Korzár logo Korzár Prešov

Dobrú kaviareň tvoria sami ľudia, ktorí do nej chodia

Rozprávali sme sa so skúseným podnikateľom, ktorý v Prešove prevádzkoval a prevádzkuje niekoľko podnikov.

Vlasto Kráľ vo svojej kaviarni.Vlasto Kráľ vo svojej kaviarni. (Zdroj: Martin Belej)

K letnému koloritu aj v Prešove patria posedenia v kaviarňach a podnikoch, ktorých v meste neustále pribúda. Ľudia si majú možnosť vyberať, a tak sme zisťovali, čo by vlastne také miesto, kam človek rád skočí na kávičku alebo drink, malo mať. Rozprávali sme sa so skúseným podnikateľom, ktorý úspešne v meste prevádzkoval a prevádzkuje niekoľko podnikov.

PREŠOV. Už takmer štvrťstoročie podniká v kaviarenskom biznise v Prešove Vlastimil Kráľ.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vytvoril za ten čas niekoľko zaujímavých podnikov, momentálne vlastní dva, jeden nedávno otvoril v centre mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímali nás jeho skúsenosti a názor na to, aká má byť kaviareň, ktorá má prilákať ľudí a čo musí spĺňať.

Začiatky po revolúcii

Kráľ vytvoril svoju prvú prešovskú kaviareň v roku 1991, keď sa po niekoľkých rokoch vrátil zo Švajčiarska.

„So spoločníkom sme založili druhú či tretiu súkromnú kaviareň v meste a dnes priznám, ani sme poriadne nevedeli, do čoho ideme. Videl som rozdiel medzi spôsobom podnikania tu a vo Švajčiarsku. Vznikol Eden, ktorý síce už dnes nie je na svete, ale žil 15 rokov.“

Na začiatku deväťdesiatych rokov boli zákazníci nastavení inak ako dnes, podľa Kráľa to bola tak trocha aj osvetová činnosť.

„Začali sme s úplne novým prístupom, ktorý dovtedy nebol samozrejmý. Boli celkom vtipné situácie, keď sa ľudia ohradzovali, prečo im dávame nejaké presso, alebo prečo je to víno také kyslé, keď oni chcú to svoje tradičné sladké Nitrianske knieža, alebo Venušino čaro... Bolo to aj o výchove zákazníka, priniesť kvalitnú kávu, klasické dobré drinky.“

SkryťVypnúť reklamu

Kaviareň robia ľudia

Vytvoriť úspešnú kaviareň, ktorá je niečím zaujímavá, má podľa skúseného podnikateľa viacero aspektov.

„Najprv treba nápad, vybrať si dobré miesto a vytvoriť interiér. Potom prichádza druhá fáza, oveľa dôležitejšia, treba nájsť ľudí, ktorí urobia tvár podniku. Má to mnoho úskalí a na tento problém naráža množstvo kaviarní a podnikov. Totiž, urobiť dnes dobrý interiér, určitý štýl, nie je problém, je to viac-menej vec peňazí. Ťažšie je ale udržať úroveň, ktorú ľuďom ponúknete. A kľúčový, ako všade v službách, je samozrejme personál,“ priznáva Kráľ.

Podľa jeho názoru sú však najdôležitejší zákazníci, ktorí do podniku chodia a vytvárajú jeho charakter a atmosféru.

„Kaviareň vlastne robí komunita ľudí, ktorí sa v nej stretáva. To je absolútne najdôležitejšie. Ak sa dá dokopy partia, ktorá sa v určitom prostredí dokáže baviť a cíti sa dobre, vracia sa tam, prídu za nimi ďalší. Mám s tým skúsenosti zo zabehnutého pubu v centre Prešova, ktorý funguje už 13 rokov, teraz sa to potvrdzuje aj v novej menšej kaviarni. Jeden je fajčiarsky, druhá pre tých, ktorým fajčenie prekáža. Dôležité totiž je aj to, aby ste si vo viacerých vlastných prevádzkach nevytvorili pre seba samého konkurenciu.“

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia majú vyššie nároky

Bežný zákazník očakáva od kaviarne hlavne dve veci – príjemné prostredie a ponuku toho, čo vyhľadáva, čo má rád.

„Samozrejme, dôležité je odlíšiť sa niečím, čo ponúkate. Inú kávu, iné víno, iné pivo a vo všeobecnosti by sa nemal v celej ponuke podliezať určitý štandard, to by sa mohlo vypomstiť,“ tvrdí Kráľ.

Za dlhé roky, ktoré v Prešove pôsobí, badá aj zmenu nárokov zákazníkov. „Ľudia sa už naučili akceptovať lepšie podniky, hoci aj za viac peňazí. Sú náročnejší, naučili sa na vyšší štandard, vnímajú posedenie v kaviarni nielen ako konzumáciu, ale ako súčasť životného štýlu. Súvisí to aj s tým, že viac cestujú a dokážu porovnávať.“

To, že sa zákazníci vracajú, považuje Kráľ za zadosťučinenie.

„Úspech vnímam ani nie tak ekonomicky, ako skôr cez to, že robím služby, ktoré ľudia vyhľadávajú, vytvorili sa skupiny, ktoré sa do podnikov vracajú. To ma napĺňa a teší.“

Do podnikov patrí hudba

Kým pred niekoľkými rokmi bola v Prešove na vrchole hudobná klubová scéna, dnes sa väčšinou hráva naživo práve v kaviarňach a puboch. Kráľ, sám muzikant, to považuje za veľmi dôležitý prvok.

„Svojho času sme v tomto boli priekopníkmi. V pube v centre mesta sme urobili pár koncertov, mali sme tam napríklad Petra Lipu, Paľa Hammela, či ďalších veľmi zaujímavých muzikantov. Zábavné bolo, keď sa majitelia iných podnikov začali domnievať, že je to vysoko ziskové, ale potom pochopili, že je to naopak. Ale vytvára to ten bonus, ktorý ponúknete a odlišujete sa. Pre mňa bolo zaujímavé, že k nám začali chodiť hostia, ktorí mali radi štýl hudby, aký sa u nás hral.“

Vlasto hrá na bicích v kapele Edith, ktorá má v repertoári najmä swing a jazz.

„K hudbe som mal vzťah od malička, otec bol hudobník, aj syn je muzikant. Splnil som si sen, hrám na bicích v kapele, ktorá nás baví. Hudba je jedným zo zmyslov života, vnímam ju ako úžasnú vec.“

Zároveň netají, že pri zvládaní podnikania je dôležitý aj aktívny relax.

„Neviem si predstaviť, že by som robil tento biznis bez toho, aby som relaxoval na horách, lyžiach, korčuliach a podobne. Trávim v podniku večery a noci, takže musím aj aktívne relaxovať. Bez športu by to nešlo. Podobne je to aj s muzikou.“

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 180
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 143
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 232
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 534
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 137
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 264
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 125
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 779
  1. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  2. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  3. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  4. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  5. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  6. Štefan Šturdzík: 350
  7. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  8. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 370
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 733
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 547
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 457
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 671
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 676
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 620
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  2. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  3. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  4. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  5. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  6. Štefan Šturdzík: 350
  7. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  8. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 370
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 733
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 547
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 457
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 671
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 676
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 620
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu