Korzár logo Korzár Prešov

Turistom chýbajú v kraji pod Duklou najmä informácie

Vo Svidníku nie je fungujúce centrum pre turistov. Projekt Dukla destination to chce zmeniť.

Informácie v teréne často turistom chýbajú.Informácie v teréne často turistom chýbajú. (Zdroj: čor)

Kraj pod Duklou, poznačený dvomi vojnami, navštevujú turisti z celého sveta, no informácie, v ktorých by sa dozvedeli viac o padlých vojakoch, o prebiehajúcich bojoch, hľadajú márne. Vo Svidníku nie je fungujúce centrum pre turistov. To sa však má zmeniť. Projekt Dukla destination chce rozbehnúť cestovný ruch.

SVIDNÍK. V minulosti vo Svidníku bolo informačné turistické centrum. Vlani však ostalo počas hlavnej letnej sezóny zatvorené, lebo dom kultúry, kde sídli, opravovali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

“Informácie podávame aj v Kancelárii prvého kontaktu a disponujeme hovoriacou mapou v centre Svidníka, ktorá je výborným sprievodcom pre turistov. Naša webová stránka mesta je pravidelne dopĺňaná o všetky aktuality. Veríme, že počas výletu vo Svidníku sa každý turista dozvie všetko, čo potrebuje,“ informovala vlani PR manažérka mesta Kristína Tchirová.

SkryťVypnúť reklamu

Slabá propagácia sa má zmeniť

Mario DallAnese je síce Talian, no má nemeckých predkov. Vo Svidníku bol aj s rodinou už pred pár rokmi.

“Bolo ťažké pohybovať sa po regióne. Mali sme v tom chaos. Občas sme našli nejakú turistickú tabuľu, ale to bolo žalostne málo. Bažili sme po informáciách, no neboli dostupné. Boli sme z toho dosť sklamaní,” povedal nám.

Projekt Dukla destination chce rozbehnúť v regióne cestovný ruch. Označiť všetky pamiatky, pridať k nim historické fakty, zatraktívniť prostredie i služby. Čoskoro vznikne aj Informačné centrum pre turistov.

Teda začiatkom projektu by malo byť otvorenie miesta prvého kontaktu pre turistov a spustenie webového portálu www.dukladestination.com, ako aktívneho internetového sprievodcu v tomto regióne.

SkryťVypnúť reklamu

“Destinácia Dukla je projekt, ktorý ma spájať ľudí, ktorí majú seriózny záujem vstať od počítača či od piva, vyhrnúť si rukávy a povedať si, chcem tu niečo zanechať, na niečom veľkom sa podieľať. Vytvorili sme a dopĺňame tím ľudí zapálených pre tento región. Nebránime sa žiadnym novým podnetom alebo nápadom. Chceme využívať novodobé marketingové trendy, ako aj technológie, no ostávame verní tradíciám, ale budeme radi za každú radu tých skôr narodených. Dukla Destination je o nás všetkých, čo tu žijeme,” povedal svidnícky mestský poslanec Ján Hirčko (nez.) na poslednom zastupiteľstve, kde projekt predstavil.

Načítavam video...

Pre spoluprácu chcú osloviť ministerstvo obrany a ministerstvo kultúry, Vojenský historický ústav, kluby vojenskej histórie, mesto Svidník a dotknuté samosprávy, podnikateľov, školy, cestovné kancelárie a múzeá.

SkryťVypnúť reklamu

„Spolupráca subjektov a propagácia regiónu ako konkrétneho produktu môže byť garanciou úspešnosti projektu v regióne pod Duklou,” skonštatoval Hirčko.

K webu by mohli postupne pribudnúť mobilné aplikácie a rôzne podujatia.

“Jedným z cieľov by bolo vybudovať a prevádzkovať centrálu cestovného ruchu v tomto regióne, ako aj Aktivity kempu Dukla, ktorý by bol zároveň unikátnou atrakciou svojho druhu. V tomto areáli by návštevník získal informácie, čo by mal navštíviť a kam sa zastaviť. Tam by mohli nájsť oddych a tráviť čas rodičia s deťmi v rôznom veku,” priblížil Hirčko.

Areál by mal byť zameraný aj na zážitkové formy vzdelávania aj pre deti. Chýbať by nemal rozprávkový les, služby vojenského charakteru ako prekážková dráha, lanové centrum, autentické zákopy a iné. Celý areál bude evokovať atmosféru doby z 2. svetovej vojny.

Zámery a predstavy

Ako má Dukla Destination fungovať

Jedným zo zdrojov podpory na činnosť organizácie Dukla Destination je uchádzanie sa o rôzne granty a iné finančné prostriedky nielen zo zdrojov Európskej únie.

Projekt by mal zlepšiť väzbu na trhy EÚ, zapojenie sa do programov Európskej únie, prílev investícií, budovať partnerskú spoluprácu v oblasti rozvoja cestovného ruchu, zlepšiť imidž mesta a okolia prostredníctvom spoločnej cielenej propagácie, rozvinúť podnikanie v oblasti služieb a cestovného ruchu.

“Som presvedčený, že tento región určite má čo ponúknuť. Ak si uvedomíme, čo všetko dokážu v zahraničí pod vplyvom dobrého marketingu predať ako produkt či atrakciu, tak náš priestor je na prezentáciu skutočne významných udalostí vojnovej histórie, vojnové exponáty, drevené kostolíky, múzea, skanzen a iné, priam stvorený. Nezabúdajme, že to, čo je pre nás, čo tu žijeme samozrejmosťou, je pre iných nepoznanou atrakciou. Toto musíme využiť,” tvrdí Ján Hirčko, ktorý stojí za projektom.

Hovorí aj o konkrétnej podobe. “Človek, ktorý tu príde, sa musí najesť, niekde prenocovať a chce zažiť niečo regionálne. Verím, že sa vytvorí prirodzený tlak na potreby skvalitňovať služby v gastronómii a ubytovaní. Nečakám, že sa tu od dnes začnú stavať hotely, ale skôr sa prispôsobia už nevyužívané a opustené domy, kde sa napríklad v dvojpodlažnom dome žije len na jednom poschodí. Druhé sa so samostatným vstupom môže prispôsobiť návštevníkom. Toto môže fungovať aj po dedinách a podporí tak malé podnikanie. Takto to funguje v zahraničí.”

Názory

Hľadajú nielen pamiatky, ale aj služby

Mnohí turisti prichádzajú do Svidníka z iných dôvodov, ako vidieť pamiatky v meste. Okrem kultúry vyhľadávajú lepšie a lacnejšie služby.

V mnohých prípadoch sú to zubní lekári, u ktorých platia o niečo menej než v Poľsku. „Už dva a pol roka tu chodím k zubárovi, niektorí sú u vás o niečo lacnejší než u nás v Poľsku. Sme s tunajšími službami spokojní. Navyše sem netreba ani dlho jazdiť, nemáme to do Svidníka ďaleko, je to na skok. Oplatí sa sem teda raz za dva mesiace cestovať,“ prezradil nám Tomász Lemanowski z poľského Krosna.

Aj pravnuk legendárneho armádneho generála Ludvíka Svobodu, Miroslav Klusák, si myslí, že ľudia by sa mali viac zapojiť do propagácie kraja pod Duklou. „Tento kraj má obrovský potenciál, rusínsku kultúru, ktorá je veľmi bohatá a krásna. Môže byť práve tým, čo priláka viac turistov. Ja som potenciál videl už pred rokmi a bolo len otázkou času, kedy dôjde k rozhodnutiu, že sa založí organizácia, ktorá bude podporovať turizmus. Aktivita je veľmi dôležitá aj pre náš projekt Dukla 1944, ktorý sa zameriava iba na Dukelskú operáciu, ale my vieme, že sú tu aj iné lákadlá. Okrem kostolíkov UNESCO je tu aj krásna príroda, ktorá potrebuje pomoc a ochranu. “

Prečo podľa neho doteraz turizmus v regióne pod Duklou stagnoval? „Na východnom Slovensku je veľká nezamestnanosť, ktorá vedie k odlivu mladých a potenciálne schopných ľudia z regiónu za prácou. Tento odliv potom ovplyvňuje kapacity regiónu vytvárať inovatívne projekty a svojpomocne riešiť stagnáciu turizmu. Čerpania dotácií a získavanie grantov vyžaduje prax s písaním žiadostí, administratívou, jazykové vedomosti a špecifické organizačné zručnosti. Starostlivosť o región ako destináciu pre turistov taktiež vyžaduje odborné znalosti a skúsenosti. Ak región nevie takýchto odborníkov udržať alebo prilákať, tak má problém,“ myslí si Klusák.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 029
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 146
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 240
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 513
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 129
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 263
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 123
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 779
  1. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  2. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  3. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  4. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  5. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  6. Štefan Šturdzík: 350
  7. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  8. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 372
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 735
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 832
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 464
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 672
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 709
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 623
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  2. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  3. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  4. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  5. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  6. Štefan Šturdzík: 350
  7. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  8. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 372
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 735
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 832
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 464
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 672
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 709
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 623
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu