Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita

Nad Hanušovcami sa týči majestátny viadukt

Je to najdlhší železničný most postavený v oblúku v strednej Európe.

(Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

HANUŠOVCE NAD TOPĽOU. Jedinečnosť mestečka podčiarkuje technická pamiatka - Hanušovský viadukt. Je jedným z desiatich mostných objektov na železničnej trati Kapušany - Strážske.

Unikátny je svojou dĺžkou. Má takmer 390 metrov.

"Je to najdlhší železničný most postavený v oblúku, nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Od 17. októbra 1986 je vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku (NKP)," ozrejmuje hovorkyňa Železníc SR Martina Pavliková.

Dodáva, že v katastri Hanušoviec stoja ešte ďalšie tri podobné, no menšie stavby.

Aj tieto železničné mosty sú zapísané v zozname našich NKP.

Výstavba trate

Výstavba trate Kapušany - Strážske, na ktorej ležia spomínané viadukty, sa začala v roku 1939.

Do prevádzky ju uviedli v roku 1943. Má približne 50 kilometrov.

"Jej význam spočíval v nahradení železničného spojenia s východom Slovenska, ktoré bolo narušené Viedenskou arbitrážou a odčlenením časti územia Slovenska k Maďarsku," približuje Pavliková.

V odčlenenom území sa podľa nej nachádzala aj časť trate Košice - Trebišov - Čop.

"Došlo teda k tomu, že Zemplín mal železničné spojenie len železnicou cez územie Maďarska takzvanou peážnou traťou. A práve problémy vznikajúce pri peážnej doprave boli podnetom k výstavbe trate Kapušany pri Prešove - Strážske," približuje hovorkyňa.

Vzhľadom na vojnový stav v Európe trpela táto stavba nedostatkom pracovných síl.

"Problém sa riešil zriadením pracovných táborov asociálnych živlov v rokoch 1942 až 1943. K najvyššej koncentrácii pracovných síl, 6020 robotníkov, došlo v júni 1941," vyčísľuje Pavliková.

Stavba si vyžiadala životy jedenástich ľudí

Stavba si podľa nej vyžiadala 11 smrteľných a 260 ťažkých pracovných úrazov.

Vedením stavby bol poverený Rudolf Pavlík, ministerský radca a riadny profesor Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave.

S rekordným viaduktom z Hanušoviec sa spájajú zaujímavé čísla.

V najvyššom bode delí železničnú trať od terénu pod ním 40 metrov.

Jeho najdlhší pilier má pritom 28 metrov.

Viadukt je postavený z deviatich oceľových priehradových konštrukcií a betónových pilierov obložených riadkovým murivom.

Stavba jeho spodnej konštrukcie si vyžiadala asi 15 000 kubických metrov (m3) betónového a približne 2 500 m3 obkladaného muriva.

Na výkopových prácach zakladacích bolo nutné odpracovať 260 000 a na prácach murárskych a betonárskych asi 330 000 hodín.

Viadukt obnovia

Železničné mosty pri Hanušovciach boli počas 2. svetovej vojny poškodené, vyžiadali si teda nevyhnutnú obnovu.

Na základe nedávnej revízie prejde najväčší viadukt čiastočnou renováciou. Pôjde konkrétne o pokračovanie výmeny jeho mostníc a niektorých skorodovaných prvkov mostnej konštrukcie.

"Tieto chyby sú odstrániteľné v rámci bežnej údržby," podotýka Pavliková.

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Fotky, Fotografie a fotogalérie  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Sme v obrazoch

Neprehliadnite tiež

Rozhovor

Jantek: Padnúť by mali aj iné hlavy. Hráčske

Škrípalo to na lavičke Tatrana Prešov i medzi hráčmi.

Květa Fialová dalajlámu rozohnila, ale bolestný pohľad nikdy nezatajila

Herečka s voňavým menom aj vo vysokom veku s noblesou prežívala ženskú osudovosť.

V zoo testovali šelmy vylepšené smetiaky. Odolali

Košické medvede skúšali odolnosť kontajnerov z trikrát hrubšieho plechu.

Požiar bytu na Hlavnej ulici spôsobila predlžovačka

Zhorel televízor, podlaha aj dvere.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Muž žijúci so ženským srdcom. Najťažšia bola rekonvalescencia

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

KOMENTÁRE

Macron otvoril témy, riešenia sa budú tvoriť

O žiadne veľké integračné manévre nejde.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 003
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 242
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 995
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 509
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 499
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 383
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 382
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 155
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 950
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 899

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop