Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 16. august, 2017 | Meniny má Leonard

Na výstavbu rýchlostnej cesty na hranicu s Poľskom štát nemá peniaze

Projektová príprava cesty napriek tomu pokračuje.

Cesty sú vyťažené. Odľahčiť dopravu má nová komunikácia R4.(Zdroj: ilustračné - iv)

Ministerstvo dopravy nemôže použiť na výstavbu úsekov rýchlostnej cesty R4 medzi Prešovom a hranicou s Poľskom ani zdroje z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Projektová príprava rýchlostnej cesty napriek tomu pokračuje.

PREŠOVSKÝ KRAJ. Na výstavbu úsekov rýchlostnej cesty R4 od Prešova k hranici s Poľskom štát nemá peniaze.

Ministerstvo dopravy na to nemôže použiť ani zdroje z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.

Peniaze na diaľnice z tohto programu sú už určené na rozostavané, časovo rozdelené alebo rozsúťažené úseky, a ani prostriedky na rýchlostné cesty na výstavbu R4 nestačia.

Projektová príprava rýchlostnej cesty napriek tomu pokračuje.

Hádžu to na novú vládu

"Nová vláda bude musieť vyriešiť problém s financovaním úsekov, ktoré nie sú finančne kryté," informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Budovanie R4 patrí medzi širšie, ale nie hlavné priority rezortu.

"Postup výstavby vždy závisí od zabezpečenia rozpočtových zdrojov, ako aj stavu projektovej prípravy. Ministerstvo dopravy aktuálne hľadá spôsoby, ako čo najviac zdynamizovať výstavbu na jednotlivých úsekoch. Hovoriť o termínoch výstavby by bolo predčasné, keďže najprv je potrebné nájsť zdroje na ďalšiu prípravu a výstavbu," uviedol Kóňa.

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. predpokladala, že s výstavbou šiestich úsekov R4 z Prešova cez Kapušany, Hanušovce nad Topľou, Svidník až na hranicu s Poľskom sa začne postupne v rokoch 2016 až 2020.

Štúdia realizovateľnosti pre R4 od Kapušian k poľskej hranici bola dodaná koncom minulého roka.

Odhadované náklady na stavbu ťahu R4 Kapušany - hranica s Poľskom v dĺžke zhruba 60 kilometrov sú 468 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.

Via Carpatia by pomohla málo rozvinutým regiónom

Plánovaná severná časť R4 s už fungujúcim úsekom D1 medzi Prešovom a Košicami a južnou časťou R4 k hranici s Maďarskom by mali byť súčasťou zvažovaného rýchlostného cestného koridoru Via Carpatia.

Ten má prepojiť sedem členských krajín Európskej únie zo severu na juh, od Baltského k Egejskému moru. Ide o trasu Klajpeda - Kaunas (Litva) - Bialystok - Lublin - Rzeszów (Poľsko) - Prešov - Košice (SR) - Miskolc - Debrecín (Maďarsko) - Oradea - Arad - Timisoara - Lugoj - Calafat (Rumunsko) - Sofia (Bulharsko) - Solún (Grécko).

Z Lugoja vedie odbočka cez Sibiu, Pitesti a Bukurešť do Konstanty pri Čiernom mori a zo Sofie cez Plovdiv do Svilengradu pri hranici s Tureckom.

Predseda parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti a podpredseda KDH Ján Hudacký tvrdí, že cestný koridor Via Carpatia pomôže spojiť málo rozvinuté regióny krajín strednej a juhovýchodnej Európy.

Zlá dopravná infraštruktúra v týchto regiónoch podľa poslanca výrazne obmedzuje mobilitu ľudí a prepravu tovarov, čo má vážne dopady na ich ekonomický rozvoj, nové investície a zamestnanosť.

"Neschopnosťou a nezáujmom súčasnej slovenskej vlády je dôležitá časť R4 od hranice s Poľskom až po Prešov, vrátane jeho severného obchvatu, stále len vo fáze prípravy," vyhlásil Hudacký.

"Predmetný koridor sa síce nenachádza na zozname deviatich prioritných európskych koridorov, ale jednotlivé úseky na tejto trase sa už realizujú," uviedol Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie (EK) na Slovensku.

Investori aj turizmus

Dokončenie tohto prepojenia v rámci transeurópskej siete TEN-T sa predpokladá predbežne v roku 2050.

Ministerstvo dopravy očakáva, že cestné prepojenie Via Carpatia zlepší dostupnosť a životné podmienky obyvateľov zaťažených cestnou dopravou a umožní ľahšiu prepravu osôb a tovarov.

Ide o najvýchodnejšie severojužné prepojenie v EÚ zväčša pozdĺž schengenskej hranice. Môže zvýšiť aj záujem investorov o tieto regióny a turizmus

"Každý štát, ktorého územím toto cestné prepojenie prechádza, má definované množstvo priorít v cestnej infraštruktúre a záleží na jeho prioritách a finančných možnostiach, kedy prikročí k ich realizácií," poznamenal Kóňa.

Južná časť R4 sa na hranici s Maďarskom pri Hidasnémeti napája na štátnu cestu č. 3 do Miskolca. Maďari plánujú na trase koridoru k hranici so SR vybudovať diaľnicu M30.

Postavený úsek tejto diaľnice sa južne od Miskolca pripája k diaľnici M3 vedúcej z Budapešti cez sever Maďarska k hraniciam s Ukrajinou. Na východe sa od M3 odpája časť diaľnice M35 k Debrecínu pri hraniach s Rumunskom.

Cesta I. triedy č. 73 sa za Vyšným Komárnikom (povedie tadiaľ severná časť R4) na hranici s Poľskom pri Barwinku napája na štátnu cestu č. 9 do Rzeszówa.

Ďalej pokračuje ako cesta č. 19 až do Bialystoku na severovýchode Poľska a plánovaná je rýchlostná cesta S19.

Neprehliadnite tiež

Primátor Popradu šoféroval opitý

Pri dychovej skúške mal mať 1,35 promile alkoholu.

Košice majú miesto duchov, aké inde na Slovensku nenájdete

Schátrané mlyny so silom sú výnimočné v rámci strednej Európy.

3D maľba skončila najprv pri WC a napokon v sklade magistrátu

Zázračnú roklinu so zajačikom už zrejme v Košiciach neuvidia.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Plavčan vo štvrtok skončí, Danko si dal čas na premýšľanie

Predseda SNS hovorí o potrebe obnoviť dôveru v koalícii.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

DOMOV

Reportér Týždňa: Videl som, ako Fico Danka prekvapil a rozčúlil

Magušin sa s Dankom rozprával počas Ficovej tlačovky.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 22 953
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 392
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 428
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 328
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 986
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 874
  7. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 802
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 680
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 672

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop