Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 16. január, 2018 | Meniny má Kristína
Pridajte si svoje mesto

Mladí autori navrhli nový koncept mestskej dopravy v Bardejove

Mesto vidí pri návrhu problém v nákladoch. Teraz ho stojí MHD 390-tisíc ročne.

Milan Škorupa a Milan Pilip. Autori návrhu na prezentácii Bardejovské zásahy.(Zdroj: ahojbardejov.sk)

Dvaja Bardejovčania navrhli nový systém mestskej hromadnej dopravy. Mesto vidí problém v nákladoch.

BARDEJOV. Prešovská SAD za 390-tisíc eur prepraví desiatimi linkami s použitím 9 autobusov a 12 šoférov bardejovskou mestskou dopravou 1,4 milióna cestujúcich ročne.

Tridsaťtisícovému mestu poskytuje terajšia MHD 250 spojov v pracovný a 120 spojov cez víkendový deň. Priemerná vyťaženosť jednej linky je podľa štatistiky radnice 20 cestujúcich denne.

Autori nového návrhu považujú dnešnú hromadnú dopravu v meste za nedostatočnú a chaotickú.

Funkčný

Študent piateho ročníka dopravy na Žilinskej univerzite Milan Škorupa a dopravný nadšenec, poslanec MsZ v Bardejove Milan Pilip počas augustového bardejovského jarmoku v rámci projektu Bardejovské zásahy odprezentovali návrh novej bardejovskej MHD.

„Funkčný systém MHD Bardejov“ charakterizujú ako inteligentný, jednoduchý a efektívny. Jeho cieľom je zvýšiť vnútromestskú mobilitu a znížiť záťaž centra individuálnym motorizmom.

Súčasný systém je podľa nich zlý a nespĺňa ani jeden zo základných atribútov moderného a konkurencieschopného mestského dopravného systému.

Častejšie, integrovane , taktovo

„Aby bol systém úspešný musí byť jednoduchý, zapamätateľný a použiteľný,“ hovorí Milan Škorupa, ktorý je aj autorom jedinej webovej stránky o Bardejove zameranej na turizmus a cestovný ruch.

„V porovnaní so súčasným systémom náš návrh radikálne znižuje počet liniek z desiatich na štyri, namiesto časovo chaotických intervalov, kde napríklad aj minútové časy tej istej linky sú rôzne, zavádza celodenný taktový systém, a namiesto v priemere hodinových zavádza 30-minútové intervaly odchodov autobusov zo zastávok,“ vysvetľuje.

Každá zo štyroch navrhovaných liniek spája dve protiľahlé okrajové mestské časti, prechádza centrom a základnými bodmi občianskej vybavenosti a pokrýva potreby dochádzky za prácou. Počíta s identickým vozovým parkom a miernym navýšením počtu vodičov.

Všetky linky obsluhujú tri základné body – Stanica, Dlhý rad a Nemocnica, a sú časovo synchronizované v dvoch základných prestupových uzloch Stanica a Jas.

Systém navyše počíta s integráciou MHD s regionálnou a diaľkovou verejnou dopravou, jednou z hlavných priorít je integrácia Bardejovských Kúpeľov so zvyškom mesta.

Grafický návrh novej MHD.

Uzly a intervaly

„Dva prestupové uzly sme navrhli hlavne preto, aby sa z každej mestskej časti dostal cestujúci do akejkoľvek inej časti na jeden prestup. Ten by mal trvať do piatich minút. Bardejovské Kúpele by mali byť maximálne na jeden prestup tiež prepojené so všetkými časťami mesta.“

„Pri navrhovaní sme mysleli aj na to, aby nedošlo k navyšovaniu fixných nákladov oproti dnešku. Súčasný systém za desaťročia výkonovo zvetral, zredukoval sa a neprispôsobil sa vývoju doby. Ak by zostal taký, aký pôvodne bol, podľa nás by bol paradoxne stále lepší ako ten dnešný,“ nešetrí kritikou Škorupa.

„Hodinový interval sa dnes považuje za nezmysel, navyše Bardejov sa dá prejsť za hodinu krížom krážom aj pešo. Rôzne minútové intervaly tej istej linky sú ďalší prežitok. Ekonomicky jednoduchším riešením je potom mestská taxislužba, ktorá odvezie v tomto intervale ľudí na požiadanie. Druhá vec je, že podľa nás je na Bardejov počet liniek veľmi vysoký,“ dodáva.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3V8Y na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3V8Y na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Neprehliadnite tiež

Výberové konania na košickej župe podrobili kritike

Trnka: Nikomu nič nešijeme na mieru.

Výstavbu Fórumu môže oddialiť problém s dopravou

Na svete sú dve protichodné štúdie.

Viceprimátora Petruška vraj domotala Eurovia

Združená zastávka pre električky aj autobusy má byť pri kine Družba.

Súd o kauze zneužívania detí: Skutok sa nestal

Matka s priateľom boli aj vo väzbe.

Sťahovanie z Krásnej sa niekomu nebude páčiť

Badžovci asi zatiaľ skončia v krízovom centre.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zdanenie bitcoinu, menej výhodné sporenie. Čo chystá Kažimír

Zdania obchody, keď spotrebiteľ platí za tovar kryptomenami a stavebné sporenie bude ešte menej výhodné.

SVET

Vražda v Kosove ako rozbuška, Srbsko môže stratiť viac

Zabitie politika zo srbskej menšiny môže oddialiť zbližovanie Srbska s Úniou.

SVET

Babiš nedostal dôveru, vládnuť môže roky. Čo čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá.

ŠPORT

Mal smolu i spor s Vůjtkom. Pôjde Nagy na olympiádu?

V mužstve majú byť hráči, ktorí vedia ubrániť oslabenia.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 126
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 822
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 475
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 950
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 407
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 323
  7. Kam do tepla v januári? 2 318
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 063
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 214
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 203

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop