Úrad pre verejné obstarávanie po kontrole postupu zadávania zákazky na podnet Slovenskej správy ciest informoval, že organizácia uniesla dôkazné bremeno a preukázala existenciu technických dôvodov, kedy predmet zákazky môže poskytnúť len určitý dodávateľ. Cestári nepreukázali vznik mimoriadnej udalosti, na použitie priameho rokovacieho konania však stačí splnenie čo i len jednej podmienky.
PREŠOV. Slovenská správa ciest (SSC) môže uskutočniť druhú fázu výstavby cesty prvej triedy I/68 Prešov odbočka Škultétyho - ZVL (miniobchvat Prešova) cez priame rokovacie konanie.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) po kontrole postupu zadávania zákazky na podnet cestárov vo štvrtok informoval, že organizácia uniesla dôkazné bremeno a preukázala existenciu technických dôvodov, kedy predmet zákazky môže poskytnúť len určitý dodávateľ.
"Kontrolovaný nepreukázal vznik mimoriadnej udalosti, ktorú nemohol predvídať, ani nepreukázal existenciu časovej tiesne. V prípade, ak kontrolovaný preukáže splnenie čo i len jednej podmienky na použitie priameho rokovacieho konania, jeho konanie je potrebné vnímať ako v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní," priblížil hovorca ÚVO Ján Mažgút výsledok kontroly na základe záznamu z 31. mája.
Preverovali podmienky obstarávania
Predmetom kontroly bolo z predloženej dokumentácie zistiť súlad so zákonom o verejnom obstarávaní najmä, či bola splnená niektorá z podmienok na oprávnené použitie postupu priameho rokovacieho konania. Slovenská správa ciest sa v predloženej dokumentácii opierala o existenciu dvoch dôvodov na použite priameho rokovacieho konania.
A to o technické dôvody, kedy danú zákazku môže zrealizovať len určitý dodávateľ, a o existenciu mimoriadnej udalosti nespôsobenej kontrolovaným, ktorú nemohol predvídať, a preto sa nachádzal v časovej tiesni.
Hovorkyňa cestárov Zuzana Hromcová ešte v závere apríla informovala, že verejné obstarávanie na výber zhotoviteľa dokončenia stavby ešte nie je ukončené, keďže zmluva je na Úrade pre verejné obstarávanie.
"Obrátili sme sa na nich z dôvodu záujmu o transparentnosť a zákonnosť procesu. Všetky podrobnosti o verejnom obstarávaní poskytneme až po ukončení celého procesu. Financovanie pôjde z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020," dodala Hromcová. Odmietla pritom akékoľvek vyjadrenia o zlyhaní organizácie pri dokončení stavby preložky cesty v Prešove.
Kritizovali výstavbu
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo vtedy kritizoval, že zastavená výstavba miniobchvatu paralyzuje Prešov a naplnenie predvolebného sľubu o dokončení stavby do konca tohto roka je nereálne.
Vyzval ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a Slovenskú správu ciest, aby čo najskôr určili reálny a konečný termín dokončenia stavby preložky cesty. Inštitút označil neschopnosť dokončiť rozostavanú cestu za zlyhanie ministerstva dopravy a cestárov.
Slovenská správa ciest vlani odstúpila od zmluvy so zhotoviteľom stavby preložky cesty v Prešove. Bola to podľa nej jediná možnosť, ako opakované porušovania zmluvy zhotoviteľom riešiť a hlavne zabezpečiť dokončenie stavby.
Preinvestovali 12 miliónov
Zo zmluvnej ceny 32 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty boli za necelé tri roky prestavané a finančne uhradené stavebné práce za 12 mil. eur, čo je 38 %. Združenie firiem Hant BA DS, a. s. (Hant)) a ANIK malo cestu postaviť pôvodne do júna a po predlžení lehoty do októbra minulého roka.
Spoločnosť Hant, ktorá vlani v decembri zmenila meno na Dopravné stavby, a. s., označila odstúpenie cestárov od zmluvy za neplatné a podala žalobu na súde, aby rozhodol, či mali na to právo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári