Režisér MARKO ŠKOP (41) sa pri svojom ďalšom filmovom počine vrátil do svojho rodného kraja. V hranom filme Eva Nová sa pri spracovávaní bravúrne zhostil témy alkoholizmu a pokazených vzťahov. Ako hovorí, film je len jeden a každá téma si vyžaduje iný filmový obal. Tentoraz sa inšpiroval námetmi okolo seba, film obsahuje reálne repliky zo života. Výsledok stihli oceniť aj na medzinárodnej súťaži v Toronte, kde získal spomedzi tridsiatich titulov Cenu filmovej kritiky Fipresci. Režisér v ňom išiel „až na podlahu“.
Film Eva Nová sa dostal do kín. Po roku ste sa pri uvedení filmu v predpremiére vrátili na miesto, na ktorom ste ho natáčali. Tentoraz aj s výsledkom. Bolo to prijatie filmu i tímu zo strany divákov v Sabinove nejako špecifické oproti ostatným mestám?
„My sme hlavne veľmi radi, že sme film odpremiérovali aj na mieste, kde sa nakrúcala jeho podstatná časť, že ľudia, ktorí sa o to pričinili a dopomohli mu, ho mohli vidieť na veľkom plátne. Som rád, že je to tak presne po roku, keďže sme ho natáčali koncom leta a začiatkom jesene a je tu výsledok nášho spoločného úsilia.“
Aké sú prvé ohlasy?
„Prijatie filmu je zväčša všade také, že na väčšinu divákov pôsobí sugestívne. Osobne som mal veľmi dobrý pocit z ohlasov, bola to taká satisfakcia za prácu. Aj tí ľudia, ktorí s nami spolupracovali, nám dali najavo, že to malo zmysel.“
Po viacerých kvalitných dokumentoch je tu teraz hraný film o žene, abstinujúcej alkoholičke. Prečo po dokumentárnych filmoch takáto forma spracovania?
„Film je len jeden. Každá téma si vyžaduje alebo je pre ňu vhodný iný filmový obal, iné filmové spracovanie. Je veľmi dôležité, ako to urobiť. Pri tejto téme alkoholizmu kebyže nájdem takúto modelovú rodinu a chcel by som o tom hovoriť, bolo by to oveľa bolestivejšie a intenzívnejšie. Dotýkal by som sa nejakých etických mantinelov a hraníc, o ktorých by som nechcel, aby boli zobrazené. V danom filme som slobodný. Sloboda tam musí byť, ako môžete ísť na podlahu, na dno, do konca červenej, zatlačiť. V dokumente by som sa ja trápil za tých ľudí, nechcel by som ísť až do takej intimity a nahoty.“
Takže pri filme Eva Nová si téma vybrala spracovanie?
„Presne tak. Film hovorí o všetkých životných chybách, generačných prenosoch, alkohole, závislosti.“
A čo výber hlavnej predstaviteľky, pani Emílie Vášáryovej? Prečo práve ona?
„Úplne kľúčové bolo a od začiatku sme to vedeli, že ten herec sa musí obnažiť a musí byť otvorený aj na degradáciu. Pani Emíliu aj maskéri v mnohých prípadoch ešte zhoršovali, bolo tam dosť veľa intenzívnej práce. To bolo zásadné a ak by to tak nebolo, tak to nemá zmysel.“
Nemuseli ste ju teda dlho prehovárať?
„Pani Emília bez váhania súhlasila, scenár ju asi oslovil a my sme spolu s tímom vylaďovali tak, aby tá konkrétna vizáž pre danú scénu čo najviac podporila zámer toho, o čom to má hovoriť. Eva Nová musí vyzerať úplne inak ako pani Emília Vášáryová, mať iný účes, iný kostým. A ak by s tým mala nejako vnútorne zápasiť alebo nesúhlasiť, tak to nemá cenu robiť. Ide predovšetkým o výpoveď.“
Dej filmu sa odohráva v Pečovskej Novej Vsi i v okolí. Bol výber cielený, išli ste „na istotu“, keďže ste rodený Prešovčan?
„Film sa môže odohrávať hocikde na Slovensku - na Orave, na Kysuciach, na južnom Slovensku, hocikde. Ale tým, že som Prešovčan a tu poznám Hornú Torysu, tak to vlastne odštartoval cintorín v Lipanoch. Starý cintorín, za ktorým vidieť paneláky - to sa mi zdalo ako veľmi zaujímavý vizuálny moment. A od toho sa to odvíjalo. Taktiež poznám regionálnych hercov z Divadla Jonáša Záborského a Divadla Alexandra Duchnoviča, išlo to veľmi prirodzených spôsobom. Dospeli sme k tomu, že keďže sa má polovica filmu odohrávať v menšom meste, tak poďme to urobiť tu, kde to poznáme a sú tu príjemní ľudia.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári