rezervované pre elektromobily. Pretože ich zatiaľ nie je veľa, je tu garancia, že sa im ujde,“ podotkol.
V SR je momentálne iba okolo tristo takýchto áut. „Je to ešte ideál, investícia do lepšej budúcnosti automobilovej dopravy,“ doplnil šéf VSE.
Koľko takýchto automobilov majú vo firme? „Máme ten jeden, ktorý tu vidíte. Je to testovacie auto, zisťujeme, kde a ako sa dá využiť. V budúcnosti chceme vozový park elektromobilov rozšíriť. Aj v súvislosti, ako sa rozšírili kapacity,“ priznal Thomas Hejcman.
Za volantom. Primátorka v novom požičanom elektromobile. Foto: Michal Frank
Vodič: Luxus vyšší, náklady nižšie
Jedným mála majiteľov elektromobilu Tesla na východnom Slovensku je Richard Labaš.
„Je to luxusom podobná kategória ako Mercedes či BMW, ale musel by som zaplatiť dvakrát toľko, aby som mal rovnaký výkon, navyše je ekologickejšie, pohodlnejšie a má mnoho ďalších výhod,“ povedal nám o svojom aute, ktoré kúpil v Holandsku.
Konkretizoval: „Motor je vo veľkosti väčšieho melóna a dokáže zrýchliť dvojtonové vozidlo za 3,2 sekundy, čím sa stáva najrýchlejší sedan na svete. Navyše je to oveľa efektívnejšie vozidlo. Náklady na elektrinu sú také, akoby auto malo spotrebu dva, maximálne dva a pol litra na 100 kilometrov, čo je neporovnateľné s ostatnými autami podobnej triedy.“
Na jedno nabitie (nabíja ho zväčša doma, v noci) má jeho Tesla dojazd 300 a 400 kilometrov.
Na rozdiel od malých elektromobilov, určených na mestskú prevádzku, ktoré majú 120-kilometrový dojazd.
Podľa Labaša majú elektrické autá budúcnosť: „Fosílne palivá časom dôjdu. Elektrika sa javí v blízkej budúcnosti ako najlepší kandidát. Výrobcovia začínajú ponúkať lacnejšie a lepšie elektromobily.“
Majiteľ elektromobilu R. Labaš si tento voz Tesla nevie vynachváliť. Foto: Michal Frank
Autom prejdú mestské časti
Menší typ vozidla, Peugeot iOn, požičala na mesiac skupina VSE mestu Prešov. Kľúče prevzala primátorka Andrea Turčanová (KDH), ktorá si auto aj vyskúšala.
Na jeho riadenie stačí vodičský preukaz skupiny B. Ako radnica požičaný elektromobil využije?
„Nemáme ešte presne dohodnuté, na čo všetko. Viem si predstaviť, že ho využije mestská polícia, že si prejdeme mestské časti a budeme kontrolovať výkony našich aktivačných pracovníkov priamo v teréne. Možnosti sú rôzne, určite na prevádzku po meste, pretože je nehlučné, ekologické, má všetky plusy. Pevne verím, že nebude prvé, ale že takýchto áut bude v meste pribúdať,“ uviedla primátorka.
Tá mala menšie ťažkosti sa s vozidlom zžiť: „Priznám sa, že neviem jazdiť nieže na elektromobile, ale na aute s automatickou prevodovkou, teda mi stále ťahalo ľavú nohu na spojku, ktorá tam nebola. Treba si na to zvyknúť. No perfektne sa s ním cúva...“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári