Korzár logo Korzár Prešov
Nedeľa, 29. marec, 2020 | Meniny má Miroslav
SERIÁL ZNÁME - NEZNÁME PAMIATKY ŠARIŠA

Most pod Duklianskym priesmykom je architektonicky výnimočný

Medzi Vyšným Komárnikom a Duklianskym priesmykom ostala zachovaná stará cesta vrátane stavebných konštrukcií

V prudkom svahu cesta prechádza cez zárez bočného prítoku Ladomírky.V prudkom svahu cesta prechádza cez zárez bočného prítoku Ladomírky. (Zdroj: Dominik Sabol)

Na významnom cestnom ťahu a pri známom priesmyku na Dukle sa okrem vojenských pamiatok z 2. svetovej vojny zachovali aj staršie a celkom ojedinelé stavby. V 70. rokoch bola preložená hlavná cesta vedúca k štátnej hranici medzi Vyšným Komárnikom a Duklianskym priesmykom (okres Svidník) a preto ostala zachovaná stará cesta vrátane stavebných konštrukcií. Predovšetkým kamenný priepust a most.

VYŠNÝ KOMÁRNIK. Cesta cez Dukliansky priesmyk bola využívaná už od praveku.

V tejto časti Karpatského oblúka ide o jednu z najnižšie situovaných polôh (502 m n. m.), preto bolo výhodné používať toto horské sedlo na tranzit aj v neskoršom období. V stredoveku to bola len lokálne využívaná cesta na Poľské kráľovstvo.

Článok pokračuje pod video reklamou

Význam sa zvýšil potom v novoveku, po doosídlení uhorskej strany Karpát v rámci tzv. valašskej kolonizácie (v 16. storočí vznikol napríklad Vyšný Komárnik).

Predpokladáme, že súčasná cesta (s výnimkou preloženého úseku tesne pred hranicou) vznikla v 18. storočí, keď sa nielen ustálilo osídlenie tejto časti územia, ale v duchu osvietenstva v druhej polovici 18. storočia sa do Uhorska dostali za vlády Márie Terézie a Jozefa II. najmodernejšie názory. Kvalitná cestná sieť bola základom dobrého hospodárstva štátu.

Dokladom toho je aj prvé vojenské mapovanie z rokov 1769-84, ktoré svedčí zároveň o priebehu tejto cesty na Dukliansky priesmyk.

S rozvojom obchodu boli potrebnejšie kvalitnejšie cesty o to viac, keď bola po roku 1772 Halič pripojená k Rakúskemu cisárstvu. Dukliansky priesmyk sa stal v podstate vnútroštátnym a tranzit cez neho sa ešte zvýšil.

Súčasťou tranzitu boli cestné stavby

Staré mosty boli v roku 1905 s rozvojom technológie v stavebníctva v Rakúsko-Uhorsku modernizované.

Staré, zrejme len nasucho ukladané kamenné mosty boli nahradené novými mohutnými murovanými mostami z presne opracovaných kamenných blokov a s betónovými časťami.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3YAE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3YAE na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  2. "Škoda riskovať!"
  3. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť?
  4. Fixné výnosy do 8 % p.a. v závetrí mimo otriasajúcej sa burzy
  5. Z opustenej priemyselnej zóny je dnes živá časť mesta
  6. Nestarnú, ale dozrievajú
  7. Expert radí: Najväčším nepriateľom pri investovaní sú emócie
  8. Madeira je rajom pre milovníkov prírody
  9. KORONAVÍRUS: Päť rád na bezpečné bankovanie
  10. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám?
  1. Pravda o kamerách do auta - reportáž serveru Volant.TV
  2. Ako na daň z príjmu z predaja nehnuteľnosti?
  3. Ako postupovať pri dani z príjmu z prenájmu nehnuteľností?
  4. Férová nadácia O2 dá 50 000 EUR na online vzdelávanie
  5. EUBA predlžuje termín podávania prihlášok do 15. apríla 2020
  6. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  7. Odpad ako bezpečnostné riziko v období koronavírusovej pandémie
  8. Quarantine reading: Explore Slovakia from home
  9. Do seniorov sa oplatí investovať
  10. Aj napriek koronavírusu vyrážajú farmári na polia
  1. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 39 201
  2. "Škoda riskovať!" 15 506
  3. Môže nám hroziť nedostatok potravín, varujú farmári 13 929
  4. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 12 471
  5. Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká 11 871
  6. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 10 715
  7. Z opustenej priemyselnej zóny je dnes živá časť mesta 9 707
  8. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 635
  9. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 9 146
  10. Mobil a voda nestačia. Čo by vám na horách nemalo chýbať? 8 865

Téma: Seriál Známe neznáme pamiatky Šariša

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozprávky SME

Mahuliena, zlatá panna (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Premiér Igor Matovič predstavuje ekonomické opatrenia.

Világi: Štát by mal teraz podporiť všetkých. Nemáme čas

Slovenská rafinéria musí riešiť viacero problémov.

Podnikateľ Oszkár Világi.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Otvorenie ďalších obchodov je správny krok

Ekonomika sa potrebuje rozhýbať.

Peter Schutz

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop