Kráčajú s dobou. Žiaci ich prijali s nadšením, viac sa zameriavajú na technológie, ktoré sú k životu i profesii nevyhnutné. Učitelia im pripravili jedinečné učebné materiály, reagujú na aktuálne potreby trhu práce. Škola má i vynikajúce technologické vybavenie.
PREŠOV. Vychovať učiteľov, preškoliť ich na nové technológie a ukázať žiakom nové možnosti výučby. To boli hlavné ciele, ktoré si stanovila ZŠ Mirka Nešpora pri svojom projekte zameranom na inováciu výučby.
V súčasnosti má 425 žiakov, v projekte sa zamerali na 183 žiakov 2. stupňa.
Jedinečné technologické vybavenie
Dvanásti pedagógovia boli zaškolení a následne pripravili nové pomôcky a manuály.
Hlavný záber bol na anglický jazyk (6 učiteľov) a prírodovedné predmety (6 učiteľov).
V rámci angličtiny sa napríklad pri tvorbe zamerali najmä na región a Prešov, materiály prinášajú poznatky v pútavejšej forme napríklad o historických pamiatkach Prešova, o osobnostiach, ale i o tradičnom jedle.
Škola zaškoľovala svojich pedagógov tiež v práci s novými technológiami.
„Čo bolo pre nás v rámci projektu zaujímavé, to bolo i vybavenie - 3 interaktívne tabule, 17 dotykových počítačov, ktoré sú u mladých veľmi obľúbené. V tom sme asi jediní, čo sa týka základných škôl v Prešove. Tiež bola škola vybavená rôznych technickými vecami – tlačiareň, fotoaparát a ďalšie,“ vymenoval projektový manažér a učiteľ angličtiny Ladislav Klein.
Na každú triedu špecificky
Každý pedagóg si po vyškolení pripravil digitálnu pomôcku, zväčša šlo o interaktívne prezentácie, ku ktorým boli spracované metodiky.
Pri ich tvorení sa bral ohľad na úroveň jednotlivých ročníkov, učebné osnovy. A nielen to. Pripravovali ich doslova „na mieru“.
„Učitelia tvorili pre svoje konkrétne triedy, vedia, aké sú požiadavky na ktorého žiaka, aká úroveň, čo bola jedna z obrovských výhod,“ zhodnotil Klein.
V tom je napríklad benefit týchto pracovných zošitov oproti materiálom vydávaným celoplošne.
Prihliadali aj na podnety zo strany žiakov.
„Vytvorili sme pracovné zošity, ktoré boli odskúšané a na základe spätnej väzby sa v tomto období robí dotlač, spolu s podnetmi zmenenými a doplnenými po konzultácii so žiakmi,“ zhodnotil riaditeľ školy Jaroslav Bizub.
Bez problémov sa to nezaobišlo
Spoluautorkou myšlienky a projektovou manažérkou bola tiež Iveta Baranová. Ako potvrdila, škola musela počas trvania bojovať i s neočakávanými problémami.
Projekt trval dlhšie ako sa predpokladalo, od októbra 2012 do októbra 2015. K predĺženiu prispel audit Európskej komisie.
„Museli sme projekt pozastaviť a z 24-mesačného sa stal 36-mesačný, čo je veľmi ťažké uprostred vzdelávania,“ potvrdila Baranová
. Napriek tomu sa však i vďaka aktivite zo strany pedagógov podarilo projekt načas ukončiť. „Pomôcky sú vizitkou kvality a kvalitného personálu školy,“ zhodnotila Iveta Baranová.
Spätná väzba? Pozitívna
Reakcie zo strany žiakov boli vraj nanajvýš pozitívne.
„Žiaci sú zručnejší v nových technológiách, určite uprednostnili výučbu novými metódami, radi by sa ňou chceli vzdelávať aj častejšie. Samozrejme, nemôžeme vynechávať klasickú, ale určite ju vyhľadávajú,“ zhodnotil riaditeľ.
Podľa jeho slov sa to pretavilo i do celkových výsledkov.
Financovanie bolo prostredníctvom nenávratného finančného prostriedku vo výške 217-tisíc eur, spolufinancovanie školy bolo vo výške 5 %, teda vyše 11-tisíc eur.
Svoje know-how si na ZŠ Mirka Nešpora nenechávajú len pre seba. Ako potvrdil riaditeľ, materiály budú i na webe, čiže to môže byť inšpirácia aj pre ostatné školy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári