Korzár logo Korzár Prešov
Štvrtok, 17. august, 2017 | Meniny má Milica

Namiesto cesty pri ZVL ostali Prešovčanom len oči pre plač

Reálne však hrozí, že zápchy a hromženia vodičov budú v Prešove trvať ďalšie dva roky.

Na stavenisku. Cestu už mali otvoriť, situácia je kritická.(Zdroj: Michal Frank)

Nová okružná križovatka pri ZVL, s nadjazdom a napojením na diaľnicu na Košice, mala byť realitou. Nie je. Radnica bije na poplach a nie je sama.

PREŠOV. Štátna cesta „I/68 Prešov - odbočka Škultétyho - ZVL preložka“ pre problémy so zhotoviteľmi stavby stále nie je dokončená. Pôvodne mala byť hotová v júli, po posunutí termínu v októbri. Je isté, že k tomu nedôjde.

Investorom je štát prostredníctvom Slovenskej správy ciest (SSC), zhotoviteľom stavby je Združenie HANT BA DS a ANIK. Dodávatelia stavbu nezvládli.

„V ranných špičkách je to strašne upchaté a takisto aj večer. Malo to byť hotové, ktovie kde je skutočný problém. Situácia je stále neúnosná,“ povedal vodič Roland z Prešova a nie je sám.

Primátorka: Začnite konať

Trpezlivosť došla aj radnici.

„Sme tu, pretože zajtra mala byť stavba odovzdaná do užívania a ako vidíte podľa stavebného ruchu, tak skoro to nebude. Táto stavba je problematická, všetci Prešovčania sa pýtajú, dokedy ešte, tak sme sa rozhodli urobiť stretnutie s médiami práve tu. Tento problém som považovala za veľmi vážny, keďže sama som dennodenne jazdila v problematických kolónach, ešte predtým, než som nastúpila do funkcie,“ povedala priamo pri stavenisku primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH).

Hoci mesto nie je zodpovedné za túto cestu, problém sa týka všetkých Prešovčanov. Zápchy spôsobujú aj následné kolóny v iných častiach mesta. Podľa Turčanovej sa už uskutočnili stretnutia s investorom, štátnym tajomníkom a generálnymi riaditeľmi sekcií ministerstva dopravy.

Stále sa však nič nedeje. Deň pred papierovým dátumom „otvorenia“ cesty preto zvolala primátorka tlačovku priamo na stavbe.

„Keďže sa od 2012 vo výstavbe veľmi neposunuli, chceme aj takouto formou požiadať SSC aby ukončila zmluvu s nespoľahlivou firmou, využila zimné mesiace na kvalitné verejné obstarávanie, aby sa na jar mohla spustiť kvalitná výstavba novou firmou, ktorá naozaj dokáže svoje záväzky splniť.“

V tejto chvíli totiž hrozí, že ďalšie dva, tri roky bude cesta v takom nedokončenom stave, v akom je dnes.

„Na ministerstve si uvedomujú, že je to problém a chcú hľadať riešenie. Boli sme uistení, že sa na nich pracuje. Pevne verím, že aj touto tlačovkou ich vyburcujeme k tomu, aby naozaj tie riešenia predložili a prezentovali,“ dodala Turčanová.

Zhotoviteľov stavby vymenia

Rokovaní s kompetentnými sa zúčastnil aj Štefan Kužma (SDKÚ-DS), zástupca primátorky zodpovedný za oblasť dopravy. „Musí sa nájsť nový dodávateľ. Je to jediné riešenie. Touto cestou sa vyberie aj investor. Štát tiež stratil trpezlivosť. Vidia, čo sa tu deje, stále boli len výhovorky, že sa nájdu subdodávatelia, ktorí to dokončia,“ uviedol Š. Kužma, ktorý sa stretol ešte v januári aj s terajšími zhotoviteľmi.

„Stále tvrdili , že termíny splnia, hoci nám bolo jasné, že to nie je možné. Dokonca predložili harmonogram. Ak sa využije zima, ukončí zmluva a spraví rýchle verejné obstarávanie, tak jedna plná letná sezóna by mohla na to stačiť. Dnes je reálne prestavané len niečo vyše tretiny objemu,“ doplnil.

Z vyjadrení SSC (v rámčeku) vyplýva, že investor zmluvu s terajším dodávateľom ukončí a presunie do ďalšieho obdobia, Kedy bude cesta dokončená, nie je zrejmé. Pikantné je, že pôvodne bolo združenie, ktoré uspelo v tendri, vylúčené pre podozrivo nízku cenovú ponuku. Do hry ho však vrátil Úrad pre verejné obstarávanie SR.

Slovná prestrelka

Ďurišin kontra SSC

Prešovský mestský poslanec Martin Ďurišin počas brífingu svoje strany Sieť kritizoval situáciu, ktorá nastala. Cez poslancov z ich strany bude podľa jeho slov v tejto veci v Národnej rade SR interpelovaný aj minister dopravy.

Ďurišin upozornil, že Slovenská správa ciest (SSC) predpokladala stavebné náklady v celkovej výške 41, resp 47 mil € bez DPH za „miniobchvat“ pri ZVL.

„Víťazné konzorcium ponúklo zhotovenie diela za 26,7 mil € bez DPH je to takmer o štvrtinu menšia čiastka ako boli predpokladané náklady SSC. Hneď na začiatku teda bolo každému súdnemu človeku jasné, že cena je nereálna.

Konzorcium preinvestovalo zhruba polovicu plánovaných prostriedkov ale evidentne je to všetko a podľa našich informácií údajne nemá splnené záväzky voči subdodávateľom, ktoré dosahujú vysoké čísla, údajne 3 mil €. Predpokladám, že tieto skutočnosti už rieši polícia,“ vravel Ďurišin, podľa ktorého SSC už na jar vedela a v auguste mala istotu, že termín nebude dodržaný.

Necelé štyri kilometre cesty sa bezvýsledne budujú viac ako tri roky. Preto položil Slovenskej správe ciest niekoľko otvorených otázok. Uverejňujeme ich v plnom znení a pripájame k nim aj odpovede zo strany hovorkyne SSC Zuzany Hromcovej.

Čaká SSC na októbrový zázrak? „Nie.“

Ako je možné, že zmluva je podpísaná s firmou, s ktorou už predtým mala SSC preukázateľne problémy, s firmou, ktorá nedokázala naplniť svoje záväzky z predchádzajúcich zmlúv, s firmou, ktorej SSC vypovedala predchádzajúcu zmluvu? „Za súčasného vedenia nemala SSC žiadne problémy s predmetnou firmou.“

Ako chce investor - SSC stavbu dofinancovať? Neuvažuje o zrušení zmluvy a uplatnení sankcií? Ako naloží so zábezpekou a zádržným?

„SSC pravdepodobne zmluvu ukončí, sankcie budú uložené podľa podmienok zmluvy, rovnako aj so zábezpekou a zádržným bude naložené podľa podmienok zmluvy. Projekt plánujeme fázovať do nového operačného programu OPII.“

Má to byť investícia do našej budúcnosti alebo do nejakého vrecka? „Samozrejme do budúcnosti.“

frk

ANKETA

Čo hovoria Prešovčania

Situácii k nedokončenej štátnej komunikácie na kruhovom objazde pri ZVL sa vyjadrili prešovskí vodiči.

Miloš Jakab

Táto cesta mala byť už dávno dokončená. Pracujem vo firme v jej susedstve. Denne prechádzam týmto kruhovým objazdom, či už šofér, alebo ako chodec. Pre chodcov je veľmi zložité prejsť cez túto nedokončenú cestu. Dochádza tu k haváriám, párkrát sme to zažili. Hlavne dni po víkende sú komplikované, vznikajú zápchy a dostať sa do firmy je často problém. Situácia je tlá, musí sa riešiť. „

Peter

„Mne to spôsobuje značné komplikácie, hlavne ráno a poobede. Keby sa chcelo, dalo sa to dokončiť oveľa skôr. Bol som v Budapešti, opravovali tam električkovú trať a robili to cez noc. Tuto sa nerobí ani cez deň.“

Rado Kreheľ

„Tak či tak táto križovatka dopravu v Prešove nevyrieši. Aj keby táto cesta bola hotová, všetko sa to zastaví na križovatke Obrancov mieru - Levočská. Pomohla by však aspoň v niečom, že by sa zrýchlil výpust smerom na Košice.“

frk

Neprehliadnite tiež

Primátora Popradu pre alkohol za volantom prokuratúra zatiaľ nerieši

Nemá uznesenie o začatí trestného stíhania.

Parkovné vyberajú protizákonne. Starosta nemieni prestať

Pri vodnej nádrži prekvitá parkovacia partizánčina. Bez opory v zákonoch.

Cyklisti kritizujú cyklotrasu z Popradu do Slovenského raja

Podľa cykloznačkára je v poriadku, pre horské bicykle by nemala byť problémom.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nemajú nič, čo si nedopestujú. Život na lazoch je zložitý

Čo sa kachliar z Brdárky naučil od Siouxov.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

KOMENTÁRE

Politiku som si predstavovala inak

Dnes je politika, ak poviete, že ubližovať ľuďom pre inakosť nie je v poriadku.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 368
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 070
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 768
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 569
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 428
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 187
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 129
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 041
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 005
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 004

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop