Elektrárne mali od prešovskej firmy, s ktorou má mesto zmluvu, pôvodne zaplatenú len úhradu za prvý kvartál. Hrozilo, že vypnú semafory. Mesto situáciu vyriešilo, vydalo zadávací protokol aj na druhý štvrťrok.
PREŠOV. Svetelnú signalizáciu na križovatkách spravuje pre mesto Prešov firma JVS, s. r. o.
Veľa nechýbalo a semafory by prestali fungovať. Elektrárne totiž chcú za svoje služby úhrady.
Donedávna však mali uhradenú spotrebu len za prvý kvartál. Až po urgenciách radnica vydala zadávací protokol aj na druhý štvrťrok.
O tomto kroku bola reč aj na poslednom mestskom zastupiteľstve.
Na problém upozornil Rudolf Dupkala (klub Smer-SD, nez.) a až keď sa verejne hovorilo o hrozbe distribučnej spoločnosti, že v meste zaťaženom dopravnými kolapsmi by mohli prestať svietiť semafory, úradníci zareagovali a vydali firme JVS zadávací protokol.
„Dostali sme výzvu od dodávateľa energie, že porušujeme podmienky zmluvy a môžu semafory vypnúť. Ide zhruba o 11-tisíc eur za štvrťrok. Návrh je podľa minuloročnej spotreby energie, ale do toho vstupujú ešte naše výdavky na údržbu, výmenu žiaroviek a podobne. Zvyčajne po silných búrkach sa objavia problémy a musíme meniť žiarovky, niekedy aj dosky v radiči. Mimochodom, jedna taká doska stojí okolo 400 eur,“ povedal nám konateľ JVS Anton Rokošný. Na konci roka potom náklady mestu zúčtujú.
Desiatky odberných miest
V Prešove je celkom 27 semaforov, na ktoré sa vodiči spoliehajú, ale aj neustále kritizujú fakt, ako dlho musia v kolónach čakať na zelenú. Najmä v lokalitách, cez ktoré prechádza nákladná doprava.
Väčšina z nich je totiž nastavená tak, že na zelenú prejdú 2 – 3 kamióny, dve vozidlá a zase naskočí červená.
Keby premávku neriadili semafory, bol by v meste ešte väčší dopravný chaos. O tom sa už Prešovčania neraz presvedčili.
Stačí jedna dopravná nehoda, hustejšia kolóna kamiónov, vyradený semafor a problém je na svete.
Zhruba pred dvomi rokmi bol na pár dní pokazený semafor na križovatke Solivarská – Švábska a vodiči to pocítili. Po dvoch dňoch chaosu musela premávku riadiť dopravná polícia.
Presun cez mesto je pomalý
Dupkala tiež navrhol, aby semafory večer svietili nie do 21. hodiny, ale aspoň o hodinu dlhšie.
Tiež aby sa predĺžil sekundový interval na zelenú pre vodičov. Nikto z kompetentných sa zatiaľ k jeho návrhu nevyjadril.
„Bývam na Sekčove, kde je hustá tranzitná doprava a často sa mi stáva, že kým sa vymotám na diaľnicu v smere do Košíc, trvá mi to aj pol hodiny. To je niečo neuveriteľné, koľko sa na semaforoch čaká. Tvrdia nám, že je tam riadená doprava podľa hustoty, tak by tie semafory mali zosynchronizovať. Keď idem od Maxu smerom na Šváby, stojím na každej križovatke,“ myslí si Prešovčan Róbert Tomko.
Tento článok vyšiel v týždenníku PREŠOVSKÉ NOVINY, č. 22/2016, v predaji od 7. 6. do 13. 6.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári