Hra z obdobia ťažkých medzivojnových časov. Krčma pod zeleným stromom je poslednou premiérou v tejto sezóne Divadla Alexandra Duchnoviča, v réžii Matúša Oľhu. Podľa jeho slov nachádza prepojenie medzi Horehroncami a Rusínmi a dokonca je aktuálnejšia dnes ako v čase vzniku.
PREŠOV. Posledným titulom v jubilejnej 70. sezóne Divadla Alexandra Duchnoviča bude hra Petra Kováčika Krčma pod zeleným stromom (Slovenská rapsódia po rusínsky).
Odohráva sa v 30. rokoch 20. storočia, v období veľkej hospodárskej krízy. Je pohľadom na nezamestnanosť, vysťahovalectvo i otázku medziľudských vzťahov.
Režisérsky sa jej ujal už takmer „dvorný režisér“ Matúš Oľha, pre ktorého je to v DAD-e už 11. premiéra. Autorom hry je Peter Kováčik, rodák z Čierneho Balogu.
„Ide o suverénne najznámejšie dielo tohto autora,“ zhodnotil režisér. Premiéru mala pred 40 rokmi v Slovenskom národnom divadle. V réžii Pavla Haspru si vtedy jednu z postáv zahral napríklad i nedávno zosnulý Karol Machata.
Nová hra. Bude mať bohaté herecké zastúpenie. FOTO: ARCHÍV DAD-u
Podobnosť medzi Horehroncami a Rusínmi
„Mám pocit, že hra je oveľa aktuálnejšia ako v čase svojho vzniku. Mnohé témy, ktoré sme v 70. rokoch poznali skôr z učebníc, sú dnes realitou života, hra rezonuje s tým, čo sa deje dnes,“ opísal Oľha.
Autor, rodák z Horehronia, dal pečať svojho kraja i do hry. Tentoraz ju preniesli do rusínskeho prostredia.
„Hra je poznačená ukotvenosťou v konkrétnom regióne, napriek tomu, že sú tam geografické, horehronské aj jazykové špecifiká, tak sme ju presadzovali do rusínskeho kontextu. Tá povaha horehronská a rusínka sú si veľmi blízke,“ zhodnotil režisér.
Hrá má tiež etický náboj, postavy sa napríklad tragickému nastaveniu schopné pozerať sa na život „vo svetle perspektívnych hodnôt“.
Miriama Gajdošová. Zahrá si slepé dievča. FOTO: MAP
Hra nabitá množstvom postáv
Ústrednú postavu hra vraj nemá. Náročná však bola na počet hercov. Dnešné divadlá majú približne 15 hercov, táto má 12 veľkých mužských postáv.
„Je takmer zázrak, že v DAD-e bolo možné hru takmer ideálne postaviť s využitím súčasným aj bývalých členov,“ opísal režisér.
Ako však vyznal, takéto dielo je priam sviatok a zároveň možnosťou preveriť sily divadla. „Autor žiada nasadenie ťažkých hereckých kalibrov. Avšak, divadlo si stále musí dávať vyššie ciele, lebo sa akosi bulvarizuje. A táto hra je prežitá, odtrpená,“ zhodnotil Oľha.
Vyskytne sa v nej viacero postáv a hendikepom, jednou z nich je i Miriam Gajdošová. Tá si zahrá slepé dievča, ktoré prišlo o zrak kvôli ľudovej liečiteľke.
„Je to zaujímavá postava nevidiacej, keď človek musí reagovať inak, inými zmyslami, keďže zrak vypadol,“ zhodnotila Miriam, ktorá si pochvaľovala podporu zo strany starších kolegov.
Mimochodom, táto herečka spolu s Michalom Kucerom a Ladislavom Ladomirjakom, ktorí si v hre zahrajú tiež, patrí k „odchovancom“ Matúša Oľhu. T
en je režisérom, ktorý zároveň pôsobí na Akadémii umení v Banskej Bystrici, odkiaľ zakotvili herci aj v DAD-e.
Hru uvedú v 1. premiére na veľkej scéne DAD-u v piatok a v 2. premiére v stredu 25. 5. o 19.00 hod.
Matúš Oľha. Režisér, ktorý v DAD-e režíruje už 11. hru. FOTO: MAP
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári