Poskytovanie informácií v zmysle zákona je bezplatné. Mestá si však účtujú poplatky za náklady (nosiče, papiere...). Michal Kaliňák žiadal ich úplné zrušenie.
PREŠOV. Zákon o slobodnom prístupe k informáciám garantuje občanom možnosť vyžiadať si od povinných osôb, medzi ktoré patria miestne samosprávy, sprístupnenie informácií na základe žiadosti.
Prešovčan Michal Kaliňák pôsobil na mestskom úrade, bol aj poslancom za Smer. V súčasnosti, už ako radový občan, adresoval mestu Prešov žiadosť o zrušenie sadzobníka úhrad nákladov spojených so sprístupnením informácií.
M. Kaliňák: Zrušenie sadzieb úrad nezaťaží
„Drvivá väčšina žiadostí o sprístupnenie informácií sa týka poskytnutia informácií napríklad prostredníctvom mailu. To znamená, že objem financií, ktoré sú príjmom z poskytovania informácií prostredníctvom fotokópií, na CD, prípadne na DVD médiu je skutočne nízky. Napríklad v roku 2011 bolo poskytnutie informácií iným spôsobom ako mailom spoplatnené najnižšou čiastkou vo výške 1,51 eur a najvyššia čiastka bola na úrovni 1,73 eur. Pochopiteľne, ak k tomuto pripočítame prácnosť a náklady s administráciou, celková efektivita pre úrad je diskutabilná,“ argumentoval M. Kaliňák.
Poukázal na príklad Petržalky, ktorá svoj sadzobník úrad zrušila.
V jej prípade, v medziročnom porovnaní nedošlo k rapídnemu nárastu žiadostí, ani k výrazným finančným výdavkom.
„Som presvedčený, že prešovská radnica zrušením tohto sadzobníka umožní poskytovať informácie v požadovanej kvalite a rozsahu, pričom to pre rozpočet samosprávy nebude predstavovať enormnú finančnú záťaž,“ uviedol.
Zjemnili sadzobník
Z mesta mu prišla odpoveď podpísaná primátorkou Andreou Turčanovou (KDH).
Píše v ňom, že mestá môžu žiadať úhrady vo výške, ktorá nesmie prekročiť materiálne náklady spojené so zhotovením kópií, so zadovážením technických nosičov a s odoslaním informácie žiadateľovi, pričom povinná osoba môže zaplatenie úhrady odpustiť.
„Vzhľadom na naozaj obrovský rozsah informácií, ktorými mesto Prešov disponuje a počet žiadostí o sprístupnenie informácií, v súčasnosti mám za to, že požadovanie úhrad materiálnych nákladov má skôr preventívny charakter pred žiadateľmi, ktorí požadujú veľké množstvo informácií vo forme fotokópií jednotlivých dokumentov,“ uvádza primátorka.
Zároveň zdôrazňuje, že radnica sa Kaliňákovým návrhom zaoberala a počnúc 2. marcom začne platiť nový sadzobník úhrad nákladov spojených so sprístupnením informácií.
Kým doposiaľ sa neuhrádzali náklady na vybavenie žiadostí od toho istého žiadateľa v jednom kalendárnom roku, ak nepresiahnu sumu 1,50 eura.
Po novom sa tento limit pre bezodplatné vybavenie žiadosti zvyšuje na 3 eurá. Do tejto sumy sa mala zmestiť väčšina žiadostí, ktoré by tým pádom boli vybavené zadarmo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári