Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 24. február, 2017 |Meniny má Matej
AKTUALIZOVANÉ 17:28

Loď Ondava na Domašu nepríde, záhadne ju prenajali

Loď Ondava, ktorú mali presunúť z Gabčíkova, ostane na Dunaji. Štát ju prenajal. Domaši núkajú menšiu.

Loď Ondava zatiaľ ostáva na Dunaji.(Zdroj: www.travelguide.sk)

Len prednedávnom sa ľudia z oblasti cestovného ruchu v okolí Domaše dozvedeli, že po vodách vodnej nádrže bude po rokoch opäť premávať výletná loď. Radosť zo získania plavidla, ktoré by kapacitne postačovalo pre 20 - 25 ľudí, má dnes už trpkú príchuť. Oveľa väčšiu loď Ondava, o ktorú kompetentní bojovali, totiž získala súkromná firma z Bratislavy a zmluva, ktorú so Slovenským vodohospodárskym podnikom podpísala, je viac ako výhodná.

KVAKOVCE. Starostovia obcí v okolí Domaše sa dlhodobo snažia o oživenie cestovného ruchu. Jedným z nápadov je aj obnovenie vyhliadkových plavieb po vodnej nádrži.

„Domaša je jedinou veľkou vodnou nádržou, ktorá nemá žiadnu vyhliadkovú loď. Klasická vodná doprava medzi strediskami na Domaši sa definitívne skončila presunom lode do Prahy ešte v roku 1992. Tam dodnes vozí turistov a premenovali ju na loď Porto," hovorí Martina Timková, predsedníčka komisie cestovného ruchu v Kvakovciach.

Východu menšia loď nestačí

Cieľom samospráv bolo získať nevyužívanú loď Ondava, ktorú vlastní Slovenský vodohospodársky podnik (SVP š.p.). Zaradili ho aj do akčného plánu, ktorý by mal zvýšiť zamestnanosť v regióne.

Ministerstvo životného prostredia ešte vo februári informovalo verejnosť, že našli vhodnú loď pre Domašu, ktorá je vo vlastníctve SVP, š. p. a vyčlenilo peniaze na jej opravu pre väčší komfort pasažierov.

Nešlo však o loď Ondava, ale o menšiu loď asi pre 25 ľudí, ktorá sa v súčasnosti nachádza v Nitre.

Oficiálne stanovisko vodohospodárov bolo, že loď Ondava je prenajatá na päť rokov dopredu a preto sa našla iná alternatíva vhodná pre Domašu.

Ľudí z oblasti cestovného ruchu na Domaši rozhodnutie kompetentných zaskočilo.

"Loď, ktorú máme dostať, je veľmi malá. Jej kapacita 20 - 25 ľudí nepostačuje. Nevojde nám do nej ani jedna trieda," uviedol Milan Petrík z Občianskeho združenia chatárov a rekreantov Domaše.

Prevádzka menšej lode je navyše obmedzená.

"Nie je plne krytá, takže ju možno používať len v dobrom počasí, keď nie sú vlny a neprší," doplnila Timková s tým, že väčšia loď Ondava by im tieto možnosti poskytovala.

Pôvodná loď Domaša dnes jazdí po Prahe. Foto: domasacity.sk

Zmluva ľudí z Domaše zaskočila

Samosprávy z okolia Domaše však rešpektovali stanovisko ministerstva aj vodohospodárov, až kým nebola zverejnená zmluva o prevádzke lode Ondava.

"Z nášho pohľadu sú to veľmi výhodné podmienky. Keď takto vie štát pomôcť súkromnej firme na Dunaji, aj na Domaši sa nájde hneď niekoľko firiem, ktoré by loď prevádzkovali," zdôrazňuje Petrík.

Kompetentných ľudí z oblasti cestovného ruchu na východe Slovenska zaráža najmä fakt, že v Bratislave, kde je množstvo súkromných lodných prepravcov, štátny podnik SVP dotuje plavby pre vybraného súkromníka.

"Keď si zhrnieme body zmluvy, tak štátny podnik sa zaväzuje preplácať súkromníkovi všetky pohonné hmoty, platí im kapitána a obslužný personál (asi 4 ľudia), preplatí im opravy a údržbu lode - čo sú dosť vysoké náklady," doplňuje Milan Petrík.

V tejto súvislosti sme si dali vypracovať cenovú ponuku na hodinovú plavbu loďou Ondava pre 80 ľudí.

Za túto službu si súkromná firma zapýtala 1900 eur. Mesačný nájom, ktorý súkromná firma platí štátu, činí 1 133 eur. V tom už má firma zahrnutých sedem hodín plavby.

Navyše, tento paušál platí spoločnosť štátnemu podniku SVP iba v sezóne - od 1. mája do 15. októbra.

Podľa zmluvy, ktorú máme k dispozícii, zmluva medzi SVP a firmou Bross for Partners, a. s., sa uzatvorila na päť rokov od 1. 5. 2016 do 15. 10. 2020.

Efektívnosť zmluvy ministerstvo preverí

O vyjadrenie sme požiadali aj Ministerstvo životného prostredia SR.

Podľa stanoviska jeho hovorkyne Petry Stano Maťašovskej, predchádzajúce vedenie rezortu životného prostredia avizovalo, že vyvinie úsilie, aby sa na Domašu vrátilo menšie výletné plavidlo.

S väčšou dunajskou loďou Ondava nikdy nepočítali.

„Súčasný minister László Sólymos nevylučuje, že sa na Domašu v budúcnosti vráti výletné plavidlo, nevyhnutný je však konštruktívny dialóg so Slovenským vodohospodárskym podnikom a dotknutou samosprávou. Podľa našich informácií SVP, ktorý má v správe plavidlá, nedisponuje žiadnou žiadosťou na prenajatie plavidla na Domašu,“ píše sa v stanovisku.

Starosta obce Kvakovce Radovan Kapraľ však o prenájme ani neuvažoval. Jeho prioritou je dostať loď na vody Domaše.

„Nikdy sme nežiadali o prenájom lode. My žiadame presun lode v rámci závodu Slovenského vodohospodárskeho podniku. Nám ide aj o princíp – nech loď pláva na Domaši a nekonkuruje za štátne peniaze lodiam na Dunaji,“ vysvetľuje Kapraľ.

Efektívnosť zmluvy na prenájom lode Ondava nechá minister životného prostredia László Sólymos preveriť.

Cestovný ruch potrebuje podporu

Chatári aj prevádzkovatelia stredísk na Domaši sa dlhodobo sťažujú na málo rekreantov. Ich cieľom je vrátiť Domaši zašlú slávu.

"Na Domašu ľudia nechodia, lebo tam nič nie je. Je tam málo služieb. Takáto loď by bola veľkým prínosom pre cestovný ruch a v neposlednom rade pre zamestnanosť v regióne," myslí si Milan Petrík.

Nad absenciou výletnej lode sa vodách Domaše sa pozastavujú aj turisti.

"Máme turistov z Poľska, Ukrajiny, Francúzska či Nemecka. Pravidelne sa pýtajú, či tu taká loď premáva a pozastavujú sa nad odpoveďou, že nie. Turisti tu ostávajú krátko a rozšírenie služieb o vyhliadkové plavby by určite pomohlo zvýšiť počet nocí, ktoré u nás strávia," uviedol Martin Pelák, zástupca autokempu v rekreačnej oblasti Tíšava.

Pomôže petícia?

O nevýhodnej zmluve už dotknuté samosprávy informovali aj ministerstvo životného prostredia.

Svoju nespokojnosť však zdôrazňujú petíciou. Podpisy plánujú zbierať na internete.

Petíciu podporujú aj miestne organizácie - Združenie chatárov a rekreantov Domaše, Občianske združenie Stéphanus prevádzkujúce kostolík v Novej Kelči a Občianske združenie Vranovské Vydry – klub otužilcov.

Jej názov je príznačný: Loď Ondava patrí na Ondavu – východ si to zaslúži.

Stanovisko SVP

Vieme, že predchádzajúce vedenie MŽP SR avizovalo záujem o návrat rekreačnej plavby na vodnom diele Domaša prostredníctvom menšieho výletného plavidla.

Určite sa však neuvádzala naša dunajská loď Ondava, ktorá má kapacitu až 80 pasažierov.

Spájanie lode Ondava s jej plavbou na VN Domaša je preto nepochopiteľné.

Dodnes nemáme na podnikovom riaditeľstve jedinú žiadosť samosprávy alebo iného subjektu na prevádzku výletného plavidla na Domašu.

Čo sa týka lode Ondava, Odštepný závod Bratislava Slovenského vodohospodárskeho podniku, š. p. v rámci platného zmluvného vzťahu so spoločnosťou Bross for partners (platného do 31. 10. 2017) vyhovel žiadosti zmluvného partnera, ktorá sa týkala zámeny plavidiel z BD Morava na BD Ondava. Vzhľadom k tomu, že zmluvný vzťah trval, SVP, š. p. nevyhlásil verejnú obchodnú súťaž.

Zmluvný partner trval na platnom zmluvnom vzťahu, požadoval iba zámenu plavidiel a to z BD Morava na BD Ondava.

Pavel Machava, hovorca SVP

Téma: Vodná nádrž Domaša


Neprehliadnite tiež

Aktivisti: Spoločný podnik s mestom zabetónuje EEI v Košiciach

Mesto považuje nápad za racionálny. Odporcovia za najhorší.

Prešovský chrám a veriacich stráži esbéeska

Chrám čelí krádežiam milodarov, počas omše zaútočili aj na kaplána.

Za pokus o vraždu družky ide za mreže. Kričala, že mu už odpustila

Mužovi z Lunika IX hrozilo doživotie. Napokon pobudne za mrežami oveľa kratšie.

V centre Košíc bude ďalší výrub. Zotnú dva gaštany na Kisdyho

Podľa šéfa správy mestskej zelene ohrozujú ľudí, ochranári si to nemyslia.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 452
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 382
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 378
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 7 010
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 928
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 095
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 990
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 522
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 906
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 549

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop