Terapeutickú miestnosť Snozelen slávnostne otvorili vo štvrtok predpoludním na Spojenej škole v Prešove. Ponúka nové možnosti a zvyšuje komfort pre detičky i dospelých s rôznym postihnutím.
Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
PREŠOV. Ďalšia pomoc pre tých najzraniteľnejších. Aj tak by sa dala nazvať multisenzorická miestnosť Snozelen, ktorú dostali na jednej z prešovských škôl.
Je určená na relaxáciu či vzdelávanie, tiež aj na terapie pred deti s rôznymi potrebami. Tvorí ju vybavene rôznymi komponentmi, ktoré stimulujú zmysly. Sú to rôzne bublinkové vodné valce, optické vlákna, vodná posteľ, relaxačné prvky či hojdačka. Účel miestnosti je pre postihnutých veľmi dôležitý.
„Slúži na to, aby sa tu deti upokojili, keďže sú tu rôzne príjemné prvky. Dá sa tu zrelaxovať i pri rôznych prejavoch agresie,“ opísala Ľubica Heinzlová z obchodu, ktorý predáva komponenty do multisenzorických miestností.
Konečne sa dočkali
Škola podávala na miestnosť projekty už 9 rokov.
„Sme veľmi vďační, že sa to konečne podarilo,“ tešila sa riaditeľka školy Andrea Chalupová.
Ich školu tvorí Špeciálna základná škola a Praktická škola, kde majú žiakov s ľahkým, stredným a ťažkým mentálnym a kombinovaným postihnutím i deti s autizmom. Využitie miestnosti je teda nepochybné.
Pri poskytovaní financií na tento projekt pomohla firma, na čele ktorej stojí Imrich Béreš.
Výber prešiel odbornou komisiou. Prečo práve multisenzorická miestnosť?
„Videl som ju v rôznych dokumentárnych filmoch, ako pomáha všetkým deťom a myslím si, žeby mala byť v každej škole. Pomôže nielen deťom, ale aj pedagógom a v konečnom dôsledku aj rodičom, aby sa deti dokázali jednoduchšie zaradiť do života,“ povedal Béreš.
Pre každého
Snozelen bude slúžiť pre všetkých žiakov školy, ale aj pre bývalých absolventov, keďže pri škole pôsobí Občianske združenie Nie sme sami.
Pri využití pomôže časový rozvrh tak, aby si ju vyskúšal každý žiak. V prípade znášanlivosti bude môcť byť v miestnosti naraz aj 4-5 detí.
„Mnoho detí, keď sem príde, tak vôbec nerozprávajú, nekomunikujú, vydávajú len nejaké zvuky. Tu sa môžu prostredníctvom svetelných, zvukových, a čuchových podnetov, prvkov rozvíjať a vzdelávať tak, aby sa rozvíjali ich iné zmysly,“ povedala riaditeľka.
Možnosti prispôsobia každému individuálne.
Foto k článku: MAP
Zo strany detí i rodičov spokojnosť
Ako miestnosť funguje prakticky, predviedla s pani učiteľkou 9-ročná Anička. Na posteli, na hojdačke využili viacero rôzne formy upokojenia aj vzdelávania
„Verím, že to bude prospešné aj pre našu Aničku, ktorá je veľmi vnímavá na zvuk či podnety,“ povedal jej otec Ján.
O tom sme sa presvedčili, keď sa Aničke najviac páčila hračka, ktorá bola najhlučnejšia.
„Všetko sa mi tu páči,“ tešilo sa 9-ročné dievčatko, ktoré má diagnózu Dawnovho syndrómu.
V rámci slávnostného programu sa predstavili deti so svojím bohatým programom. Bez strachu predstúpili pred plnú miestnosť a svojimi skvelými výkonmi si vyslúžili za každé číslo srdečný potlesk.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári