Dvaja Bardejovčania navrhli nový systém mestskej hromadnej dopravy. Mesto vidí problém v nákladoch.
BARDEJOV. Prešovská SAD za 390-tisíc eur prepraví desiatimi linkami s použitím 9 autobusov a 12 šoférov bardejovskou mestskou dopravou 1,4 milióna cestujúcich ročne.
Tridsaťtisícovému mestu poskytuje terajšia MHD 250 spojov v pracovný a 120 spojov cez víkendový deň. Priemerná vyťaženosť jednej linky je podľa štatistiky radnice 20 cestujúcich denne.
Autori nového návrhu považujú dnešnú hromadnú dopravu v meste za nedostatočnú a chaotickú.
Funkčný
Študent piateho ročníka dopravy na Žilinskej univerzite Milan Škorupa a dopravný nadšenec, poslanec MsZ v Bardejove Milan Pilip počas augustového bardejovského jarmoku v rámci projektu Bardejovské zásahy odprezentovali návrh novej bardejovskej MHD.
„Funkčný systém MHD Bardejov“ charakterizujú ako inteligentný, jednoduchý a efektívny. Jeho cieľom je zvýšiť vnútromestskú mobilitu a znížiť záťaž centra individuálnym motorizmom.
Súčasný systém je podľa nich zlý a nespĺňa ani jeden zo základných atribútov moderného a konkurencieschopného mestského dopravného systému.
Častejšie, integrovane , taktovo
„Aby bol systém úspešný musí byť jednoduchý, zapamätateľný a použiteľný,“ hovorí Milan Škorupa, ktorý je aj autorom jedinej webovej stránky o Bardejove zameranej na turizmus a cestovný ruch.
„V porovnaní so súčasným systémom náš návrh radikálne znižuje počet liniek z desiatich na štyri, namiesto časovo chaotických intervalov, kde napríklad aj minútové časy tej istej linky sú rôzne, zavádza celodenný taktový systém, a namiesto v priemere hodinových zavádza 30-minútové intervaly odchodov autobusov zo zastávok,“ vysvetľuje.
Každá zo štyroch navrhovaných liniek spája dve protiľahlé okrajové mestské časti, prechádza centrom a základnými bodmi občianskej vybavenosti a pokrýva potreby dochádzky za prácou. Počíta s identickým vozovým parkom a miernym navýšením počtu vodičov.
Všetky linky obsluhujú tri základné body – Stanica, Dlhý rad a Nemocnica, a sú časovo synchronizované v dvoch základných prestupových uzloch Stanica a Jas.
Systém navyše počíta s integráciou MHD s regionálnou a diaľkovou verejnou dopravou, jednou z hlavných priorít je integrácia Bardejovských Kúpeľov so zvyškom mesta.
Grafický návrh novej MHD.
Uzly a intervaly
„Dva prestupové uzly sme navrhli hlavne preto, aby sa z každej mestskej časti dostal cestujúci do akejkoľvek inej časti na jeden prestup. Ten by mal trvať do piatich minút. Bardejovské Kúpele by mali byť maximálne na jeden prestup tiež prepojené so všetkými časťami mesta.“
„Pri navrhovaní sme mysleli aj na to, aby nedošlo k navyšovaniu fixných nákladov oproti dnešku. Súčasný systém za desaťročia výkonovo zvetral, zredukoval sa a neprispôsobil sa vývoju doby. Ak by zostal taký, aký pôvodne bol, podľa nás by bol paradoxne stále lepší ako ten dnešný,“ nešetrí kritikou Škorupa.
„Hodinový interval sa dnes považuje za nezmysel, navyše Bardejov sa dá prejsť za hodinu krížom krážom aj pešo. Rôzne minútové intervaly tej istej linky sú ďalší prežitok. Ekonomicky jednoduchším riešením je potom mestská taxislužba, ktorá odvezie v tomto intervale ľudí na požiadanie. Druhá vec je, že podľa nás je na Bardejov počet liniek veľmi vysoký,“ dodáva.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári