Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 20. november, 2018 | Meniny má Félix
Nájdete nás na webe

Turistom chýbajú v kraji pod Duklou najmä informácie

Vo Svidníku nie je fungujúce centrum pre turistov. Projekt Dukla destination to chce zmeniť.

Informácie v teréne často turistom chýbajú.(Zdroj: čor)

Kraj pod Duklou, poznačený dvomi vojnami, navštevujú turisti z celého sveta, no informácie, v ktorých by sa dozvedeli viac o padlých vojakoch, o prebiehajúcich bojoch, hľadajú márne. Vo Svidníku nie je fungujúce centrum pre turistov. To sa však má zmeniť. Projekt Dukla destination chce rozbehnúť cestovný ruch.

SVIDNÍK. V minulosti vo Svidníku bolo informačné turistické centrum. Vlani však ostalo počas hlavnej letnej sezóny zatvorené, lebo dom kultúry, kde sídli, opravovali.

“Informácie podávame aj v Kancelárii prvého kontaktu a disponujeme hovoriacou mapou v centre Svidníka, ktorá je výborným sprievodcom pre turistov. Naša webová stránka mesta je pravidelne dopĺňaná o všetky aktuality. Veríme, že počas výletu vo Svidníku sa každý turista dozvie všetko, čo potrebuje,“ informovala vlani PR manažérka mesta Kristína Tchirová.

Slabá propagácia sa má zmeniť

Mario DallAnese je síce Talian, no má nemeckých predkov. Vo Svidníku bol aj s rodinou už pred pár rokmi.

“Bolo ťažké pohybovať sa po regióne. Mali sme v tom chaos. Občas sme našli nejakú turistickú tabuľu, ale to bolo žalostne málo. Bažili sme po informáciách, no neboli dostupné. Boli sme z toho dosť sklamaní,” povedal nám.

Projekt Dukla destination chce rozbehnúť v regióne cestovný ruch. Označiť všetky pamiatky, pridať k nim historické fakty, zatraktívniť prostredie i služby. Čoskoro vznikne aj Informačné centrum pre turistov.

Teda začiatkom projektu by malo byť otvorenie miesta prvého kontaktu pre turistov a spustenie webového portálu www.dukladestination.com, ako aktívneho internetového sprievodcu v tomto regióne.

“Destinácia Dukla je projekt, ktorý ma spájať ľudí, ktorí majú seriózny záujem vstať od počítača či od piva, vyhrnúť si rukávy a povedať si, chcem tu niečo zanechať, na niečom veľkom sa podieľať. Vytvorili sme a dopĺňame tím ľudí zapálených pre tento región. Nebránime sa žiadnym novým podnetom alebo nápadom. Chceme využívať novodobé marketingové trendy, ako aj technológie, no ostávame verní tradíciám, ale budeme radi za každú radu tých skôr narodených. Dukla Destination je o nás všetkých, čo tu žijeme,” povedal svidnícky mestský poslanec Ján Hirčko (nez.) na poslednom zastupiteľstve, kde projekt predstavil.

Pre spoluprácu chcú osloviť ministerstvo obrany a ministerstvo kultúry, Vojenský historický ústav, kluby vojenskej histórie, mesto Svidník a dotknuté samosprávy, podnikateľov, školy, cestovné kancelárie a múzeá.

„Spolupráca subjektov a propagácia regiónu ako konkrétneho produktu môže byť garanciou úspešnosti projektu v regióne pod Duklou,” skonštatoval Hirčko.

K webu by mohli postupne pribudnúť mobilné aplikácie a rôzne podujatia.

“Jedným z cieľov by bolo vybudovať a prevádzkovať centrálu cestovného ruchu v tomto regióne, ako aj Aktivity kempu Dukla, ktorý by bol zároveň unikátnou atrakciou svojho druhu. V tomto areáli by návštevník získal informácie, čo by mal navštíviť a kam sa zastaviť. Tam by mohli nájsť oddych a tráviť čas rodičia s deťmi v rôznom veku,” priblížil Hirčko.

Areál by mal byť zameraný aj na zážitkové formy vzdelávania aj pre deti. Chýbať by nemal rozprávkový les, služby vojenského charakteru ako prekážková dráha, lanové centrum, autentické zákopy a iné. Celý areál bude evokovať atmosféru doby z 2. svetovej vojny.

Zámery a predstavy

Ako má Dukla Destination fungovať

Jedným zo zdrojov podpory na činnosť organizácie Dukla Destination je uchádzanie sa o rôzne granty a iné finančné prostriedky nielen zo zdrojov Európskej únie.

Projekt by mal zlepšiť väzbu na trhy EÚ, zapojenie sa do programov Európskej únie, prílev investícií, budovať partnerskú spoluprácu v oblasti rozvoja cestovného ruchu, zlepšiť imidž mesta a okolia prostredníctvom spoločnej cielenej propagácie, rozvinúť podnikanie v oblasti služieb a cestovného ruchu.

“Som presvedčený, že tento región určite má čo ponúknuť. Ak si uvedomíme, čo všetko dokážu v zahraničí pod vplyvom dobrého marketingu predať ako produkt či atrakciu, tak náš priestor je na prezentáciu skutočne významných udalostí vojnovej histórie, vojnové exponáty, drevené kostolíky, múzea, skanzen a iné, priam stvorený. Nezabúdajme, že to, čo je pre nás, čo tu žijeme samozrejmosťou, je pre iných nepoznanou atrakciou. Toto musíme využiť,” tvrdí Ján Hirčko, ktorý stojí za projektom.

Hovorí aj o konkrétnej podobe. “Človek, ktorý tu príde, sa musí najesť, niekde prenocovať a chce zažiť niečo regionálne. Verím, že sa vytvorí prirodzený tlak na potreby skvalitňovať služby v gastronómii a ubytovaní. Nečakám, že sa tu od dnes začnú stavať hotely, ale skôr sa prispôsobia už nevyužívané a opustené domy, kde sa napríklad v dvojpodlažnom dome žije len na jednom poschodí. Druhé sa so samostatným vstupom môže prispôsobiť návštevníkom. Toto môže fungovať aj po dedinách a podporí tak malé podnikanie. Takto to funguje v zahraničí.”

Názory

Hľadajú nielen pamiatky, ale aj služby

Mnohí turisti prichádzajú do Svidníka z iných dôvodov, ako vidieť pamiatky v meste. Okrem kultúry vyhľadávajú lepšie a lacnejšie služby.

V mnohých prípadoch sú to zubní lekári, u ktorých platia o niečo menej než v Poľsku. „Už dva a pol roka tu chodím k zubárovi, niektorí sú u vás o niečo lacnejší než u nás v Poľsku. Sme s tunajšími službami spokojní. Navyše sem netreba ani dlho jazdiť, nemáme to do Svidníka ďaleko, je to na skok. Oplatí sa sem teda raz za dva mesiace cestovať,“ prezradil nám Tomász Lemanowski z poľského Krosna.

Aj pravnuk legendárneho armádneho generála Ludvíka Svobodu, Miroslav Klusák, si myslí, že ľudia by sa mali viac zapojiť do propagácie kraja pod Duklou. „Tento kraj má obrovský potenciál, rusínsku kultúru, ktorá je veľmi bohatá a krásna. Môže byť práve tým, čo priláka viac turistov. Ja som potenciál videl už pred rokmi a bolo len otázkou času, kedy dôjde k rozhodnutiu, že sa založí organizácia, ktorá bude podporovať turizmus. Aktivita je veľmi dôležitá aj pre náš projekt Dukla 1944, ktorý sa zameriava iba na Dukelskú operáciu, ale my vieme, že sú tu aj iné lákadlá. Okrem kostolíkov UNESCO je tu aj krásna príroda, ktorá potrebuje pomoc a ochranu. “

Prečo podľa neho doteraz turizmus v regióne pod Duklou stagnoval? „Na východnom Slovensku je veľká nezamestnanosť, ktorá vedie k odlivu mladých a potenciálne schopných ľudia z regiónu za prácou. Tento odliv potom ovplyvňuje kapacity regiónu vytvárať inovatívne projekty a svojpomocne riešiť stagnáciu turizmu. Čerpania dotácií a získavanie grantov vyžaduje prax s písaním žiadostí, administratívou, jazykové vedomosti a špecifické organizačné zručnosti. Starostlivosť o región ako destináciu pre turistov taktiež vyžaduje odborné znalosti a skúsenosti. Ak región nevie takýchto odborníkov udržať alebo prilákať, tak má problém,“ myslí si Klusák.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  3. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  4. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  5. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  6. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  7. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  10. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  1. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  2. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  3. Deti z Kľušova už vedia zachraňovať životy
  4. Vyberáme správny názov firmy
  5. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  6. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  7. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  8. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  9. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  10. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 30 967
  2. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 433
  3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 20 924
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 14 589
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 11 093
  6. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť? 7 494
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 233
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 5 128
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 459
  10. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu 3 378

Neprehliadnite tiež

V tomto roku utečenci do Humenného neprídu

Ministerstvo tvrdí, že u nás neostanú, po pol roku odídu do tretích krajín.

Na Spiši a Gemeri varujú pred poľadovicou

Výstraha platí počas utorka pre sedem okresov na východe.

Nový starosta Ihnát: Dajte mi len rok a všetci ma budú milovať

Po skúsenostiach z Lunika IX si ako prvé kúpi montérky a baganče.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Chceli sme hovoriť s Vaľovou, poslala na nás políciu

Vaľovej prehrala voľby arogancia, hovoria Humenčania.

Dobré ráno

Dobré ráno: V polícii zúri vojna o moc

Ako to dnes vyzerá v slovenskej polícii.

Stĺpček Jakuba Fila

Fico útokom na Lajčáka píli konár sám pod sebou

Poslanec Fico potrebuje prezidenta alebo percentá.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop