Korzár logo Korzár Prešov
Nedeľa, 19. november, 2017 | Meniny má Alžbeta
Pridajte si svoje mesto

Vojenské vrtuľníky sú v Prešove už vyše 20 rokov, pomáhajú aj hasičom

História prešovského vrtuľníkového krídla siaha do novembra 1992. Začínali doslova na zelenej lúke.

Vrtuľníky Mi 171 a Mi-24. Dve letky prileteli na základňu po rozhodnutí o rozdelení ČSFR.(Zdroj: ilustračné - archív)

Vrtuľníky lietajú nad mestom už roky a stali sa jeho súčasťou. Z času na čas sa objavia protesty obyvateľov, ktorým prekáža, že spôsobujú hluk v čase výcviku. Keď však nastane problém, či už snehová kalamita, povodeň alebo nebodaj požiar, všetci sa na ich pomoc spoliehame. História prešovského vrtuľníkového krídla siaha do novembra 1992, keď rozhodnutím Rady obrany ČSFR vznikla na letisku v Prešove 4. letecká základňa a 4. vrtuľníkový pluk. Začínali doslova na zelenej lúke, keď sa v roku 1992 pripravovali na prelet 47 vrtuľníkov Mi-24 D a V a tiež Mi-17.

PREŠOV. Prvou úlohou bolo, kde umiestniť toľko strojov, lebo vrtuľníky majú vzletovú hmotnosť 11,5 tony.

Letisko v Prešove však nemalo spevnené plochy, preto najprv museli postaviť takzvané stojánky kolmo na pristávaciu dráhu.

Na ich konci z jednej aj z druhej strany musel byť 25 metrov široký a asi 400 metrov dlhý pás na núdzové pristátie vrtuľníkov v noci.

Betónová dráha ešte nebola, a tak to pre vojakov bola veľká výzva. Netrvalo však dlho a na letisku sa objavila ťažká technika a už v novembri letisko zmenilo svoju podobu.

Krátko nato, z rozkazu vtedajšej Rady obrany ČSFR, vznikli dva nové útvary a to 4. vrtuľníkový pluk, ktorému velil pplk. Ján Antoš a 4. letecká základňa a tej velil pplk. Marián Dzurilla.

Ako sa to všetko začalo

„Od augusta 1992 prebiehalo preberanie vojenskej leteckej techniky a materiálu najprv na letisko Sliač a potom do Prešova. Súčasne prebiehali aj legislatívne kroky, ktoré súviseli so začatím prevádzky na prešovskom letisku. V meste bolo dokonca aj referendum proti výstavbe letiska, ale nebolo úspešné, lebo sa zúčastnilo len okolo 20 percent voličov,“ spomína na začiatky pplk. vo výslužbe Gabriel Antoš.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3N6X na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3N6X na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Neprehliadnite tiež

Deň, ktorý zmenil Tatry. Pozrite si fotografie spred 13 rokov

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

Mladíka zo Svinej obvinili zo znásilnenia imobilnej sestry

Pristihli ho priamo pri čine v rodinnom dome rodičov.

Smrad na daňovom úrade: Plné boli umývadlá aj záchody

V novej budove sú sotva dva týždne.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 590
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 835
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 476
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 095
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 999
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 986
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 485
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 305
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 889

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop