Rýchlostný obchvat má mesto Svidník od roku 2010. Nákladiaky s nebezpečnými látkami cezeň nemohli prechádzať pre zdroj pitnej vody a jazdili ďalej mestom. Dopravné značenie upravili len nedávno, cez Svidník viac nepôjdu.
SVIDNÍK. Na cestnom obchvate mesta Svidník mali zákaz vjazdu cisterny a nákladné vozidlá prevážajúce nebezpečný náklad. Vstup im povolili až po niekoľkých rokoch. Cez mesto už viac prechádzať nebudú.
O dva mesiace ubehne päť rokov, odkedy obchvat Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uviedla do prevádzky.
Obchvat dlhý 4,6 kilometra stavali tri roky.
Vodovod napojili na iný zdroj
Po odovzdaní obchvatu vyvstali problémy pre zdroj pitnej vody. „Zákaz vyplynul z posudzovania vplyvov na životné prostredie. Celé konanie trvá dlho, má určité termíny,“ informoval vedúci odboru výstavby, dopravy, životného prostredia a regionálneho rozvoja Mestského úradu vo Svidníku Ľuboš Čepan na začiatku riešenia situácie.
Pre hrozbu kontaminácie rieky Ladomírka bolo nutné zmeniť pravidlá upravujúce ochranu vodných zdrojov v okolí Svidníka.
Riešenie prinieslo napojenie na vodovod Medzianky zo Stariny. Situácia sa zlepšila v apríli provizórnym riešením.
„V apríli tohto roku sa umožnilo cisternám a kamiónom s nebezpečnými látkami prechádzať cez obchvat,“ uviedla PR manažérka MsÚ Kristína Tchirová.
Mesto muselo požiadať o zmenu určenia nejasného značenia. Problém vyriešili pred mesiacom novým.
Schvaľovalo ho ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť po odsúhlasení projektovej dokumentácie urobila zmenu.
Zákaz na obchvate zrušili a zároveň vyznačili zákaz vjazdu do mesta. Platí pre všetky vozidlá nad 12 ton s výnimkou dopravnej obsluhy. Cieľom je dostať úplne ťažkú tranzitnú prepravu z centra mesta.
Zmenu žiadal aj mestský exposlanec
Bývalý mestský poslanec Vladislav Sluk na problém sústavne upozorňoval svidnícku radnicu už v minulom volebnom období.
„Aj po otvorení cestného obchvatu smerom na Duklu sú naši občania často svedkami prejazdu ťažkých kamiónov, nákladných automobilov naložených drevom a cisterien s nebezpečným nákladom celým centrom mesta.“
Ich prechod mestom bol podľa neho nebezpečný. „Okrem toho, že ničia cestu, robia hluk a smog, prehusťujú a spomaľujú dopravu, sú aj veľkým rizikom zamorenia pri havárii. Ide o zdĺhavý proces, no nejde len o pitnú vodu. V prípade, že nastane chemická havária, bude to v meste podstatne horšie,“ tvrdil.
Podobne to trápilo občanov. „Kamióny stále jazdia cez Svidník aj v nočných hodinách. Načo bol teda vybudovaný obchvat?“ pýtal sa Marián Martinec.
Svidníčania sú za obchvat vďační až teraz, keď sa im nákladiaky podarilo presmerovať mimo mesta.
„Donedávna sa mohli cisterny a kamióny s nebezpečnými látkami presúvať smerom na Poľsko len cez mesto Svidník. Zrušenie ochranného pásma a zmena značenia umožnila presun cez obchvat,“ dodáva Tchirová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári