Vo štvrtok investor, teda prešovská župa, oficiálne odovzdala do užívania komunikáciu III. triedy č. 06815 na Kuzmányho ulici. Stavba stála 1,3 milióna eur, hoci sa predpokladal náklad za vyše 1,8 milióna. Tristo metrov dlhého úseku sa Prešovčania dočkali po dlhých 15 rokoch od dostavby Rusínskej ulice. Už v tom čase sa totiž plánovalo vybudovanie spojnice medzi Sekčovom a centrom mesta.
PREŠOV. Komunikácia na Kuzmányho bola v skúšobnej prevádzke od piatku minulého týždňa, lebo dopravní technici zosúlaďovali svetelnú signalizáciu na križovatkách.
Dopravu však riadila aj polícia. Pravdepodobne sa ešte nejaký čas budú musieť vodiči obrniť trpezlivosťou, kým bude nastavenie presnejšie.
S dostavbou komunikácie totiž súvisela aj rekonštrukcia križovatky Východná- Rusínska, ktorú financovala Slovenská správa ciest (SSC) a menil sa tam signálny plán. Tiež na križovatke na Čiernom moste.
Pomôže každý meter cesty
„Tento úsek síce nepomôže vyriešiť dopravný problém v Prešove, ale pomôže každý jeden meter cesty. Na to, aby táto investícia mala význam, potrebujeme ešte doriešiť prestavbu križovatky Rusínska a Armádneho generála Svobodu a tým aj zmenu svetelnej signalizácie. Keďže došlo k zámene ciest medzi nami a SSC a bola zaradená do I. kategórie pod číslom I/20, mal by do prestavby investovať štát. Verím, že sa to podarí na budúci rok,“ zdôraznil predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík.
Podľa riaditeľa Správy a údržby ciest prešovskej župy Vladimíra Kozáka, odteraz budú môcť Prešovčania prejsť cez Kuzmányho či už pôjdu z Vranova, Popradu alebo z Košíc.
Uvoľnia sa tak priľahlé ulice a prejazd bude o niečo rýchlejší.
Výjazd na Čierny most. Signalizácia sa ešte vylaďuje, preto dopravu riadili policajti. Foto k článku: AKO
Treba dokončiť križovatku pri ZVL
Prešov má však viac dopravných problémov, ktoré spolu súvisia. Aby bola doprava naozaj plynulá, nutne potrebuje vyriešiť dostavbu okružnej križovatky pri ZVL s prepojením na Škultétyho ulicu a Nábrežnú komunikáciu.
Tú spoločnosť Hant BA DS. a.s. nedostavala a SSC s ňou ukončila zmluvu. Teraz rezortné ministerstvo hľadá nové, rýchle riešenie na dostavbu.
„V podstate čakáme na rozhodnutie mesta, či vyhlási mimoriadnu situáciu, aby sme mohli začať konať. Sme na to pripravení a rozhodnutie padne v najbližších dňoch. Chceme pomôcť Prešovu odľahčiť zložitú dopravnú situáciu,“ povedal štátny tajomník ministerstva dopravy a regionálneho rozvoja Viktor Stromček, ktorý bol vo štvrtok pri otvorení prejazdu cez Kuzmányho ulicu a plánoval sa zúčastniť aj zasadnutia krízového štábu na prešovskej radnici, ale len ako pozorovateľ.
Stavba na Kuzmányho trvala 1,5 roka
Dodávateľom stavby bola spoločnosť Doprastav. Zmluvu o dielo podpísali v júli 2014 v celkovej hodnote 1,3 milióna eur. Dokončenie bolo plánované na október 2015. Mierne sa však zdržalo a dôvodom bolo súbežné dielo SSC a to spomínaná križovatka Rusínska- Východná, ktorá sa však mala dokončiť až v decembri.
„Dodávateľom oboch stavieb bol Doprastav a ja som rád, že sa im podarilo dokončiť ich súčasne,“ konštatoval prešovský župan Peter Chudík .
Stavba komunikácie bola rozčlenená do 38 stavebných objektov. Výstavba úseku zahŕňala okrem úpravy cesty aj rozšírenie mosta nad železničnou traťou, chodníky a cyklistické pruhy, výstavbu protihlukovej steny a rekonštrukciu verejného osvetlenia.
Majetkové vysporiadanie sa ťahalo sedem rokov
Župa ho začala riešiť v roku 2007. V marci 2009 samosprávny kraj a mesto podpísali dohodu, podľa ktorej si rozdelili vysporiadanie majetkových vzťahov.
Mesto Prešov malo vysporiadať pozemky štátu v správe prešovskej fakultnej nemocnice, Slovenského pozemkového fondu, Obvodného úradu v Prešove, Železníc SR, Výskumného ústavu pôdoznalectva a ochrany prírody, jedného súkromného vlastníka a mestské parcely.
Samosprávny kraj sa zaviazal vysporiadať pozemky šiestich súkromných vlastníkov. Samosprávny kraj ukončil majetkové vysporiadanie v roku 2012 a vynaložil na to 700-tisíc eur a tak sa cena stavby vyšplhala na celkových 2,7 milióna eur.
Mesto Prešov ukončilo majetkové vysporiadanie až o dva roky neskôr, preto stavba nemohla začať skôr, ako v júli 2014.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári