Korzár logo Korzár Prešov
Nedeľa, 2. apríl, 2023 | Meniny má Zita

Loď Ondava na Domašu nepríde, záhadne ju prenajali

Loď Ondava, ktorú mali presunúť z Gabčíkova, ostane na Dunaji. Štát ju prenajal. Domaši núkajú menšiu.

Loď Ondava zatiaľ ostáva na Dunaji.Loď Ondava zatiaľ ostáva na Dunaji. (Zdroj: www.travelguide.sk)

Len prednedávnom sa ľudia z oblasti cestovného ruchu v okolí Domaše dozvedeli, že po vodách vodnej nádrže bude po rokoch opäť premávať výletná loď. Radosť zo získania plavidla, ktoré by kapacitne postačovalo pre 20 - 25 ľudí, má dnes už trpkú príchuť. Oveľa väčšiu loď Ondava, o ktorú kompetentní bojovali, totiž získala súkromná firma z Bratislavy a zmluva, ktorú so Slovenským vodohospodárskym podnikom podpísala, je viac ako výhodná.

KVAKOVCE. Starostovia obcí v okolí Domaše sa dlhodobo snažia o oživenie cestovného ruchu. Jedným z nápadov je aj obnovenie vyhliadkových plavieb po vodnej nádrži.

„Domaša je jedinou veľkou vodnou nádržou, ktorá nemá žiadnu vyhliadkovú loď. Klasická vodná doprava medzi strediskami na Domaši sa definitívne skončila presunom lode do Prahy ešte v roku 1992. Tam dodnes vozí turistov a premenovali ju na loď Porto," hovorí Martina Timková, predsedníčka komisie cestovného ruchu v Kvakovciach.

Východu menšia loď nestačí

Cieľom samospráv bolo získať nevyužívanú loď Ondava, ktorú vlastní Slovenský vodohospodársky podnik (SVP š.p.). Zaradili ho aj do akčného plánu, ktorý by mal zvýšiť zamestnanosť v regióne.

Ministerstvo životného prostredia ešte vo februári informovalo verejnosť, že našli vhodnú loď pre Domašu, ktorá je vo vlastníctve SVP, š. p. a vyčlenilo peniaze na jej opravu pre väčší komfort pasažierov.

Nešlo však o loď Ondava, ale o menšiu loď asi pre 25 ľudí, ktorá sa v súčasnosti nachádza v Nitre.

Oficiálne stanovisko vodohospodárov bolo, že loď Ondava je prenajatá na päť rokov dopredu a preto sa našla iná alternatíva vhodná pre Domašu.

Ľudí z oblasti cestovného ruchu na Domaši rozhodnutie kompetentných zaskočilo.

"Loď, ktorú máme dostať, je veľmi malá. Jej kapacita 20 - 25 ľudí nepostačuje. Nevojde nám do nej ani jedna trieda," uviedol Milan Petrík z Občianskeho združenia chatárov a rekreantov Domaše.

Prevádzka menšej lode je navyše obmedzená.

"Nie je plne krytá, takže ju možno používať len v dobrom počasí, keď nie sú vlny a neprší," doplnila Timková s tým, že väčšia loď Ondava by im tieto možnosti poskytovala.

Pôvodná loď Domaša dnes jazdí po Prahe. Foto: domasacity.sk

Zmluva ľudí z Domaše zaskočila

Samosprávy z okolia Domaše však rešpektovali stanovisko ministerstva aj vodohospodárov, až kým nebola zverejnená zmluva o prevádzke lode Ondava.

"Z nášho pohľadu sú to veľmi výhodné podmienky. Keď takto vie štát pomôcť súkromnej firme na Dunaji, aj na Domaši sa nájde hneď niekoľko firiem, ktoré by loď prevádzkovali," zdôrazňuje Petrík.

Kompetentných ľudí z oblasti cestovného ruchu na východe Slovenska zaráža najmä fakt, že v Bratislave, kde je množstvo súkromných lodných prepravcov, štátny podnik SVP dotuje plavby pre vybraného súkromníka.

"Keď si zhrnieme body zmluvy, tak štátny podnik sa zaväzuje preplácať súkromníkovi všetky pohonné hmoty, platí im kapitána a obslužný personál (asi 4 ľudia), preplatí im opravy a údržbu lode - čo sú dosť vysoké náklady," doplňuje Milan Petrík.

V tejto súvislosti sme si dali vypracovať cenovú ponuku na hodinovú plavbu loďou Ondava pre 80 ľudí.

Za túto službu si súkromná firma zapýtala 1900 eur. Mesačný nájom, ktorý súkromná firma platí štátu, činí 1 133 eur. V tom už má firma zahrnutých sedem hodín plavby.

Navyše, tento paušál platí spoločnosť štátnemu podniku SVP iba v sezóne - od 1. mája do 15. októbra.

Podľa zmluvy, ktorú máme k dispozícii, zmluva medzi SVP a firmou Bross for Partners, a. s., sa uzatvorila na päť rokov od 1. 5. 2016 do 15. 10. 2020.

Efektívnosť zmluvy ministerstvo preverí

O vyjadrenie sme požiadali aj Ministerstvo životného prostredia SR.

Podľa stanoviska jeho hovorkyne Petry Stano Maťašovskej, predchádzajúce vedenie rezortu životného prostredia avizovalo, že vyvinie úsilie, aby sa na Domašu vrátilo menšie výletné plavidlo.

S väčšou dunajskou loďou Ondava nikdy nepočítali.

„Súčasný minister László Sólymos nevylučuje, že sa na Domašu v budúcnosti vráti výletné plavidlo, nevyhnutný je však konštruktívny dialóg so Slovenským vodohospodárskym podnikom a dotknutou samosprávou. Podľa našich informácií SVP, ktorý má v správe plavidlá, nedisponuje žiadnou žiadosťou na prenajatie plavidla na Domašu,“ píše sa v stanovisku.

Starosta obce Kvakovce Radovan Kapraľ však o prenájme ani neuvažoval. Jeho prioritou je dostať loď na vody Domaše.

„Nikdy sme nežiadali o prenájom lode. My žiadame presun lode v rámci závodu Slovenského vodohospodárskeho podniku. Nám ide aj o princíp – nech loď pláva na Domaši a nekonkuruje za štátne peniaze lodiam na Dunaji,“ vysvetľuje Kapraľ.

Efektívnosť zmluvy na prenájom lode Ondava nechá minister životného prostredia László Sólymos preveriť.

Cestovný ruch potrebuje podporu

Chatári aj prevádzkovatelia stredísk na Domaši sa dlhodobo sťažujú na málo rekreantov. Ich cieľom je vrátiť Domaši zašlú slávu.

"Na Domašu ľudia nechodia, lebo tam nič nie je. Je tam málo služieb. Takáto loď by bola veľkým prínosom pre cestovný ruch a v neposlednom rade pre zamestnanosť v regióne," myslí si Milan Petrík.

Nad absenciou výletnej lode sa vodách Domaše sa pozastavujú aj turisti.

"Máme turistov z Poľska, Ukrajiny, Francúzska či Nemecka. Pravidelne sa pýtajú, či tu taká loď premáva a pozastavujú sa nad odpoveďou, že nie. Turisti tu ostávajú krátko a rozšírenie služieb o vyhliadkové plavby by určite pomohlo zvýšiť počet nocí, ktoré u nás strávia," uviedol Martin Pelák, zástupca autokempu v rekreačnej oblasti Tíšava.

Pomôže petícia?

O nevýhodnej zmluve už dotknuté samosprávy informovali aj ministerstvo životného prostredia.

Svoju nespokojnosť však zdôrazňujú petíciou. Podpisy plánujú zbierať na internete.

Petíciu podporujú aj miestne organizácie - Združenie chatárov a rekreantov Domaše, Občianske združenie Stéphanus prevádzkujúce kostolík v Novej Kelči a Občianske združenie Vranovské Vydry – klub otužilcov.

Jej názov je príznačný: Loď Ondava patrí na Ondavu – východ si to zaslúži.

Stanovisko SVP

Vieme, že predchádzajúce vedenie MŽP SR avizovalo záujem o návrat rekreačnej plavby na vodnom diele Domaša prostredníctvom menšieho výletného plavidla.

Určite sa však neuvádzala naša dunajská loď Ondava, ktorá má kapacitu až 80 pasažierov.

Spájanie lode Ondava s jej plavbou na VN Domaša je preto nepochopiteľné.

Dodnes nemáme na podnikovom riaditeľstve jedinú žiadosť samosprávy alebo iného subjektu na prevádzku výletného plavidla na Domašu.

Čo sa týka lode Ondava, Odštepný závod Bratislava Slovenského vodohospodárskeho podniku, š. p. v rámci platného zmluvného vzťahu so spoločnosťou Bross for partners (platného do 31. 10. 2017) vyhovel žiadosti zmluvného partnera, ktorá sa týkala zámeny plavidiel z BD Morava na BD Ondava. Vzhľadom k tomu, že zmluvný vzťah trval, SVP, š. p. nevyhlásil verejnú obchodnú súťaž.

Zmluvný partner trval na platnom zmluvnom vzťahu, požadoval iba zámenu plavidiel a to z BD Morava na BD Ondava.

Pavel Machava, hovorca SVP

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Oficiálny rebríček top 10 ciest Slovákov do exotiky 2023
  2. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  3. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  4. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  5. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  6. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  7. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  8. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  1. Oficiálny rebríček top 10 ciest Slovákov do exotiky 2023
  2. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  3. MetLife prináša novinky v skupinovom poistení pre zamestnancov
  4. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  5. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  6. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  7. Unilabs Slovensko otvára v Boroch najmodernejšie laboratórium
  8. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  1. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 35 213
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 22 492
  3. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur. 14 901
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 11 389
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 6 385
  6. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať? 5 609
  7. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 4 712
  8. Oficiálny rebríček top 10 ciest Slovákov do exotiky 2023 4 059

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Nedeľná min úvaha
  2. Peter Kubica: Kniha o vytrvalom seniorovi
  3. Jozef Sitko: Šíritelia lží a chaosu hrozbou štátu
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  5. Blanka Ulaherová: Marcový víkend v Aténach
  6. Silvia Valkovič: Na svitaní
  7. Anton Lisinovič: Recenzia: Kybernemoc (kniha)
  8. Michal Fizer: Timkova Ublianská pekáreň
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 46 653
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 23 585
  3. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 9 624
  4. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 868
  5. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 779
  6. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 4 397
  7. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 4 228
  8. Radko Mačuha: Ulica bez duše (cyklus Bratislavská krutosť) 3 887
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  2. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  4. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  5. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  6. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  7. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Nedeľná min úvaha
  2. Peter Kubica: Kniha o vytrvalom seniorovi
  3. Jozef Sitko: Šíritelia lží a chaosu hrozbou štátu
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  5. Blanka Ulaherová: Marcový víkend v Aténach
  6. Silvia Valkovič: Na svitaní
  7. Anton Lisinovič: Recenzia: Kybernemoc (kniha)
  8. Michal Fizer: Timkova Ublianská pekáreň
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 46 653
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 23 585
  3. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 9 624
  4. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 868
  5. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 779
  6. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 4 397
  7. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 4 228
  8. Radko Mačuha: Ulica bez duše (cyklus Bratislavská krutosť) 3 887
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  2. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  4. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  5. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  6. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  7. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu