Korzár logo Korzár Prešov
Štvrtok, 17. august, 2017 | Meniny má Milica

Nad Hanušovcami sa týči majestátny viadukt

Je to najdlhší železničný most postavený v oblúku v strednej Európe.

(Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

HANUŠOVCE NAD TOPĽOU. Jedinečnosť mestečka podčiarkuje technická pamiatka - Hanušovský viadukt. Je jedným z desiatich mostných objektov na železničnej trati Kapušany - Strážske.

Unikátny je svojou dĺžkou. Má takmer 390 metrov.

"Je to najdlhší železničný most postavený v oblúku, nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Od 17. októbra 1986 je vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku (NKP)," ozrejmuje hovorkyňa Železníc SR Martina Pavliková.

Dodáva, že v katastri Hanušoviec stoja ešte ďalšie tri podobné, no menšie stavby.

Aj tieto železničné mosty sú zapísané v zozname našich NKP.

Výstavba trate

Výstavba trate Kapušany - Strážske, na ktorej ležia spomínané viadukty, sa začala v roku 1939.

Do prevádzky ju uviedli v roku 1943. Má približne 50 kilometrov.

"Jej význam spočíval v nahradení železničného spojenia s východom Slovenska, ktoré bolo narušené Viedenskou arbitrážou a odčlenením časti územia Slovenska k Maďarsku," približuje Pavliková.

V odčlenenom území sa podľa nej nachádzala aj časť trate Košice - Trebišov - Čop.

"Došlo teda k tomu, že Zemplín mal železničné spojenie len železnicou cez územie Maďarska takzvanou peážnou traťou. A práve problémy vznikajúce pri peážnej doprave boli podnetom k výstavbe trate Kapušany pri Prešove - Strážske," približuje hovorkyňa.

Vzhľadom na vojnový stav v Európe trpela táto stavba nedostatkom pracovných síl.

"Problém sa riešil zriadením pracovných táborov asociálnych živlov v rokoch 1942 až 1943. K najvyššej koncentrácii pracovných síl, 6020 robotníkov, došlo v júni 1941," vyčísľuje Pavliková.

Stavba si vyžiadala životy jedenástich ľudí

Stavba si podľa nej vyžiadala 11 smrteľných a 260 ťažkých pracovných úrazov.

Vedením stavby bol poverený Rudolf Pavlík, ministerský radca a riadny profesor Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave.

S rekordným viaduktom z Hanušoviec sa spájajú zaujímavé čísla.

V najvyššom bode delí železničnú trať od terénu pod ním 40 metrov.

Jeho najdlhší pilier má pritom 28 metrov.

Viadukt je postavený z deviatich oceľových priehradových konštrukcií a betónových pilierov obložených riadkovým murivom.

Stavba jeho spodnej konštrukcie si vyžiadala asi 15 000 kubických metrov (m3) betónového a približne 2 500 m3 obkladaného muriva.

Na výkopových prácach zakladacích bolo nutné odpracovať 260 000 a na prácach murárskych a betonárskych asi 330 000 hodín.

Viadukt obnovia

Železničné mosty pri Hanušovciach boli počas 2. svetovej vojny poškodené, vyžiadali si teda nevyhnutnú obnovu.

Na základe nedávnej revízie prejde najväčší viadukt čiastočnou renováciou. Pôjde konkrétne o pokračovanie výmeny jeho mostníc a niektorých skorodovaných prvkov mostnej konštrukcie.

"Tieto chyby sú odstrániteľné v rámci bežnej údržby," podotýka Pavliková.

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Fotky, Fotografie a fotogalérie  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Sme v obrazoch

Neprehliadnite tiež

Malú obec zadĺžila exstarostka až po uši, čelí žalobám

Bývalá starostka Lukačoviec mala spreneveriť takmer 300 000 eur.

Pozrite si budúci kruhový objazd za prešovskou autobusovou stanicou

Termín začatia stavby zatiaľ nie je známy.

Parkovné vyberajú protizákonne. Starosta nemieni prestať

Pri vodnej nádrži prekvitá parkovacia partizánčina. Bez opory v zákonoch.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúte po minúte: Dodávka vrazila do davu ľudí v centre Barcelony

Dvaja ozbrojenci sa zabarikádovali v bare, nie je jasné, či držia rukojemníkov.

EKONOMIKA

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky aj na mäso.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 797
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 259
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 832
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 524
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 276
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 232
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 197
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 127
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 084

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop