Korzár logo Korzár Prešov

Na evanjelickej škole vyskúšali jedinečnú formu vyučovania

Priniesť do školy doplňujúce formy výučby, ktoré by boli nielen kreatívne, ale aj reagovali na dnešnú dobu a žiakov.

V skupinkách. Niekto tvoril z plastelíny, niekto dozeral na vizualizáciu.V skupinkách. Niekto tvoril z plastelíny, niekto dozeral na vizualizáciu. (Zdroj: Mária Pihuličová)

Priniesť do školy doplňujúce formy výučby, ktoré by boli nielen kreatívne, ale aj reagovali na dnešnú dobu a žiakov upútali. To sa podarilo formou projektu Animuj si svoj svet na evanjelickej škole v Prešove. Ukážkovú hodinu testovali piataci.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

PREŠOV. Učenie v dnešnej dobe – to už nie je len biela krieda a tabuľa. Potvrdiť to môžu až žiaci Evanjelického kolegiálneho gymnázia v Prešove. Tí si počas vyučovania vyskúšali, aké je to vytvoriť si samostatne vlastné animácie.

Netradičná, pútavá, veselá, poučná, kreatívna. Aj tak by sa dala charakterizovať ukážková hodina, ktorú prednedávnom absolvovali žiaci piateho ročníka.

SkryťVypnúť reklamu

Zošity a učebnice vymenili za plastelínu, výkresy a počítač. Pod vedením lektora sa učili formou animácie a 3D technológie.

Pri projekte sa škola spojila s Prešovskou spoločnosťou Interaktívna škola, s.r.o., ktorá je v prostredí školstva už známa svojím programom Alf.

Ten pomohol zjednodušiť prácu pedagógov a žiakov, teraz spoločnosť predstavuje jedinečný spôsob výučby pomocou 3D animácií.

Cesta po svete i vlastné nápady

Po úvodnom slove a vysvetlení podstaty 3D technológie mohli v prvej časti dať priestor svojim kreatívnym nápadom. Z plastelíny si formovali rôzne postavičky, ktoré postupne uvádzali do pohybu. Príkladom bola situácia zo svahu.

Tu sa na lyžiach pohyboval lyžiar, ktorý spadol a na pomoc mu prichádzala záchranka. Celú situáciu deti nielen vymysleli, ale aj vymodelovali a prostredníctvom vizualizéra a počítača doslova oživili.

SkryťVypnúť reklamu

V druhej časti sa symbolicky vydali na cestu po svete. Navštívili viacero svetových metropol. Ich hlavným cestovateľom bol maskot spoločnosti Fredy. Hodina tak nadobudla nielen tvorivý, ale v prvom rade poučný rozmer.

Viacero benefitov

Táto forma vyučovania mala hneď viacero prídavných hodnôt. Deti zapájali a rozvíjali svoje kreatívne myslenie. Zároveň si precvičovali jemnú motoriku.

Na ukážkovej hodine boli k dispozícii rôzne druhy materiálu a pomôcok – plastelína, papier či lego. Určite nezanedbateľnou bola tímová práca. V troch vytvorených skupinách sa ukážkovo prejavoval tímový duch. Jeden formoval z plastelíny, ďalší „rozhýbaval“ postavičky, niekto zas mal na starosti sledovanie animácie na počítači.

Spoločne tak bol vytvorený doslova celý miništáb. A že si deti mohli na vlastné oči pozrieť, ako vlastne funguje mediálny svet a ako sú tvorené napríklad aj ich obľúbené rozprávky, o tom už nehovoriac.

SkryťVypnúť reklamu

Takéto učenie na hociktorej hodine

Animuj si svoj svet je vzdelávacia aktivita, ktorá má za úlohu rozvoj už spomínaných zručností.

Projekt, ktorý má priblížiť a pomôcť deťom uchopiť to, čo je na papieri, aj do priestorového videnia. Využiť takéto formy učenia by mohli v škole kedykoľvek.

„Je to širokospektrálne, tieto aktivity vedia žiaci využiť na ktoromkoľvek vyučovacom predmete,“ prezradil Juraj Baloga zo spoločnosti Interaktívna škola, ktorý deti počas ukážkovej hodiny školil.

Nesupluje, len dopĺňa

Riaditeľ Evanjelickej spojenej školy Marián Damankoš tieto vyučovacie metódy víta a jednoznačne ich pokladá za prospešné z viacerých uhlov.

„Žijeme v dobe digitálnej, kedy je dôležité, aby žiaci mali prepojenie na realitu, vedeli prepájať prax so školstvom, realitu s vývojom a so všetkým, čo chceme, aby vedeli,“ vysvetlil.

Vývoj nie je možné zastaviť a škola, ako vzdelávacia ustanovizeň, nemôže vo svojej podstate stagnovať a musí reagovať na súčasné trendy.

A keďže sú médiá už neoddeliteľnou súčasťou spoločnosti, nutné je poznať aj ich pozadie odmala a vnímať mediálny svet napríklad aj na pozadí ožívania animácií.

„Nepriamo medzi žiakov dostávame novinky, existujú totiž rôzne spôsoby učenia. Oni sa učia nielen pracovať, ale vidia, ako funguje mediálny svet, učia sa rozumieť spoločnosti,“ povedal riaditeľ.

Určite to však nemá suplovať samotné učenie, hoci ako doplnok vyučovacieho procesu je to určite prínosné.

„Stále platí, že základnú robotu musí urobiť učiteľ. Potom je to už len program na dovysvetľovanie,“ spresnil riaditeľ.

Testovali medzi piatakmi

Animovanie svojho sveta mohli na evanjelickej škole premiérovo piataci. Tento vek vybrali vzhľadom na to, že predtým v iných školách skúšali projekt medzi staršími. Teraz sa posunuli do radov mladších.

„Dnes sú deti pretechnizované, treba ich motivovať, skúsiť, či to bude vhodné aj pre mladšie ročníky, preto sa vybrali piataci,“ vysvetlila Lucia Malčovská, triedna učiteľka a zároveň učiteľka biológie a angličtiny. Počas celej hodiny žiakov pozorne sledovala a inovatívne učenie si pochvaľovala.

„Najlepšie sa deti učia tak, že učia iných – keď napríklad urobia video pre svojho spolužiaka,“ vysvetlila, keďže rovesníci sa pri výrobe nielen sami učia, ale zároveň podávajú informácie rečou takou, aby ich vedeli kamaráti prijať.

Žiaci boli nadšení

„Je to skvelé, páči sa mi to, mohli by sme mať takéto hodiny aj častejšie,“ takmer jednohlasne sa zhodovali žiaci. Keďže sú šikovní a učenliví a nepochybne technicky zdatní, princíp pochopili hneď a na počítačoch sa úplne prirodzene a nenútene rodili nové minifilmy. Stačilo postavičky vytvoriť, vsadiť do prostredia, odfotiť, posunúť. Tento krok sa zopakoval niekoľkokrát, čím zo vzniknutých fotografií vďaka animácii vznikol pohyblivý celok.

„Pri tomto vyučovaní sa učivo môže zhmotniť, stať sa živým, zážitkovým,“ vysvetlil Juraj Baloga.

„Číslo na tabuli zrazu akoby ožilo, je to zážitková forma učenia, kedy sa deti nepriamo učia, aj hrajú.“ Myšlienka vzdelávacej aktivity skrsla na prešovskej pôde, ale samotný softvér aj vizualizér sú zo zahraničia.

Takáto podpora vzdelávania je na Slovensku pomerne nová, začali s ňou na prelome októbra a novembra minulého roka. Aplikuje sa postupne na materských a základných školách. Záujem však už zaznamenali aj medzi strednými školami. Na celom Slovensku je zatiaľ spomedzi základných škôl zapojených 150. Evanjelické kolegiálne gymnázium je jednou z prvých lastovičiek.

pocas_res.jpg

Počas workshopov. Alebo ako sa rodili animácie. Foto: Mária Pihuličová

juraj_res.jpg

Juraj Baloga. Viedol piatakov počas ukážkovej hodiny animácie. Foto: Mária Pihuličová

Tento článok vyšiel v týždenníku PREŠOVSKÉ NOVINY, č. 17/2016, v predaji od 3. 5. do 9. 5.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 377
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 145
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 814
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 435
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 411
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 110
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 648
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 27 565
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 375
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 114
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 833
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 258
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 494
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 648
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 27 565
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 375
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 114
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 833
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 258
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 494
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu