Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 15. november, 2019 | Meniny má Leopold
Nájdete nás na webe

Namiesto cesty pri ZVL ostali Prešovčanom len oči pre plač

Reálne však hrozí, že zápchy a hromženia vodičov budú v Prešove trvať ďalšie dva roky.

Na stavenisku. Cestu už mali otvoriť, situácia je kritická.Na stavenisku. Cestu už mali otvoriť, situácia je kritická.(Zdroj: Michal Frank)

Nová okružná križovatka pri ZVL, s nadjazdom a napojením na diaľnicu na Košice, mala byť realitou. Nie je. Radnica bije na poplach a nie je sama.

PREŠOV. Štátna cesta „I/68 Prešov - odbočka Škultétyho - ZVL preložka“ pre problémy so zhotoviteľmi stavby stále nie je dokončená. Pôvodne mala byť hotová v júli, po posunutí termínu v októbri. Je isté, že k tomu nedôjde.

Investorom je štát prostredníctvom Slovenskej správy ciest (SSC), zhotoviteľom stavby je Združenie HANT BA DS a ANIK. Dodávatelia stavbu nezvládli.

„V ranných špičkách je to strašne upchaté a takisto aj večer. Malo to byť hotové, ktovie kde je skutočný problém. Situácia je stále neúnosná,“ povedal vodič Roland z Prešova a nie je sám.

Primátorka: Začnite konať

Trpezlivosť došla aj radnici.

„Sme tu, pretože zajtra mala byť stavba odovzdaná do užívania a ako vidíte podľa stavebného ruchu, tak skoro to nebude. Táto stavba je problematická, všetci Prešovčania sa pýtajú, dokedy ešte, tak sme sa rozhodli urobiť stretnutie s médiami práve tu. Tento problém som považovala za veľmi vážny, keďže sama som dennodenne jazdila v problematických kolónach, ešte predtým, než som nastúpila do funkcie,“ povedala priamo pri stavenisku primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH).

Hoci mesto nie je zodpovedné za túto cestu, problém sa týka všetkých Prešovčanov. Zápchy spôsobujú aj následné kolóny v iných častiach mesta. Podľa Turčanovej sa už uskutočnili stretnutia s investorom, štátnym tajomníkom a generálnymi riaditeľmi sekcií ministerstva dopravy.

Stále sa však nič nedeje. Deň pred papierovým dátumom „otvorenia“ cesty preto zvolala primátorka tlačovku priamo na stavbe.

„Keďže sa od 2012 vo výstavbe veľmi neposunuli, chceme aj takouto formou požiadať SSC aby ukončila zmluvu s nespoľahlivou firmou, využila zimné mesiace na kvalitné verejné obstarávanie, aby sa na jar mohla spustiť kvalitná výstavba novou firmou, ktorá naozaj dokáže svoje záväzky splniť.“

V tejto chvíli totiž hrozí, že ďalšie dva, tri roky bude cesta v takom nedokončenom stave, v akom je dnes.

„Na ministerstve si uvedomujú, že je to problém a chcú hľadať riešenie. Boli sme uistení, že sa na nich pracuje. Pevne verím, že aj touto tlačovkou ich vyburcujeme k tomu, aby naozaj tie riešenia predložili a prezentovali,“ dodala Turčanová.

Zhotoviteľov stavby vymenia

Rokovaní s kompetentnými sa zúčastnil aj Štefan Kužma (SDKÚ-DS), zástupca primátorky zodpovedný za oblasť dopravy. „Musí sa nájsť nový dodávateľ. Je to jediné riešenie. Touto cestou sa vyberie aj investor. Štát tiež stratil trpezlivosť. Vidia, čo sa tu deje, stále boli len výhovorky, že sa nájdu subdodávatelia, ktorí to dokončia,“ uviedol Š. Kužma, ktorý sa stretol ešte v januári aj s terajšími zhotoviteľmi.

„Stále tvrdili , že termíny splnia, hoci nám bolo jasné, že to nie je možné. Dokonca predložili harmonogram. Ak sa využije zima, ukončí zmluva a spraví rýchle verejné obstarávanie, tak jedna plná letná sezóna by mohla na to stačiť. Dnes je reálne prestavané len niečo vyše tretiny objemu,“ doplnil.

Z vyjadrení SSC (v rámčeku) vyplýva, že investor zmluvu s terajším dodávateľom ukončí a presunie do ďalšieho obdobia, Kedy bude cesta dokončená, nie je zrejmé. Pikantné je, že pôvodne bolo združenie, ktoré uspelo v tendri, vylúčené pre podozrivo nízku cenovú ponuku. Do hry ho však vrátil Úrad pre verejné obstarávanie SR.

Slovná prestrelka

Ďurišin kontra SSC

Prešovský mestský poslanec Martin Ďurišin počas brífingu svoje strany Sieť kritizoval situáciu, ktorá nastala. Cez poslancov z ich strany bude podľa jeho slov v tejto veci v Národnej rade SR interpelovaný aj minister dopravy.

Ďurišin upozornil, že Slovenská správa ciest (SSC) predpokladala stavebné náklady v celkovej výške 41, resp 47 mil € bez DPH za „miniobchvat“ pri ZVL.

„Víťazné konzorcium ponúklo zhotovenie diela za 26,7 mil € bez DPH je to takmer o štvrtinu menšia čiastka ako boli predpokladané náklady SSC. Hneď na začiatku teda bolo každému súdnemu človeku jasné, že cena je nereálna.

Konzorcium preinvestovalo zhruba polovicu plánovaných prostriedkov ale evidentne je to všetko a podľa našich informácií údajne nemá splnené záväzky voči subdodávateľom, ktoré dosahujú vysoké čísla, údajne 3 mil €. Predpokladám, že tieto skutočnosti už rieši polícia,“ vravel Ďurišin, podľa ktorého SSC už na jar vedela a v auguste mala istotu, že termín nebude dodržaný.

Necelé štyri kilometre cesty sa bezvýsledne budujú viac ako tri roky. Preto položil Slovenskej správe ciest niekoľko otvorených otázok. Uverejňujeme ich v plnom znení a pripájame k nim aj odpovede zo strany hovorkyne SSC Zuzany Hromcovej.

Čaká SSC na októbrový zázrak? „Nie.“

Ako je možné, že zmluva je podpísaná s firmou, s ktorou už predtým mala SSC preukázateľne problémy, s firmou, ktorá nedokázala naplniť svoje záväzky z predchádzajúcich zmlúv, s firmou, ktorej SSC vypovedala predchádzajúcu zmluvu? „Za súčasného vedenia nemala SSC žiadne problémy s predmetnou firmou.“

Ako chce investor - SSC stavbu dofinancovať? Neuvažuje o zrušení zmluvy a uplatnení sankcií? Ako naloží so zábezpekou a zádržným?

„SSC pravdepodobne zmluvu ukončí, sankcie budú uložené podľa podmienok zmluvy, rovnako aj so zábezpekou a zádržným bude naložené podľa podmienok zmluvy. Projekt plánujeme fázovať do nového operačného programu OPII.“

Má to byť investícia do našej budúcnosti alebo do nejakého vrecka? „Samozrejme do budúcnosti.“

frk

ANKETA

Čo hovoria Prešovčania

Situácii k nedokončenej štátnej komunikácie na kruhovom objazde pri ZVL sa vyjadrili prešovskí vodiči.

Miloš Jakab

Táto cesta mala byť už dávno dokončená. Pracujem vo firme v jej susedstve. Denne prechádzam týmto kruhovým objazdom, či už šofér, alebo ako chodec. Pre chodcov je veľmi zložité prejsť cez túto nedokončenú cestu. Dochádza tu k haváriám, párkrát sme to zažili. Hlavne dni po víkende sú komplikované, vznikajú zápchy a dostať sa do firmy je často problém. Situácia je tlá, musí sa riešiť. „

Peter

„Mne to spôsobuje značné komplikácie, hlavne ráno a poobede. Keby sa chcelo, dalo sa to dokončiť oveľa skôr. Bol som v Budapešti, opravovali tam električkovú trať a robili to cez noc. Tuto sa nerobí ani cez deň.“

Rado Kreheľ

„Tak či tak táto križovatka dopravu v Prešove nevyrieši. Aj keby táto cesta bola hotová, všetko sa to zastaví na križovatke Obrancov mieru - Levočská. Pomohla by však aspoň v niečom, že by sa zrýchlil výpust smerom na Košice.“

frk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  3. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  4. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  6. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  7. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  9. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  10. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  1. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  2. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  4. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  5. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  6. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  7. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  8. Zdarma doživotně radary a zľava 23 % na autokamery Mio MiVue 731
  9. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  10. Zo staršieho domu moderné sídlo pre mladú rodinku
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 8 729
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 8 463
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 7 643
  4. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 6 764
  5. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 6 612
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 518
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 086
  8. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 880
  9. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 5 168
  10. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 4 307

Neprehliadnite tiež

Športový piatok na východe - servis výsledkov a faktov

Ako sa skončili zápasy a podujatia v rôznych športoch. Priebehy online.

Utopené ženy boli dušou rožňavského útulku. Obetovali mu všetok čas

Zomreli pri snahe zachrániť ohrozené psy v Revúcej.

V revúckom útulku ohrozovala zvieratá stúpajúca hladina vody.

Dopravná nehoda v Hozelci si vyžiadala život dôchodcu

Popradčan zraneniam v nemocnici podľahol.

Polícia vyzýva občanov, aby im akékoľvek informácie o dopravnej nehode nahlásili.

Pozrite si unikátne zábery z Vranova v novembri 1989

Nežná revolúcia bola aj v meste nad Topľou.

Nežná revolúcia vo Vranove nad Topľou.

Hlavné správy zo Sme.sk

Karel Schwarzenberg
CYNICKÁ OBLUDA

Prostáčik Kuffa

Pán Kuffa verí, že kotlebovci nie sú fašisti a myslia to so svetom dobre. Akurát, že on uverí hocijakej blbosti.

KOMENTÁR EDUARDA ŽITŇANSKÉHO

Trpké víťazstvo Roberta Fica

Zhoršenie podnikateľského prostredia sa tak týka všetkých.

Eduard Žitňanský

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop