Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 20. september, 2017 | Meniny má Ľuboslav(a)
AKTUALIZOVANÉ 17:28

Loď Ondava na Domašu nepríde, záhadne ju prenajali

Loď Ondava, ktorú mali presunúť z Gabčíkova, ostane na Dunaji. Štát ju prenajal. Domaši núkajú menšiu.

Loď Ondava zatiaľ ostáva na Dunaji.(Zdroj: www.travelguide.sk)

Len prednedávnom sa ľudia z oblasti cestovného ruchu v okolí Domaše dozvedeli, že po vodách vodnej nádrže bude po rokoch opäť premávať výletná loď. Radosť zo získania plavidla, ktoré by kapacitne postačovalo pre 20 - 25 ľudí, má dnes už trpkú príchuť. Oveľa väčšiu loď Ondava, o ktorú kompetentní bojovali, totiž získala súkromná firma z Bratislavy a zmluva, ktorú so Slovenským vodohospodárskym podnikom podpísala, je viac ako výhodná.

KVAKOVCE. Starostovia obcí v okolí Domaše sa dlhodobo snažia o oživenie cestovného ruchu. Jedným z nápadov je aj obnovenie vyhliadkových plavieb po vodnej nádrži.

„Domaša je jedinou veľkou vodnou nádržou, ktorá nemá žiadnu vyhliadkovú loď. Klasická vodná doprava medzi strediskami na Domaši sa definitívne skončila presunom lode do Prahy ešte v roku 1992. Tam dodnes vozí turistov a premenovali ju na loď Porto," hovorí Martina Timková, predsedníčka komisie cestovného ruchu v Kvakovciach.

Východu menšia loď nestačí

Cieľom samospráv bolo získať nevyužívanú loď Ondava, ktorú vlastní Slovenský vodohospodársky podnik (SVP š.p.). Zaradili ho aj do akčného plánu, ktorý by mal zvýšiť zamestnanosť v regióne.

Ministerstvo životného prostredia ešte vo februári informovalo verejnosť, že našli vhodnú loď pre Domašu, ktorá je vo vlastníctve SVP, š. p. a vyčlenilo peniaze na jej opravu pre väčší komfort pasažierov.

Nešlo však o loď Ondava, ale o menšiu loď asi pre 25 ľudí, ktorá sa v súčasnosti nachádza v Nitre.

Oficiálne stanovisko vodohospodárov bolo, že loď Ondava je prenajatá na päť rokov dopredu a preto sa našla iná alternatíva vhodná pre Domašu.

Ľudí z oblasti cestovného ruchu na Domaši rozhodnutie kompetentných zaskočilo.

"Loď, ktorú máme dostať, je veľmi malá. Jej kapacita 20 - 25 ľudí nepostačuje. Nevojde nám do nej ani jedna trieda," uviedol Milan Petrík z Občianskeho združenia chatárov a rekreantov Domaše.

Prevádzka menšej lode je navyše obmedzená.

"Nie je plne krytá, takže ju možno používať len v dobrom počasí, keď nie sú vlny a neprší," doplnila Timková s tým, že väčšia loď Ondava by im tieto možnosti poskytovala.

Pôvodná loď Domaša dnes jazdí po Prahe. Foto: domasacity.sk

Zmluva ľudí z Domaše zaskočila

Samosprávy z okolia Domaše však rešpektovali stanovisko ministerstva aj vodohospodárov, až kým nebola zverejnená zmluva o prevádzke lode Ondava.

"Z nášho pohľadu sú to veľmi výhodné podmienky. Keď takto vie štát pomôcť súkromnej firme na Dunaji, aj na Domaši sa nájde hneď niekoľko firiem, ktoré by loď prevádzkovali," zdôrazňuje Petrík.

Kompetentných ľudí z oblasti cestovného ruchu na východe Slovenska zaráža najmä fakt, že v Bratislave, kde je množstvo súkromných lodných prepravcov, štátny podnik SVP dotuje plavby pre vybraného súkromníka.

"Keď si zhrnieme body zmluvy, tak štátny podnik sa zaväzuje preplácať súkromníkovi všetky pohonné hmoty, platí im kapitána a obslužný personál (asi 4 ľudia), preplatí im opravy a údržbu lode - čo sú dosť vysoké náklady," doplňuje Milan Petrík.

V tejto súvislosti sme si dali vypracovať cenovú ponuku na hodinovú plavbu loďou Ondava pre 80 ľudí.

Za túto službu si súkromná firma zapýtala 1900 eur. Mesačný nájom, ktorý súkromná firma platí štátu, činí 1 133 eur. V tom už má firma zahrnutých sedem hodín plavby.

Navyše, tento paušál platí spoločnosť štátnemu podniku SVP iba v sezóne - od 1. mája do 15. októbra.

Podľa zmluvy, ktorú máme k dispozícii, zmluva medzi SVP a firmou Bross for Partners, a. s., sa uzatvorila na päť rokov od 1. 5. 2016 do 15. 10. 2020.

Efektívnosť zmluvy ministerstvo preverí

O vyjadrenie sme požiadali aj Ministerstvo životného prostredia SR.

Podľa stanoviska jeho hovorkyne Petry Stano Maťašovskej, predchádzajúce vedenie rezortu životného prostredia avizovalo, že vyvinie úsilie, aby sa na Domašu vrátilo menšie výletné plavidlo.

S väčšou dunajskou loďou Ondava nikdy nepočítali.

„Súčasný minister László Sólymos nevylučuje, že sa na Domašu v budúcnosti vráti výletné plavidlo, nevyhnutný je však konštruktívny dialóg so Slovenským vodohospodárskym podnikom a dotknutou samosprávou. Podľa našich informácií SVP, ktorý má v správe plavidlá, nedisponuje žiadnou žiadosťou na prenajatie plavidla na Domašu,“ píše sa v stanovisku.

Starosta obce Kvakovce Radovan Kapraľ však o prenájme ani neuvažoval. Jeho prioritou je dostať loď na vody Domaše.

„Nikdy sme nežiadali o prenájom lode. My žiadame presun lode v rámci závodu Slovenského vodohospodárskeho podniku. Nám ide aj o princíp – nech loď pláva na Domaši a nekonkuruje za štátne peniaze lodiam na Dunaji,“ vysvetľuje Kapraľ.

Efektívnosť zmluvy na prenájom lode Ondava nechá minister životného prostredia László Sólymos preveriť.

Cestovný ruch potrebuje podporu

Chatári aj prevádzkovatelia stredísk na Domaši sa dlhodobo sťažujú na málo rekreantov. Ich cieľom je vrátiť Domaši zašlú slávu.

"Na Domašu ľudia nechodia, lebo tam nič nie je. Je tam málo služieb. Takáto loď by bola veľkým prínosom pre cestovný ruch a v neposlednom rade pre zamestnanosť v regióne," myslí si Milan Petrík.

Nad absenciou výletnej lode sa vodách Domaše sa pozastavujú aj turisti.

"Máme turistov z Poľska, Ukrajiny, Francúzska či Nemecka. Pravidelne sa pýtajú, či tu taká loď premáva a pozastavujú sa nad odpoveďou, že nie. Turisti tu ostávajú krátko a rozšírenie služieb o vyhliadkové plavby by určite pomohlo zvýšiť počet nocí, ktoré u nás strávia," uviedol Martin Pelák, zástupca autokempu v rekreačnej oblasti Tíšava.

Pomôže petícia?

O nevýhodnej zmluve už dotknuté samosprávy informovali aj ministerstvo životného prostredia.

Svoju nespokojnosť však zdôrazňujú petíciou. Podpisy plánujú zbierať na internete.

Petíciu podporujú aj miestne organizácie - Združenie chatárov a rekreantov Domaše, Občianske združenie Stéphanus prevádzkujúce kostolík v Novej Kelči a Občianske združenie Vranovské Vydry – klub otužilcov.

Jej názov je príznačný: Loď Ondava patrí na Ondavu – východ si to zaslúži.

Stanovisko SVP

Vieme, že predchádzajúce vedenie MŽP SR avizovalo záujem o návrat rekreačnej plavby na vodnom diele Domaša prostredníctvom menšieho výletného plavidla.

Určite sa však neuvádzala naša dunajská loď Ondava, ktorá má kapacitu až 80 pasažierov.

Spájanie lode Ondava s jej plavbou na VN Domaša je preto nepochopiteľné.

Dodnes nemáme na podnikovom riaditeľstve jedinú žiadosť samosprávy alebo iného subjektu na prevádzku výletného plavidla na Domašu.

Čo sa týka lode Ondava, Odštepný závod Bratislava Slovenského vodohospodárskeho podniku, š. p. v rámci platného zmluvného vzťahu so spoločnosťou Bross for partners (platného do 31. 10. 2017) vyhovel žiadosti zmluvného partnera, ktorá sa týkala zámeny plavidiel z BD Morava na BD Ondava. Vzhľadom k tomu, že zmluvný vzťah trval, SVP, š. p. nevyhlásil verejnú obchodnú súťaž.

Zmluvný partner trval na platnom zmluvnom vzťahu, požadoval iba zámenu plavidiel a to z BD Morava na BD Ondava.

Pavel Machava, hovorca SVP

Téma: Vodná nádrž Domaša


Neprehliadnite tiež

Košickí poslanci prekvapili: Odmietli predať záhradu Paškovej

Členom zastupiteľstva sa nepozdávala cena.

Airsoftová streľba v lese pri Brekove vzbudila nevôľu

Hráči sa obhajujú, že dávajú pozor. Polícia porušenie zákona nezistila.

Molnár si pamätá aj to, ako Janočkovi skoro odtrhol uši

Známy búrlivák považuje Košice za klubový vrchol kariéry.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 991
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 721
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 665
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 271
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 759
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 666
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 428
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 895
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 885
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 836

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop