Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 11. december, 2017 | Meniny má Hilda
Pridajte si svoje mesto

Na výstavbu rýchlostnej cesty na hranicu s Poľskom štát nemá peniaze

Projektová príprava cesty napriek tomu pokračuje.

Cesty sú vyťažené. Odľahčiť dopravu má nová komunikácia R4.(Zdroj: ilustračné - iv)

Ministerstvo dopravy nemôže použiť na výstavbu úsekov rýchlostnej cesty R4 medzi Prešovom a hranicou s Poľskom ani zdroje z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Projektová príprava rýchlostnej cesty napriek tomu pokračuje.

PREŠOVSKÝ KRAJ. Na výstavbu úsekov rýchlostnej cesty R4 od Prešova k hranici s Poľskom štát nemá peniaze.

Ministerstvo dopravy na to nemôže použiť ani zdroje z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.

Peniaze na diaľnice z tohto programu sú už určené na rozostavané, časovo rozdelené alebo rozsúťažené úseky, a ani prostriedky na rýchlostné cesty na výstavbu R4 nestačia.

Projektová príprava rýchlostnej cesty napriek tomu pokračuje.

Hádžu to na novú vládu

"Nová vláda bude musieť vyriešiť problém s financovaním úsekov, ktoré nie sú finančne kryté," informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Budovanie R4 patrí medzi širšie, ale nie hlavné priority rezortu.

"Postup výstavby vždy závisí od zabezpečenia rozpočtových zdrojov, ako aj stavu projektovej prípravy. Ministerstvo dopravy aktuálne hľadá spôsoby, ako čo najviac zdynamizovať výstavbu na jednotlivých úsekoch. Hovoriť o termínoch výstavby by bolo predčasné, keďže najprv je potrebné nájsť zdroje na ďalšiu prípravu a výstavbu," uviedol Kóňa.

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. predpokladala, že s výstavbou šiestich úsekov R4 z Prešova cez Kapušany, Hanušovce nad Topľou, Svidník až na hranicu s Poľskom sa začne postupne v rokoch 2016 až 2020.

Štúdia realizovateľnosti pre R4 od Kapušian k poľskej hranici bola dodaná koncom minulého roka.

Odhadované náklady na stavbu ťahu R4 Kapušany - hranica s Poľskom v dĺžke zhruba 60 kilometrov sú 468 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.

Via Carpatia by pomohla málo rozvinutým regiónom

Plánovaná severná časť R4 s už fungujúcim úsekom D1 medzi Prešovom a Košicami a južnou časťou R4 k hranici s Maďarskom by mali byť súčasťou zvažovaného rýchlostného cestného koridoru Via Carpatia.

Ten má prepojiť sedem členských krajín Európskej únie zo severu na juh, od Baltského k Egejskému moru. Ide o trasu Klajpeda - Kaunas (Litva) - Bialystok - Lublin - Rzeszów (Poľsko) - Prešov - Košice (SR) - Miskolc - Debrecín (Maďarsko) - Oradea - Arad - Timisoara - Lugoj - Calafat (Rumunsko) - Sofia (Bulharsko) - Solún (Grécko).

Z Lugoja vedie odbočka cez Sibiu, Pitesti a Bukurešť do Konstanty pri Čiernom mori a zo Sofie cez Plovdiv do Svilengradu pri hranici s Tureckom.

Predseda parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti a podpredseda KDH Ján Hudacký tvrdí, že cestný koridor Via Carpatia pomôže spojiť málo rozvinuté regióny krajín strednej a juhovýchodnej Európy.

Zlá dopravná infraštruktúra v týchto regiónoch podľa poslanca výrazne obmedzuje mobilitu ľudí a prepravu tovarov, čo má vážne dopady na ich ekonomický rozvoj, nové investície a zamestnanosť.

"Neschopnosťou a nezáujmom súčasnej slovenskej vlády je dôležitá časť R4 od hranice s Poľskom až po Prešov, vrátane jeho severného obchvatu, stále len vo fáze prípravy," vyhlásil Hudacký.

"Predmetný koridor sa síce nenachádza na zozname deviatich prioritných európskych koridorov, ale jednotlivé úseky na tejto trase sa už realizujú," uviedol Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie (EK) na Slovensku.

Investori aj turizmus

Dokončenie tohto prepojenia v rámci transeurópskej siete TEN-T sa predpokladá predbežne v roku 2050.

Ministerstvo dopravy očakáva, že cestné prepojenie Via Carpatia zlepší dostupnosť a životné podmienky obyvateľov zaťažených cestnou dopravou a umožní ľahšiu prepravu osôb a tovarov.

Ide o najvýchodnejšie severojužné prepojenie v EÚ zväčša pozdĺž schengenskej hranice. Môže zvýšiť aj záujem investorov o tieto regióny a turizmus

"Každý štát, ktorého územím toto cestné prepojenie prechádza, má definované množstvo priorít v cestnej infraštruktúre a záleží na jeho prioritách a finančných možnostiach, kedy prikročí k ich realizácií," poznamenal Kóňa.

Južná časť R4 sa na hranici s Maďarskom pri Hidasnémeti napája na štátnu cestu č. 3 do Miskolca. Maďari plánujú na trase koridoru k hranici so SR vybudovať diaľnicu M30.

Postavený úsek tejto diaľnice sa južne od Miskolca pripája k diaľnici M3 vedúcej z Budapešti cez sever Maďarska k hraniciam s Ukrajinou. Na východe sa od M3 odpája časť diaľnice M35 k Debrecínu pri hraniach s Rumunskom.

Cesta I. triedy č. 73 sa za Vyšným Komárnikom (povedie tadiaľ severná časť R4) na hranici s Poľskom pri Barwinku napája na štátnu cestu č. 9 do Rzeszówa.

Ďalej pokračuje ako cesta č. 19 až do Bialystoku na severovýchode Poľska a plánovaná je rýchlostná cesta S19.

Neprehliadnite tiež

Pašku mal CT protest traumatizovať. Žaluje politikov, pýta si peniaze

Tvrdí, že protestujúci pod jeho oknami hrubo narušili súkromie jeho rodiny.

Ladislav Ščurko už chodiť k psychiatričke nemusí

Hokejista sa vrátil na súd, ktorý ho kedysi poslal za vraždu za mreže.

Zimnú údržbu KVP rozdelilo, zákazku dostali dve firmy

Medzi dodávateľmi je aj firma, pre ktorú je mestská časť v hľadáčiku polície.

Podjazd košickom pri katastri skúmajú, čaká sa na posudky

Roky zanedbaný a nefunkčný podchod by mali zrekonštruovať.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 19 017
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 939
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 996
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 134
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 461
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 000
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 982
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 743
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 611
  10. Slováci triedia lepšie 1 212

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop