Vrtuľníky lietajú nad mestom už roky a stali sa jeho súčasťou. Z času na čas sa objavia protesty obyvateľov, ktorým prekáža, že spôsobujú hluk v čase výcviku. Keď však nastane problém, či už snehová kalamita, povodeň alebo nebodaj požiar, všetci sa na ich pomoc spoliehame. História prešovského vrtuľníkového krídla siaha do novembra 1992, keď rozhodnutím Rady obrany ČSFR vznikla na letisku v Prešove 4. letecká základňa a 4. vrtuľníkový pluk. Začínali doslova na zelenej lúke, keď sa v roku 1992 pripravovali na prelet 47 vrtuľníkov Mi-24 D a V a tiež Mi-17.
PREŠOV. Prvou úlohou bolo, kde umiestniť toľko strojov, lebo vrtuľníky majú vzletovú hmotnosť 11,5 tony.
Letisko v Prešove však nemalo spevnené plochy, preto najprv museli postaviť takzvané stojánky kolmo na pristávaciu dráhu.
Na ich konci z jednej aj z druhej strany musel byť 25 metrov široký a asi 400 metrov dlhý pás na núdzové pristátie vrtuľníkov v noci.
Betónová dráha ešte nebola, a tak to pre vojakov bola veľká výzva. Netrvalo však dlho a na letisku sa objavila ťažká technika a už v novembri letisko zmenilo svoju podobu.
Krátko nato, z rozkazu vtedajšej Rady obrany ČSFR, vznikli dva nové útvary a to 4. vrtuľníkový pluk, ktorému velil pplk. Ján Antoš a 4. letecká základňa a tej velil pplk. Marián Dzurilla.
Ako sa to všetko začalo
„Od augusta 1992 prebiehalo preberanie vojenskej leteckej techniky a materiálu najprv na letisko Sliač a potom do Prešova. Súčasne prebiehali aj legislatívne kroky, ktoré súviseli so začatím prevádzky na prešovskom letisku. V meste bolo dokonca aj referendum proti výstavbe letiska, ale nebolo úspešné, lebo sa zúčastnilo len okolo 20 percent voličov,“ spomína na začiatky pplk. vo výslužbe Gabriel Antoš.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári