Korzár logo Korzár Prešov

Mladí autori navrhli nový koncept mestskej dopravy v Bardejove

Mesto vidí pri návrhu problém v nákladoch. Teraz ho stojí MHD 390-tisíc ročne.

Milan Škorupa a Milan Pilip. Autori návrhu na prezentácii Bardejovské zásahy.Milan Škorupa a Milan Pilip. Autori návrhu na prezentácii Bardejovské zásahy. (Zdroj: ahojbardejov.sk)

Dvaja Bardejovčania navrhli nový systém mestskej hromadnej dopravy. Mesto vidí problém v nákladoch.

BARDEJOV. Prešovská SAD za 390-tisíc eur prepraví desiatimi linkami s použitím 9 autobusov a 12 šoférov bardejovskou mestskou dopravou 1,4 milióna cestujúcich ročne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tridsaťtisícovému mestu poskytuje terajšia MHD 250 spojov v pracovný a 120 spojov cez víkendový deň. Priemerná vyťaženosť jednej linky je podľa štatistiky radnice 20 cestujúcich denne.

Autori nového návrhu považujú dnešnú hromadnú dopravu v meste za nedostatočnú a chaotickú.

SkryťVypnúť reklamu

Funkčný

Študent piateho ročníka dopravy na Žilinskej univerzite Milan Škorupa a dopravný nadšenec, poslanec MsZ v Bardejove Milan Pilip počas augustového bardejovského jarmoku v rámci projektu Bardejovské zásahy odprezentovali návrh novej bardejovskej MHD.

„Funkčný systém MHD Bardejov“ charakterizujú ako inteligentný, jednoduchý a efektívny. Jeho cieľom je zvýšiť vnútromestskú mobilitu a znížiť záťaž centra individuálnym motorizmom.

Súčasný systém je podľa nich zlý a nespĺňa ani jeden zo základných atribútov moderného a konkurencieschopného mestského dopravného systému.

Častejšie, integrovane , taktovo

„Aby bol systém úspešný musí byť jednoduchý, zapamätateľný a použiteľný,“ hovorí Milan Škorupa, ktorý je aj autorom jedinej webovej stránky o Bardejove zameranej na turizmus a cestovný ruch.

SkryťVypnúť reklamu

„V porovnaní so súčasným systémom náš návrh radikálne znižuje počet liniek z desiatich na štyri, namiesto časovo chaotických intervalov, kde napríklad aj minútové časy tej istej linky sú rôzne, zavádza celodenný taktový systém, a namiesto v priemere hodinových zavádza 30-minútové intervaly odchodov autobusov zo zastávok,“ vysvetľuje.

Každá zo štyroch navrhovaných liniek spája dve protiľahlé okrajové mestské časti, prechádza centrom a základnými bodmi občianskej vybavenosti a pokrýva potreby dochádzky za prácou. Počíta s identickým vozovým parkom a miernym navýšením počtu vodičov.

Všetky linky obsluhujú tri základné body – Stanica, Dlhý rad a Nemocnica, a sú časovo synchronizované v dvoch základných prestupových uzloch Stanica a Jas.

Systém navyše počíta s integráciou MHD s regionálnou a diaľkovou verejnou dopravou, jednou z hlavných priorít je integrácia Bardejovských Kúpeľov so zvyškom mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Grafický návrh novej MHD.

Uzly a intervaly

„Dva prestupové uzly sme navrhli hlavne preto, aby sa z každej mestskej časti dostal cestujúci do akejkoľvek inej časti na jeden prestup. Ten by mal trvať do piatich minút. Bardejovské Kúpele by mali byť maximálne na jeden prestup tiež prepojené so všetkými časťami mesta.“

„Pri navrhovaní sme mysleli aj na to, aby nedošlo k navyšovaniu fixných nákladov oproti dnešku. Súčasný systém za desaťročia výkonovo zvetral, zredukoval sa a neprispôsobil sa vývoju doby. Ak by zostal taký, aký pôvodne bol, podľa nás by bol paradoxne stále lepší ako ten dnešný,“ nešetrí kritikou Škorupa.

„Hodinový interval sa dnes považuje za nezmysel, navyše Bardejov sa dá prejsť za hodinu krížom krážom aj pešo. Rôzne minútové intervaly tej istej linky sú ďalší prežitok. Ekonomicky jednoduchším riešením je potom mestská taxislužba, ktorá odvezie v tomto intervale ľudí na požiadanie. Druhá vec je, že podľa nás je na Bardejov počet liniek veľmi vysoký,“ dodáva.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3V8Y na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 966
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 166
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 260
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 262
  5. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 4 700
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 079
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 252
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 098
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  4. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 393
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 820
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 61 901
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 180
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 477
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 917
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 673
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  4. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 393
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 820
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 61 901
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 180
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 477
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 917
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 673
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu