Vo štvrtok 11. februára sa na Slovensku aj v celej Európe koná Európsky deň 112. Prešovčania sa k tejto udalosti pridali tiež. Pred Okresným úradom v Prešove, kde sídli operačné stredisko integrovaného záchranného systému, organizátori pripravili pre školákov ukážky záchranných zásahov. Záujem prejavili žiaci z Prešova, Sabinova aj Vranova nad Topľou.
PREŠOV. Organizátori Európskeho dňa 112 pripravili pred Okresným úradom v Prešove, kde sídli stredisko integrovaného záchranného systému, šesť stanovíšť.
Dvesto školákov z Prešova, Sabinova a Vranova nad Topľou malo možnosť vidieť zblízka techniku, akú používajú hasiči, záchranári aj policajti pri zásahoch.
Počas krátkej prezentácie každej zo zložiek sa mohli tiež dozvedieť, ako prebieha záchranná akcia či už ide o nehodu, požiar, povodeň či ekologickú katastrofu.
Ukázali im, ako postupujú napríklad pri zrážke dvoch vozidiel. Pracovníci operačného strediska ich zase previedli po svojom pracovisku a tak sa mohli dozvedieť, ako prijímajú hovory a koordinujú výjazdy záchranných zložiek.
Umožnili im vypočuť si ukážkové hovory, aby mali predstavu ako volať, alebo naopak, prečo by nemali zneužívať linku 112.
„Ročne máme okolo 150-tisíc hovorov, ale napriek osvete sa nám ešte nepodarilo eliminovať neoprávnené volania. Zvyčajne sú to deti, ktoré sa tak zabávajú, lebo môžu volať aj bez SIM karty alebo ak nemajú v mobile kredit, ale opäť sme im vysvetlili, že za každé zneužívanie tiesňovej linky je pokuta do výšky 1 639 eur. Vysvetľujeme im, že kým takto blokujú zbytočne linku, niekto v ohrození života potrebuje pomoc a nedovolá sa, lebo linka bude obsadená,“ vysvetlil vedúci odboru krízového riadenia na Okresnom úrade v Prešove Michal Turok Heteš.
Foto: Jozef Labanc
Číslo 112 funguje už vyše 20 rokov
Tiesňové volanie 112 slúži na privolanie záchranných zložiek integrovaného záchranného systému, keď je ohrozený život, zdravie, majetok, životné prostredie alebo verejný poriadok.
Volať možno bezplatne, 24 hodín denne z akéhokoľvek telefónu.
Výhodou tiesňového volania je aj to, že operátori majú možnosť lokalizovať volajúceho.
Na Slovensku ľudia vedia, ako a kedy využiť tiesňové volanie.
Ako zdôraznil hovorca ministerstva vnútra Peter Lazarov, v rámci prieskumu Eurobarometru skončilo Slovensko na druhom mieste spomedzi všetkých členských štátov EÚ.
Pripomenul tiež, že minulý rok na číslo 112 bolo na Slovensku prijatých 1,5 milióna volaní.
Foto: Jozef Labanc
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári