Stále nie je jasné, kto dokončí okružnú križovatku v Prešove pri ZVL, ktorá má zjednodušiť prejazd mestom smerom z Košíc na Poprad a naopak. Spoločnosť HANT BA DS, a. s. stavať vlani začala, ale práce na jar tohto roku zastavila. Do začiatku augusta mali nájsť nového strategického partnera, s ktorým práce podľa projektu dokončia. Zatiaľ sa tak nestalo.
PREŠOV. Oficiálne ide o preložku cesty I/68 Prešov – odbočka Škultétyho – ZVL. Zhruba pred mesiacom nás jeden zo štatutárov spoločnosti Hant BA DS, a.s. Jozef Šebej Kovaľ informoval, že prebiehajú rokovania s novým partnerom a tie by sa mali skončiť zmluvou najneskôr do začiatku augusta.
Predpokladal, že v auguste bude stavba pokračovať. Podľa našich informácií sa tak ešte nestalo. Rokovania vraj pokračujú. V praxi to však znamená, že stavba stále stojí a čas beží.
Podľa hovorkyne Slovenskej správy ciest (SSC) Zuzany Hromcovej, na stavbe boli doteraz urobené práce vo výške 40 percent rozpočtových nákladov.
Upravený termín: október
„Prestavaných bolo 12,4 milióna eur z celkového stavebného nákladu vo výške 31,6 milióna eur. Ostáva ešte ukončiť preložky inžinierskych sietí a samozrejme zrealizovať hlavné stavebné objekty ako je päť mostov, podjazd pod železničnou traťou a hlavnú trasu, teda cestnú komunikáciu vrátane chýbajúcich vetiev križovatky ZVL,“ informovala Zuzana Hromcová.
Prvý termín ukončenia stavby bol jún 2015. Následne na základe problémov s archeologickým výskumom, ale aj pre povodne sa termín upravil na október 2015.
Cesta je navrhnutá ako štvorpruhová komunikácia so stredným deliacim pásom, na ľavej strane s chodníkom širokým 1,5 metra. Tento cestný úsek má nadviazať na Nábrežnú komunikáciu.
SSC zvažuje aj odstúpenie od zmluvy
Objednávateľ, teda SSC Bratislava, hľadá riešenie. Zaujímalo nás, čo sa stane, ak staviteľ nenájde strategického partnera a ako sa bude financovať dokončenie stavby.
„V prípade vstupu nového strategického partnera do združenia bude financovanie stavby plynule pokračovať ako doteraz. V prípade, že zhotoviteľ nebude schopný zabezpečiť partnera a ukončiť stavebnú akciu, bude objednávateľ nútený odstúpiť od Zmluvy o dielo,“ uviedla hovorkyňa Hromcová.
Zároveň poznamenala, že SSC sa s takým prípadom doteraz ešte nestretla.
Odstúpenie od zmluvy o dielo v sebe skrýva veľa technických a právnických procedúr, ktoré sú časovo náročné.
Inak povedané, dokončenie stavby by sa ešte viac oneskorilo. SSC by totiž musela nanovo začať proces verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby, čo by mohlo trvať aj rok a dokončenie by sa mohlo posunúť o dva roky.
Väčšina vodičov hromží
V smere do Košíc a z Košíc sú na komunikácii často kolóny.
Ak sa v uzle pri ZVL stane nehoda, čo sa stáva často, upchá sa celé mesto. Niektorí vodiči hromžia.
„Ide to strašne pomaly. V špičke stojím v kolóne aj 15 – 20 minút. Robotníka som tu nevidel už niekoľko mesiacov. Práve teraz by mali robiť najviac, kým je dobré počasie,“ myslí si Juraj Guman.
„Na tejto trase sú autá nahustené v kolóne ako anglický trávnik. Vždy je to o peniazoch. Som profesionálny vodič, ale toto som nikde v Európe nezažil, tam na cestách robia len to tak fičí,“ dodal Jozef Frajtko.
„Kolóny sú tu v špičke neskutočné. Keď idem po siedmej ráno zo Švábov, kolóny stoja od pošty. Kým nezačali stavať, nikdy s tým nebol problém. Malo nám to pomôcť a nie komplikovať život,“ poznamenal František Sabol.
Otázkou ostáva či a kedy sa nejasnosti okolo dostavby vyriešia.
Jasné odpovede zatiaľ nedáva ani zhotoviteľ, ani objednávateľ. Ostáva len čakať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári