Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 2. august, 2021 | Meniny má GustávKrížovkyKrížovky

Nad Hanušovcami sa týči majestátny viadukt

Je to najdlhší železničný most postavený v oblúku v strednej Európe.

(Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

HANUŠOVCE NAD TOPĽOU. Jedinečnosť mestečka podčiarkuje technická pamiatka - Hanušovský viadukt. Je jedným z desiatich mostných objektov na železničnej trati Kapušany - Strážske.

Unikátny je svojou dĺžkou. Má takmer 390 metrov.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Je to najdlhší železničný most postavený v oblúku, nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Od 17. októbra 1986 je vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku (NKP)," ozrejmuje hovorkyňa Železníc SR Martina Pavliková.

Dodáva, že v katastri Hanušoviec stoja ešte ďalšie tri podobné, no menšie stavby.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj tieto železničné mosty sú zapísané v zozname našich NKP.

Výstavba trate

Výstavba trate Kapušany - Strážske, na ktorej ležia spomínané viadukty, sa začala v roku 1939.

Do prevádzky ju uviedli v roku 1943. Má približne 50 kilometrov.

"Jej význam spočíval v nahradení železničného spojenia s východom Slovenska, ktoré bolo narušené Viedenskou arbitrážou a odčlenením časti územia Slovenska k Maďarsku," približuje Pavliková.

V odčlenenom území sa podľa nej nachádzala aj časť trate Košice - Trebišov - Čop.

"Došlo teda k tomu, že Zemplín mal železničné spojenie len železnicou cez územie Maďarska takzvanou peážnou traťou. A práve problémy vznikajúce pri peážnej doprave boli podnetom k výstavbe trate Kapušany pri Prešove - Strážske," približuje hovorkyňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Vzhľadom na vojnový stav v Európe trpela táto stavba nedostatkom pracovných síl.

"Problém sa riešil zriadením pracovných táborov asociálnych živlov v rokoch 1942 až 1943. K najvyššej koncentrácii pracovných síl, 6020 robotníkov, došlo v júni 1941," vyčísľuje Pavliková.

Stavba si vyžiadala životy jedenástich ľudí

Stavba si podľa nej vyžiadala 11 smrteľných a 260 ťažkých pracovných úrazov.

Vedením stavby bol poverený Rudolf Pavlík, ministerský radca a riadny profesor Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave.

S rekordným viaduktom z Hanušoviec sa spájajú zaujímavé čísla.

V najvyššom bode delí železničnú trať od terénu pod ním 40 metrov.

Jeho najdlhší pilier má pritom 28 metrov.

Viadukt je postavený z deviatich oceľových priehradových konštrukcií a betónových pilierov obložených riadkovým murivom.

Skryť Vypnúť reklamu

Stavba jeho spodnej konštrukcie si vyžiadala asi 15 000 kubických metrov (m3) betónového a približne 2 500 m3 obkladaného muriva.

Na výkopových prácach zakladacích bolo nutné odpracovať 260 000 a na prácach murárskych a betonárskych asi 330 000 hodín.

Viadukt obnovia

Železničné mosty pri Hanušovciach boli počas 2. svetovej vojny poškodené, vyžiadali si teda nevyhnutnú obnovu.

Na základe nedávnej revízie prejde najväčší viadukt čiastočnou renováciou. Pôjde konkrétne o pokračovanie výmeny jeho mostníc a niektorých skorodovaných prvkov mostnej konštrukcie.

"Tieto chyby sú odstrániteľné v rámci bežnej údržby," podotýka Pavliková.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  2. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  3. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  4. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  5. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  6. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  7. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  1. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  2. Autorka prezradila motív novej knihy. Poteší nielen romantičky
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. Diskusia o elektromobiloch nie je „súťaž krásy“
  5. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  6. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  7. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  8. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  9. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  10. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 398
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 204
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 836
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 718
  5. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 557
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 349
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 247
  8. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 2 762
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 606
  10. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 2 434
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Chata Kamzík stála v blízkosti Rainerovej chaty takmer sto rokov. V roku 1980 ju asanovali a v roku 2007 odstránili aj jej posledné zvyšky.

Prvá chata pri Popradskom plese vyhorela už rok po svojom otvorení.


Michal Ďurčo 12 h
Rory Sabbatini.

Golfistovo tetovanie vyvoláva otázky, vraví expert na extrémizmus.


a 1 ďalší 9 h
Peter Tkačenko

V Hlase si nevšimli, že väčšina voličov podporuje očkovanie.


6 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop