Prepravnú službu na prevoz zdravotne postihnutých ľudí dotuje mesto. Subjekty sú tri a zástupca jedného z nich,
PREŠOV. Borisa Klohna na mestskom zastupiteľstve upozornil, že poslanec Martin Matejka (ľavicový klub Smer-SD, nez. a SNS) je členom sociálnej komisie, ktorá o rozdelení dotácií rozhoduje.
Zároveň je riaditeľom Slovenského červeného kríža a zakladateľom OZ Mabaj Energy, teda subjektov, ktoré tiež prevádzkujú prepravnú službu a práve tie dostali viac peňazí.
Podľa Borisa Klohnu je tohtoročné rozdelenie dotácií nesprávne a pre nich takmer likvidačné. Nebude údajne stačiť ani na plat pre šoféra a nebudú môcť zabezpečiť prepravu všetkým svojim klientom.
Komisia nastavila kritériá
Viacerí poslanci na jeho vystúpenie reagovali.
„Je pravda, že som členom sociálnej komisie, ale nikdy som rozdelenie dotácie neovplyvňoval, dokonca som ani nehlasoval, keď sa rozhodovalo o výške dotácie a vyšiel som z miestnosti,“ argumentoval Martin Matejka.
Predseda komisie Rudolf Dupkala (Smer-SD, nez. a SNS) to potvrdil a zdôraznil, že peňazí je málo, preto sa rozhodli hľadať spravodlivý kľúč na ich rozdelenie. Ďalšia členka komisie poslankyňa Zuzana Tkáčová (KDH) pripomenula aj ďalšie opatrenie.
„Chceli by sme do budúcnosti zaviesť v autách GPS na sledovanie počtu kilometrov a klientov, kde cestujú a v akom čase využívajú prepravnú službu,“ zdôraznila Tkáčová.
„Ľudia, čo nemajú osobnú vlastnú skúsenosť s ťažkým postihnutím rozhodli o našom živote, ako aj o mantineloch v ktorých môžeme žiť, aby sme neboli na príťaž pre zdravých ľudí, ktorí s takou nesmiernou vervou vedú toto mesto tento štát, aby vytvorili pre nás tento bezstarostný život,“ píše po zastupiteľstve v liste adresovanom poslancom aj novinárom Boris Klohna.
Myslí si, že tu ide o nepochopenie zmyslu prepravnej služby.
Vozidlo ZOM Prešov. Pre tento rok im mesto znížilo dotáciu.
Reč čísel je jasná
Faktom však je, že dotácia na prepravnú službu je z mestskej kasy, teda z daní poplatníkov a radnica nakladanie s nimi musí kontrolovať. Návrh poslankyne Tkáčovej o inštalovaní GPS do vozidiel prepravnej služby má svoju logiku.
Mimochodom, ZOM Prešov dostal od mesta vlani dotáciu vo výške 6 686 eur na 5 970 kilometrov pre 14 prijímateľov tejto služby. Reálne minulý rok najazdili 8 091 kilometrov.
Z toho 3 591 km len s jedným klientom. Ani v jednom mesiaci v roku nepreviezli 14 ľudí, maximálne ich bolo 7. Rovnakú výšku dotácie mali aj prepravné služby SČK a MabajEnergy.
Keďže komisia použila spomínaný kľúč rozdeľovania, na tento rok dostala ZOM Prešov už len 5-tisíc eur pre 14 klientov. SČK Prešov 12-tisíc eur pre 34 klientov a MabajEnergy, o. z. 7-tisíc eur pre 29 ľudí so zdravotným postihnutím.
Sociálna komisia. Predsedom je Rudolf Dupkala, našli kľúč na rozdelenie financií. FOTO k ČLÁNKU: AKO
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári