Korzár logo Korzár Prešov
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Mladí autori navrhli nový koncept mestskej dopravy v Bardejove

Mesto vidí pri návrhu problém v nákladoch. Teraz ho stojí MHD 390-tisíc ročne.

Milan Škorupa a Milan Pilip. Autori návrhu na prezentácii Bardejovské zásahy.Milan Škorupa a Milan Pilip. Autori návrhu na prezentácii Bardejovské zásahy. (Zdroj: ahojbardejov.sk)

Dvaja Bardejovčania navrhli nový systém mestskej hromadnej dopravy. Mesto vidí problém v nákladoch.

BARDEJOV. Prešovská SAD za 390-tisíc eur prepraví desiatimi linkami s použitím 9 autobusov a 12 šoférov bardejovskou mestskou dopravou 1,4 milióna cestujúcich ročne.

Tridsaťtisícovému mestu poskytuje terajšia MHD 250 spojov v pracovný a 120 spojov cez víkendový deň. Priemerná vyťaženosť jednej linky je podľa štatistiky radnice 20 cestujúcich denne.

Autori nového návrhu považujú dnešnú hromadnú dopravu v meste za nedostatočnú a chaotickú.

SkryťVypnúť reklamu

Funkčný

Študent piateho ročníka dopravy na Žilinskej univerzite Milan Škorupa a dopravný nadšenec, poslanec MsZ v Bardejove Milan Pilip počas augustového bardejovského jarmoku v rámci projektu Bardejovské zásahy odprezentovali návrh novej bardejovskej MHD.

„Funkčný systém MHD Bardejov“ charakterizujú ako inteligentný, jednoduchý a efektívny. Jeho cieľom je zvýšiť vnútromestskú mobilitu a znížiť záťaž centra individuálnym motorizmom.

Súčasný systém je podľa nich zlý a nespĺňa ani jeden zo základných atribútov moderného a konkurencieschopného mestského dopravného systému.

Častejšie, integrovane , taktovo

„Aby bol systém úspešný musí byť jednoduchý, zapamätateľný a použiteľný,“ hovorí Milan Škorupa, ktorý je aj autorom jedinej webovej stránky o Bardejove zameranej na turizmus a cestovný ruch.

SkryťVypnúť reklamu

„V porovnaní so súčasným systémom náš návrh radikálne znižuje počet liniek z desiatich na štyri, namiesto časovo chaotických intervalov, kde napríklad aj minútové časy tej istej linky sú rôzne, zavádza celodenný taktový systém, a namiesto v priemere hodinových zavádza 30-minútové intervaly odchodov autobusov zo zastávok,“ vysvetľuje.

Každá zo štyroch navrhovaných liniek spája dve protiľahlé okrajové mestské časti, prechádza centrom a základnými bodmi občianskej vybavenosti a pokrýva potreby dochádzky za prácou. Počíta s identickým vozovým parkom a miernym navýšením počtu vodičov.

Všetky linky obsluhujú tri základné body – Stanica, Dlhý rad a Nemocnica, a sú časovo synchronizované v dvoch základných prestupových uzloch Stanica a Jas.

Systém navyše počíta s integráciou MHD s regionálnou a diaľkovou verejnou dopravou, jednou z hlavných priorít je integrácia Bardejovských Kúpeľov so zvyškom mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Grafický návrh novej MHD.

Uzly a intervaly

„Dva prestupové uzly sme navrhli hlavne preto, aby sa z každej mestskej časti dostal cestujúci do akejkoľvek inej časti na jeden prestup. Ten by mal trvať do piatich minút. Bardejovské Kúpele by mali byť maximálne na jeden prestup tiež prepojené so všetkými časťami mesta.“

„Pri navrhovaní sme mysleli aj na to, aby nedošlo k navyšovaniu fixných nákladov oproti dnešku. Súčasný systém za desaťročia výkonovo zvetral, zredukoval sa a neprispôsobil sa vývoju doby. Ak by zostal taký, aký pôvodne bol, podľa nás by bol paradoxne stále lepší ako ten dnešný,“ nešetrí kritikou Škorupa.

„Hodinový interval sa dnes považuje za nezmysel, navyše Bardejov sa dá prejsť za hodinu krížom krážom aj pešo. Rôzne minútové intervaly tej istej linky sú ďalší prežitok. Ekonomicky jednoduchším riešením je potom mestská taxislužba, ktorá odvezie v tomto intervale ľudí na požiadanie. Druhá vec je, že podľa nás je na Bardejov počet liniek veľmi vysoký,“ dodáva.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3V8Y na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3V8Y na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 189
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 333
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 091
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 714
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 617
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 491
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 405
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 280
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 089
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop