Doteraz mohli svoje požiadavky ľudia tlmočiť len poslancom na výboroch mestských častí (VMČ) alebo ich prísť oznámiť osobne. O možných riešeniach sa však často nedozvedeli vôbec alebo až po dlhom čase. Poslanci im totiž na zasadnutiach nevedeli dať kompetentné odpovede.
PREŠOV. Od nástupu primátorky Andrey Turčanovej (KDH) sa na zasadnutiach VMČ už nezúčastňovali úradníci, čo neraz kritizovali mestskí poslanci aj obyvatelia mesta.
Na ich požiadavky im nemal kto odpovedať a to, čo uviedli do zápisnice, sa často k úradníkom ani nedostalo. Iba ak s tým chodili poslanci za konkrétnymi vedúcimi odborov.
Po novom sa už ľudia nemusia spoliehať len na poslancov, ale môžu odoslať svoj podnet alebo požiadavku priamo úradu.
Radnica zaviedla na svojej webovej stránke pilotnú aplikáciu Centrálna evidencia podnetov a požiadaviek (CEP). Systém má slúžiť nielen verejnosti, ale aj poslancom.
Všetky informácie o zadaní, procese riešenia a stave vybavenia požiadaviek voči úradu budú teda verejné a kontrolovateľné.
„V prehľadnej tabuľke na jednom mieste občan uvidí zoznam evidovaných požiadaviek, vie si informácie vyhľadať, vytriediť, vytlačiť, jednoducho nájsť, čo ho zaujíma,“ povedala o novinke primátorka Andrea Turčanová (KDH).
Radnica dokonca pripravuje aj názorné grafické zobrazenie štatistík a priradenie každého podnetu ku konkrétnej lokalite v meste.
„Naším cieľom je poskytovať občanom čo najviac informácií, procesy i aplikáciu ďalej rozvíjať a vylepšovať,“ dodala primátorka.
Foto: Anna Košuthová
V systéme je teraz vyše 400 požiadaviek
V praxi to znamená, že ak ktorýkoľvek obyvateľ mesta cíti potrebu, aby sa mesto nejakým problémom v jeho okolí zaoberalo, môže zadať svoj podnet do systému a ten poputuje priamo k zodpovednému úradníkovi na vybavenie.
V systéme sú dve desiatky rôznych kategórií podnetov, aby sa ľudia mohli ľahšie orientovať. Napríklad, nelegálne skládky, nesprávne parkovanie, kosenie či orezávanie zelene a podobne.
Môžu prípadne doložiť aj fotografie a problematické miesto lokalizovať.
Príslušný úradník vec preverí, vyrieši a do systému vloží odpoveď o stave vybavenosti, ktorú si potom ľudia môžu skontrolovať.
Systém CEP spustili len začiatkom apríla, ale zaevidovali doň aj požiadavky, ktoré na úrad prišli od začiatku roka.
„Doteraz máme evidovaných skoro 400 požiadaviek, ktoré sa postupne dopĺňajú a aktualizujú,“ poznamenal vedúci odboru vnútornej správy Eduard Vokál.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári