Korzár logo Korzár Prešov
Nedeľa, 22. júl, 2018 | Meniny má Magdaléna
Nájdete nás na webe

Mladí autori navrhli nový koncept mestskej dopravy v Bardejove

Mesto vidí pri návrhu problém v nákladoch. Teraz ho stojí MHD 390-tisíc ročne.

Milan Škorupa a Milan Pilip. Autori návrhu na prezentácii Bardejovské zásahy.(Zdroj: ahojbardejov.sk)

Dvaja Bardejovčania navrhli nový systém mestskej hromadnej dopravy. Mesto vidí problém v nákladoch.

BARDEJOV. Prešovská SAD za 390-tisíc eur prepraví desiatimi linkami s použitím 9 autobusov a 12 šoférov bardejovskou mestskou dopravou 1,4 milióna cestujúcich ročne.

Tridsaťtisícovému mestu poskytuje terajšia MHD 250 spojov v pracovný a 120 spojov cez víkendový deň. Priemerná vyťaženosť jednej linky je podľa štatistiky radnice 20 cestujúcich denne.

Autori nového návrhu považujú dnešnú hromadnú dopravu v meste za nedostatočnú a chaotickú.

Článok pokračuje pod video reklamou

Funkčný

Študent piateho ročníka dopravy na Žilinskej univerzite Milan Škorupa a dopravný nadšenec, poslanec MsZ v Bardejove Milan Pilip počas augustového bardejovského jarmoku v rámci projektu Bardejovské zásahy odprezentovali návrh novej bardejovskej MHD.

„Funkčný systém MHD Bardejov“ charakterizujú ako inteligentný, jednoduchý a efektívny. Jeho cieľom je zvýšiť vnútromestskú mobilitu a znížiť záťaž centra individuálnym motorizmom.

Súčasný systém je podľa nich zlý a nespĺňa ani jeden zo základných atribútov moderného a konkurencieschopného mestského dopravného systému.

Častejšie, integrovane , taktovo

„Aby bol systém úspešný musí byť jednoduchý, zapamätateľný a použiteľný,“ hovorí Milan Škorupa, ktorý je aj autorom jedinej webovej stránky o Bardejove zameranej na turizmus a cestovný ruch.

„V porovnaní so súčasným systémom náš návrh radikálne znižuje počet liniek z desiatich na štyri, namiesto časovo chaotických intervalov, kde napríklad aj minútové časy tej istej linky sú rôzne, zavádza celodenný taktový systém, a namiesto v priemere hodinových zavádza 30-minútové intervaly odchodov autobusov zo zastávok,“ vysvetľuje.

Každá zo štyroch navrhovaných liniek spája dve protiľahlé okrajové mestské časti, prechádza centrom a základnými bodmi občianskej vybavenosti a pokrýva potreby dochádzky za prácou. Počíta s identickým vozovým parkom a miernym navýšením počtu vodičov.

Všetky linky obsluhujú tri základné body – Stanica, Dlhý rad a Nemocnica, a sú časovo synchronizované v dvoch základných prestupových uzloch Stanica a Jas.

Systém navyše počíta s integráciou MHD s regionálnou a diaľkovou verejnou dopravou, jednou z hlavných priorít je integrácia Bardejovských Kúpeľov so zvyškom mesta.

Grafický návrh novej MHD.

Uzly a intervaly

„Dva prestupové uzly sme navrhli hlavne preto, aby sa z každej mestskej časti dostal cestujúci do akejkoľvek inej časti na jeden prestup. Ten by mal trvať do piatich minút. Bardejovské Kúpele by mali byť maximálne na jeden prestup tiež prepojené so všetkými časťami mesta.“

„Pri navrhovaní sme mysleli aj na to, aby nedošlo k navyšovaniu fixných nákladov oproti dnešku. Súčasný systém za desaťročia výkonovo zvetral, zredukoval sa a neprispôsobil sa vývoju doby. Ak by zostal taký, aký pôvodne bol, podľa nás by bol paradoxne stále lepší ako ten dnešný,“ nešetrí kritikou Škorupa.

„Hodinový interval sa dnes považuje za nezmysel, navyše Bardejov sa dá prejsť za hodinu krížom krážom aj pešo. Rôzne minútové intervaly tej istej linky sú ďalší prežitok. Ekonomicky jednoduchším riešením je potom mestská taxislužba, ktorá odvezie v tomto intervale ľudí na požiadanie. Druhá vec je, že podľa nás je na Bardejov počet liniek veľmi vysoký,“ dodáva.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3V8Y na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3V8Y na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 124
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 327
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 484
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 321
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 732
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 393
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 009
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 509
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 828
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 674

Neprehliadnite tiež

Zamestnanca knižnice odsúdili za sexuálne zneužívanie klientov

Jeden súd ho poslal za mreže, druhý ho potrestal iba podmienečne.

Vozili Masaryka či Dubčeka. V Košiciach sa predviedli vozňové veterány

Lákal najmä seniorský parný rušeň Zelený Anton.

Mnohé z tatranských kúpeľov sú už minulosťou

Kúpeľný ráz už stratilo Štrbské Pleso, či Tatranská Lomnica.

Žije v nich pár ľudí. Aj najmenšie obce majú svoje krásy

Malebný kraj a nádherná príroda robí z týchto miest rozprávku.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop