Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

V Prešove začali s výstavbou nového cintorína

Vznikne 2 700 hrobových miest. Dokončený by mal byť do konca júna 2017.

Cintorín je situovaný vedľa staršieho cintorína v časti Šváby. Na snímke je starý cintorín.Cintorín je situovaný vedľa staršieho cintorína v časti Šváby. Na snímke je starý cintorín. (Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

Hrozba nedostatku hrobových miest už Prešovčanov nemusí trápiť. Symbolickým poklepaním základného kameňa v utorok odštartovala výstavba prvej etapy cintorína na sídlisku Šváby. Vystačiť by mal na 15 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

PREŠOV. Doba realizácie prvej etapy rozšírenia cintorína je podľa súťažných podmienok 18 mesiacov od odovzdania staveniska, hotový má byť najneskôr 30. júna 2017.

Celková výška investície predstavuje takmer 1,8 milióna eur. Finančné prostriedky sú už odsúhlasené mestským zastupiteľstvom a vyčlenené v mestskom rozpočte.

SkryťVypnúť reklamu

Doposiaľ bolo na stavbu vynaložených vyše 174-tisíc eur.

„V Prešove máme osem cintorínov, ktoré majú dohromady okolo 30 hektárov. Keď budú dokončené obe etapy tohto nového cintorína, bude mať rozlohu 25 hektárov. Takže tieto plánované hrobové miesta by mali vystačiť na dlhé generácie. Isté je, že my už nezažijeme, aby sa naplnil,“ vyhlásila primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH).

Výstavbu prvej etapy bude realizovať prešovská spoločnosťou Kaping, s. r. o., ktorá uspela vo verejnej súťaži.

Viac zelene na Šváboch

Po vybudovaní prvej etapy by sa nový cintorín mal stať aj oddychovou zónou Prešovčanov.

„Prvá etapa je vymyslená ako lesopark. Obyvateľom Sídliska Šváby by mal slúžiť aj na rekreačné účely. Bude tu cez 2 000 metrov chodníkov, zemné valy osadené zeleňou, cez 2 000 kusov drevín. Osadený tu bude aj kamerový systém a osvetlenie celého cintorína,“ uviedol Imrich Miškuf zo zhotoviteľskej firmy.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci prvej etapy vznikne 2 700 hrobových miest. Z nich 870 budú tvoriť zelené hroby, 840 bude klasických aj urnových hrobov a vznikne aj 150 detských hrobových miest.

„Bude to cintorín, kde sa budú uprednostňovať skôr zelené hrobové miesta, kde bude viac zelene a oddychových zón,“ doplnila primátorka.

Prvá etapa výstavby v sebe zahŕňa prekládku sietí vysokého a nízkeho napätia, hrubé terénne úpravy, oplotenie, studne, komunikácie, vodovod, závlahový systém, verejné osvetlenie, kamerový systém, sadovnícke úpravy, prvky drobnej architektúry, infosystém a pod.

Výstavbe predchádzali zdržania

Lokalitu na výstavbu cintorína malo mesto vybratú už pred 20 rokmi.

„Z rôznych dôvodov sa to predlžovalo. Nový cintorín je potrebný. Jeho kapacita by nám mala postačiť mnoho rokov, no hneď od začiatku jeho fungovania bude treba veľmi zvažovať, ako pochovávať, aby sme na ňom mohli pochovávať čo najdlhšie,“ zdôraznil mestský poslanec Peter Krajňák.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé prípravy stavby sa začali v roku 2003, výkup pozemkov však mestskí poslanci odsúhlasili až v roku 2009 a následne bolo vydané aj územné rozhodnutie.

„Minimálne dvojročný sklz nám spôsobil archeologický výskum, keďže v týchto miestach sa našli pozostatky keltskej kultúry. Svoje urobili aj problémy s výkupom pozemkov,“ doplnila Andrea Turčanová.

Prach a hluk sa načas zvýšia

Práce na výstavbe cintorína pocítia najmä obyvatelia priľahlých ulíc.

"Ja obyvateľov prosím o trpezlivosť. Napríklad taká Urxova ulica, ktorá vedie k cintorínu, bola na tento rok v pláne údržby, mali sme ju opravovať, no objektívne príčiny nám to v tomto období nedovoľujú. Ide asi o rok a pol,“ povedal poslanec Peter Krajňák.

Podľa radnice rekonštrukcia cesty prebehne ihneď po ukončení prvej etapy výstavby cintorína Solivar-Šváby.

Cestu by mali v spodnej časti rozšíriť.

Ráta sa aj s výstavbou nového domu smútku, ale tá bude reálna až v druhej etape výstavby cintorína.

Foto k článku: TASR/Milan Kapusta, SITA/Viktor Zamborský

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 165
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 149
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 610
  4. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 577
  5. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 794
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 561
  7. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 543
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 341

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  4. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  5. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  6. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  7. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  8. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 452
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 900
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 600
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 532
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 412
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 429
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 822
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 789
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Matoviča v parlamente nechcú ani vlastní.


a 1 ďalší 2 h
Ilustračné foto.

Pesimistická prognóza NBS počíta s tým, že nenabehnú vládne opatrenia.


1 h
Tunel Čebrať v úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová začali v júli 2018 znova raziť na pokyn ministra Érseka.

Dostavba bude trvať dlhšie a štát zaplatí viac.


6 h
Odvolávanie ministra financií Matoviča.

Návrh na vyslovenie nedôvery ministrovi podpísalo 32 poslancov.


a 3 ďalší 4 h

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  4. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  5. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  6. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  7. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  8. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 452
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 900
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 600
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 532
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 412
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 429
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 822
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 789
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu