Krajskí poslanci na minulotýždňovom zastupiteľstve schvaľovali majetkové prevody hodné osobitného zreteľa v súvislosti s komunikáciami. Zásadná zmena sa týka aj mesta Prešov. Prešovská župa prevedie do vlastníctva Slovenskej správy ciest (SSC) komunikáciu na Gen. Svobodu a Rusínsku ulicu, takže sa z nich stanú cesty I. triedy. SSC zase prevedie do majetku Prešovského samosprávneho kraja (PSK) komunikáciu z Východnej ulice, v časti od Lesíka delostrelcov po Vranovskú ulicu. Tá sa teda zmení na cestu III. triedy. Vzájomný prevod odsúhlasili poslanci za jedno euro. Pre Prešovčanov to bude znamenať, že väčšina tranzitnej dopravy pôjde cez Sekčov.
PREŠOV. Dôvodom na toto rozhodnutie boli dlhodobé dopravné problémy v meste a narastajúca intenzita dopravy. Ani župa, ani mesto nemohli tieto problémy v cestnej sieti riešiť sami.
Súčasná cesta I/68 svojou polohou a technickými parametrami nespĺňa štandardy cestného ťahu európskeho významu a štátnej cesty I. triedy.
Po prekategorizovaní ciest by malo dôjsť k zlepšeniu bezpečnosti premávky, plynulosti dopravy a priepustnosti križovatiek.
Výsledkom vzájomnej dohody má byť účelné usporiadanie cestnej siete. Župa prevedie do majetku SSC 3,763 km komunikácie I/68, vrátane jej súčastí, ako sú mosty, záchytné bezpečnostné zariadenia a zvislé dopravné značenie.
„Komunikácia cez Rusínsku a Generála Svobodu bude po tomto akte prekategorizovaná na cestu I. triedy do doby výstavby diaľnice D1 Prešov-západ - Prešov-juh. Slovenská správa ciest ju vezme pod svoje krídla a po úprave dvoch križovatiek sa tam presmeruje tranzitná doprava cez Prešov,“ vysvetlil riaditeľ Správy a údržby ciest PSK Vladimír Kozák.
S tým súvisí aj úprava dvoch križovatiek, do ktorých by už teda mal investovať štát. Ide o križovatku Východná-Rusínska a na tú už aj prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa rekonštrukcie. Či sa bude prerábať ešte tento rok, zatiaľ nie je isté.
Ďalšou križovatkou, ktorá bude musieť prejsť úpravami, je Gen. Svobodu-Rusínska, teda pri Lidli.
Úsek cesty v dĺžke 1,996 km zase PSK prevodom majetku prevezme do vlastníctva od SSC tiež za jedno euro a prekategorizuje ju na komunikáciu III. triedy.
„Ide o úsek z Východnej ulice od Lesíka delostrelcov po napojenie na Vranovskú cestu, teda komunikáciu I/18,“ upresnil lokalitu Vladimír Kozák.
Pravica upozornila na možné problémy
Prešovskí pravicoví poslanci síce podporili toto riešenie, ale upozornili na niekoľko závažných faktov.
Stanislav Kahanec (KDH) pripomenul, že keď sa nákladný tranzit pustí výlučne cez Sekčov a ešte aj Rusínsku ulicu, bude to znamenať obmedzenia pre obyvateľov.
„Už teraz je pre chodcov problém prejsť cez štvorprúdovú cestu. Malo by sa uvažovať o dobudovaní troch križovatiek,“ zdôraznil Kahanec.
Jeho slová podporila aj primátorka Prešova a krajská poslankyňa Andrea Turčanová (KDH).
„Je nevyhnutné, aby Slovenská správa ciest čím skôr upravila svetelné križovatky nielen pre prejazdnosť množstva áut, ale aj chodcov. Z Jurkovičovej ulice sa na hlavnú cestu už teraz nedá vyjsť,“ pripomenula Turčanová.
Peter Krajňák (Most-Híd) upozornil, že na Sekčove sa chystá investor postaviť obchodné centrum Eperia, čo bude znamenať ďalšie dopravné zaťaženie.
Navrhol hľadať opatrenia na zníženie dopadov hustoty dopravy pre obyvateľov na Ulici Gen. Svobodu. Napríklad stavbu protihlukovej steny.
Čo sa zmení?
„Tento problém nemohol v minulosti riešiť samosprávny kraj. Bola to vec dohody medzi mestom Prešov a ministerstvom dopravy. Prevod majetku je nutné zlo, aby sme sa mohli pohnúť ďalej. Nemohli sme to ani urobiť skôr, kým sa mesto nezokruhuje cez Kuzmányho a Škultétyho ulicu. Kým sa postavia obchvaty, terajší prechodný stav budeme musieť prežiť. Iné východisko pre tranzitnú dopravu zatiaľ nie je,“ reagoval na poznámky poslancov predseda PSK Peter Chudík.
Poslanci napokon prevod majetku odhlasovali väčšinou hlasov. Za bolo 54, zdržal sa jeden.
Kuzmányho ulica by mala byť v októbri dokončená. Očakáva sa, že keď sa kamiónová doprava presmeruje cez Rusínsku a na Kuzmányho, uvoľní sa smer na Solivar. Tým sa zrýchli výjazd na výpadovky smerom na Košice aj na Poprad.
To všetko za predpokladu, že sa križovatky upravia a svetelná signalizácia sa nastaví dynamicky s ohľadom na skutočnú hustotu dopravy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári